پنجمین سالنامه محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی منتشر شد
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، تدوین پنجمین سالنامه محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی در سال گذشته از سوی گروه نظارت و ارزیابی موسسات فرهنگی هنری دبیرخانه شورای عالی فرهنگی انجام شده است.
ارتقای کمی و کیفی تولید محصولات، ایجاد هماهنگی و همافزایی میان مؤسسات، سیاستگذاری و برنامهریزی برای تولید محصولات شایسته در مجموعه فرهنگی آستان قدس رضوی از مهمترین اهداف تدوین سالنامه محصولات فرهنگی است.
در این سالنامه محصولات فرهنگی 10 موسسه آستان قدس رضوی از جمله معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، موسسه های آفرینشهای هنری، کتابخانه و موزه ملی ملک، خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهشهای اجتماعی و اداره کل روابط عمومی، دانشگاه رضوی، سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد، بنیاد فرهنگی رضوی و شرکت به نشر منتشر شده است.
در سالنامه محصولات فرهنگی، آثار تولیدی هر موسسه، به تفکیک چاپی، سمعی و بصری، دیجیتال و کارکردی به مخاطبان ارائه میشود.
در این سالنامه، محصولات فرهنگی مؤسسات آستان قدس رضوی از حیث محتوایی و ظاهری مورد ارزیابی قرار میگیرند که در ارزیابی ویژگیهای محتوایی شاخصهایی از قبیل موضوع، هدف تولید، مخاطب، محتوا و... مورد بررسی قرار گرفته است.
در بخش ویژگیهای ظاهری نیز سعی شده است که شاخصهایی از جمله ابعاد، شمارگان، قیمت، جنس، نوع محصول و... مورد بررسی قرار گیرد.
با توجه به تولید 877 عنوان اثر در سالنامه محصولات فرهنگی سال 1393، در سالنامه جدید محصولات چاپی، بیشترین آمار را در نوع محصولات به خود اختصاص دادهاند. پس از آن محصولات کارکردی، محصولات سمعی بصری و دیجیتال قرار دارند.
میزان تولید محصولات فرهنگی سال 1393 نسبت به سال 1392 افزایش یافته است که پبیشترین سهم تولید محصولات فرهنگی در آستان قدس رضوی متعلق به موسسه آفرینش های هنری با تولید 380 اثر است و پس از آن معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی با تولید 316 اثر در ردیف دوم قرار دارد./1308/د102/ق
منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی