۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۳۲۴۷۸۷
معاون جامعه مدرسین تبیین کرد؛

راهکارهای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی/ دولت با درآمدهای کنونی حتی توان خروج از رکود را هم ندارد

خبرگزاری رسا ـ معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید واقعی‌تر به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نگریست و از اعلام نظرهای شعاری پرهیز کرد گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید تفکیک شده و در وزارتخانه‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و راهکارهای عملیاتی آن استخراج شود.
حجت الاسلام والمسلمين حسن نظري شاهرودي معاون جامعه و نظام جامعه مدرسين حوزه علميه قم
حجت الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اظهار نظرهای فراوان درباره اینکه دولت در انجام در سال‌های 93 و 94 فعالیتی خاص انجام نداده است، گفت: وقتی دست خالی است و درآمدی نیست دولت چه کاری می‌تواند در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام دهد.
 
دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پولی در بساط ندارد
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور نیز نیازمند بودجه کافی است، گفت: امروز دولت حتی توانایی پرداخت حقوق کارمندان خود و یارانه‌های مردم را ندارد و برای این کار از وزارتخانه‌های مختلف پول قرض می‌کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی گفت: دولت در سال 94در بسیاری از استان‌ها نتوانست بودجه عمرانی را تأمین کند به این دلیل است که تأکید می‌کنم باید واقعی فکر کرد و حرف سنجیده زد؛ با این درآمد دولت اقتصاد از رکود در نمی‌آید و قسمت‌های دیگر تولیدی فعال نمی‌شود.
 
وی با اشاره به تک محصولی بودن اقتصاد کشور و وابستگی شدیدش به نفت گفت: اکنون قیمت نفت پایین است و میزان صادرات ما هم در مقدار بسیار کمی است؛ کمتر از یک میلیون بشکه در روز برای کشوری به این بزرگی عددی نمی‌شود و تحریم‌ها هم باعث شده است که مشتریان پیشین از خریداران نفت کشورهای دیگر شوند و اکنون به سوی ایران باز نمی‌گردند.
 
واقعیت اقتصاد ایران اسف بار است
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: هر چند واقعیت اقتصاد ایران اسف بار است اما باید این واقعیت را درک کرد و راهکارهای درست و منطقی برای حل مشکلات داد؛ در آینده باید ببینیم که چقدر نفت می‌فروشیم و تا چه اندازه می‌توانیم در مسائل اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری کنیم؛ باید سعی شود که مراکز تولیدی و شرکت‌های صنعتی به حداکثر ظرفیت کامل خود برسند.
 
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی با اشاره به مشکلات نظارتی در سیستم بانکی کشور گفت: بسیاری از شرکت‌های صنعتی تسهیلات تولیدی کشور را می‌گیرند و به جای دیگر می‌برند؛ این ضعف سیستم بانکی است که با نبود سرمایه تأمین سرمایه می‌کنیم ولی خارج از این مسیر مصرف می‌شود.
 
وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که خود بانک‌ها در مسیرهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به صلاح کشور نیست؛ از این رو بانک مرکزی اعلام کرد تمام ساختمان‌هایی که توسط بانک‌ها خریداری شده است باید به پول نقد تبدیل شود و مبالغ آن به سیستم بانکی کشور برگردد در حالی که در این رکود مسکن این مسأله شدنی نیست.
 
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ارائه پیشنهاد خود برای اجرای حداقلی اقتصاد مقاومتی در حال حاضر گفت: در سال 95 اگر ممکن باشد بانک‌ها با تأمین سرمایه باید مراکز تولیدی را فعال کنند و پرداخت تسهیلات را طوری برنامه‌ریزی کنند که در تولید به کار گرفته شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی کیفیت تولید را گام بعدی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در میان مدت کیفیت محصولات باید در حدی بالا رود که هموطن ایرانی به دنبال خرید محصول ایرانی باشد و بداند که محصولات ایرانی در حد رقابت با انواع خارجی هستند.
 
ارتباط دیپلماتیک لازمه صادرات هر گونه کالایی است
وی فعال کردن بازار صادرات را از دیگر برنامه‌های لازم برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و ابراز داشت: در مواردی که با کشورهای دیگر ارتباط دیپلماتیک نداشته باشیم و کشوری مانند ترکیه در همسایگی ما ارتباط تنگاتنگی با آن‌ها داشته باشد و مزیتی هم برای خرید از ایران وجود نداشته باشد نمی‌توان امیدی برای صادرات داشت.
 
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از گام‌های اجرای اقتصاد مقاومتی را توجه به صادرات غیر نفتی دانست و گفت: اینجاست که اقتصاد مقاومتی شکل و قوت می‌گیرد؛ اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه اقتصادی زنجیره‌ای است که به هم وابسته است.
 
آرامش و ثبات اقتصادی باعث جذب سرمایه‌های از دست رفته داخلی و سرمایه‌های خارجی خواهد بود
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی وحدت، آرامش و همدلی را از ابزار لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: ثبات لازمه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است؛ سرمایه چیزی است که به سرعت وارد و یا خارج می‌شود؛ در چند سال گذشته سرمایه‌های کلانی از کشور خارج شده و در کشورهای منطقه بویژه امارات متحده عربی سرمایه‌گذاری شده است.
 
وی ادامه داد: با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توان بیشتری برای جذب سرمایه‌های خارجی و سرمایه‌های از دست رفته داخلی خواهیم داشت؛ هر چه بیشتر در اقتصاد مقاومتی پیشرفت کنیم در زمینه ثبات اقتصادی هم پیشرفت خواهیم کرد و سرمایه‌های خارج از مرزها با سرعت بیشتری به کشور وارد خواهد شد.
 
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اذعان به کیفیت پایین کالاهای داخلی درباره سیاستگذاری‌های وارداتی دولت گفت: اگر محصولات صنعتی خارجی در انبارهای کشور را صفر کنیم و اجازه ورود جنس دیگری از خارج از مرزها را ندهیم اوضاع وخیمی خواهیم داشت؛ برای مثال اکنون در زمینه خودرو سیاستی خفیف‌تر از فرض لحاظ شده را اجرا کرده‌ایم ولی مردم احساس می‌کنند که خودرو با کیفیت پایین به آن‌ها تحمیل می‌شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی افزود: محدودیت در واردات باید به موازات ارتقای کیفیت تولید داخلی باشد؛ البته اکنون نیز نباید واردات کالاهای خارجی بدون حساب انجام شود و ریشه تولید داخلی را بخشکاند.
 
شرکت‌های خارجی منفعتی در کشاورزی و دامپروری ندارند
وی ادامه داد: شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور به سراغ کشاورزی و دامپروری که ریشه‌های اقتصاد هر کشور است نمی‌روند؛ آن‌ها به دنبال منافع خود هستند و سعی می‌کنند بر نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند و سود کوتاه مدت و بالایی را عاید خود کنند.
 
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در حوزه قراردادهای نفتی هم وزرا و دیگر دولتمردان باید به این فکر باشند که قراردادهای کوتاه مدت به همراه شرط ورود تکنولوژی را منعقد کنند و با استفاده از شرکت‌های خارجی توان کشور را در سودآوری از طریق نفت افزایش دهند.
 
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی در پایان گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سیاست‌های خوبی است اما در سطح و وزارتخانه‌های مختلف باید با توجه به شرایط موجود و نقطه هدف برنامه‌ریزی و عملیاتی شود./836/ت301/ج1
ارسال نظرات