۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۳۲۴۶۸۶
در برنامه آیینه‌خانه مطرح شد؛

توصیه حجت‌الاسلام مرادی درباره یادگرفتن مهارت شوخی­ کردن

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که باید اطرافیان به ویژه بچه­ها را تکریم کرد، گفت: فرزندانی را که در بچگی تحقیر شده اند را باید تکریم کرد؛ چرا که چنین افرادی در محضر بسیاری از بی­احترامی­ها قرار می­گیرند.
حجت الاسلام شهاب مرادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام شهاب مرادی کارشناس رسانه ملی عصر امروز در برنامه آیینه­خانه که از شبکه دو سیما پخش شد، خاطرنشان کرد: یکی از مهم­ترین آسیب­هایی که به بچه­ها می‌رسد، آسیب هویتی است؛ گاهی اوقات یک سری مهارت است که آموزش نمی­دهیم؛ چند درصد از مردم ما شوخی بلد هستند؟ در اغلب شوخی­ها یک نوع توهینی وجود دارد و در بسیاری از محافل شوخی همراه با تکریم وجود ندارد.

 

وی درباره یادگرفتن مهارت شوخی­کردن اظهار داشت: مهارت شوخی­کردن را باید آموزش داد و بسیار در حال سطحی­شدن هستیم؛ این در حالی است که در صفحات اجتماعی، پرجمعیت­ترین صفحات، صفحاتی است که سخنان زرد می­زنند و چند روز است که جوک­های بی­مزه مطرح می­شود؛ این حرف­ها در رفتار با دیگران تأثیرگذار است و حرف­هایی که به شخصیت فرد ضرر می­زند را نباید مطرح کرد.

 

کارشناس رسانه ملی افزود: چنین حرف­هایی برگرفته از هویت­های جنسیتی است که به این صورت خود را بروز می­دهد؛ مردانی که حرف از گرفتن چهار زن می­زنند، یا در کودکی تحقیر شده یا اینکه در خانه از طرف خانم به عنوان یک مرد ستایش نمی­شوند و می‌خواهند به این صورت خود را نشان دهند.

 

حجت­الاسلام مرادی درباره رفتار با افراد چپ دست تصریح کرد: برخی از افراد چپ دست هستند و هر چند که خوردن با دست راست مستحب بوده و با دست چپ مکروه است، اما آنها را مجبور به استفاده از این دست کنیم که با دست راست بخورند و بنویسند، این ظلم مسلم و تحقیر است.

 

وی گفت: مسخره­کردن فرد در هنگام صحبت­کردن در جمع، سبب می­شود که فرد با ترس حرف بزند؛ فرزندانی را که در بچگی تحقیر شده اند را باید تکریم کرد؛ چرا که چنین افرادی در محضر بسیاری از بی­احترامی­ها قرار می­گیرند؛ تا جایی که می­توانید اطرافیان خود را تکریم کنیم.

 

کارشناس رسانه ملی درباره غذا دادن در هیأت­ها یادآور شد: برای هیأت­داری هم آموزش ندیده­ایم؛ در برخی از هیأت­ها به کسانی که فقط برای غذاخوردن می­آیند، تعابیری نامناسب را به کار می­برند؛ این تعابیر سبب می­شود که چنین فردی دیگر به نذری گرفتن روی نیاورد.

 

حجت­الاسلام مرادی به برخی از آداب مورد نیاز هیأت­ها اشاره و خاطرنشان کرد: اجتماعی­ترین مناسبت‌ها در ایران محرم است و این سرمایه مهمی است؛ در سینه­زنی همه با هم سینه می­زنند، وقتی بچه­ای با بقیه به صورت منظم سینه نمی­زند، او را دعوا می­کنند؛ در این مواقع باید مراعات بچه­ها را کرد و همچنین در هنگام غذا دادن نیز باید همینطور باشد. این را باید آموزش دهیم که بچه­ها را تکریم کنند؛ همچنین کسانی که با قابلمه پشت درب مسجد می­ایستند را باید بیشتر تحویل گرفت.

 

کارشناس رسانه ملی اظهار داشت: برخی تک­ بعدی­­اند؛ انسان خشک، مثل درخت خشک است که در صورت باد وزیدن می­افتد؛ باید هم ریشه داشته و هم نرم بود./822/پ202/ی

ارسال نظرات