۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۳۲۴۸۸۶
آیت‎الله جوادی آملی:

بهشتیان گناهان و لغزش‎های خود را از یاد می‎برند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی درباره جایگاه اهل بهشت گفت: اگر حر به یادش بیاید که با پسر پیامبر(ص) چه کرد اولین عذاب برای او است، وجود مبارک حضرت نوح(ع) اگر یادش بیاید چنین پسری داشته است، اولین عذاب است، خدای سبحان یاد گناهان را از خاطر انسان می‎برد.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر چهارشنبه در درس خارج تفسیر خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه احقاف گفت: جهل علمی و جهالت عملی عامل انکار پیامبر(ص) بود، مشرکان ماورای حس را به دلیل جهل علمی انکار میکردند و ایمان آوردن ضعیفان را به دلیل جهالت عملی تحقیر میکردند، میگفتند قرآن سحر است و پیامبر(ص) دروغ بسته است و اگر فضیلت و خیری بود ما پیشگام بودیم نه ضعیفان و محرومان که اکنون ایمان آوردهاند.

 

وی افزود: جریان معاد از قبیل فیلم و عکس و امثال ذلک نیست، بلکه عین واقعیت را میبیند، این چنین نیست که فیلم باشد و صورت عمل را نشان بدهند، این کار تنها از خدای سبحان ساخته است و در روز قیامت ظهور میکند، چون عمل از بیان نمیرود، شهادت شهود هم در قیامت مطرح است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیه «قُلْ أَرَءَیْتُمْ إِن کَانَ مِنْ عِندِ ٱللَّهِ وَکَفَرْتُم بِهِۦ وَشَهِدَ شَاهِدٌۭ مِّنۢ بَنِىٓ إِسْرَ‌ٰٓءِیلَ عَلَىٰ مِثْلِهِۦ فَـَٔامَنَ وَٱسْتَکْبَرْتُمْ ۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا یَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلظَّـٰلِمِینَ ﴿١٠﴾»، ابراز کرد: اگر این حق بود و یک عدهای این حق را پذیرفتند و جلو رفتند شما جواب این حق را چه میگویید، اگر شما کفر ورزیدید اما یک یهودی و یک بنیاسرائیل نمونهای این را دید و دید با تورات همسنخ است و از نبوت و معاد و توحید صحبت میکند و ایمان آورد اما شما استکبار ورزیدید آن گاه شما جواب را چه میدهید، که گفتهاند این فرد عبدالله بن سلام است و بدانید که شما در اثر ظلمتان لیاقت هدایت ویژه را ندارید.

 

وی اظهار کرد: قرآن کریم یک هدایت عام دارد اما یک هدایت ویژه دارد که گرایش و میل قلبی است، این هدایت شامل حال کسی است که حقطلب باشد نه این که استکبار بورزد، پس شما هم باید کفرتان را درمان کنید که مربوط به عقیده است و استکبار مربوط به خلق و خوی است، این را هم باید درمان کنید.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «وَقَالَ ٱلَّذِینَ کَفَرُوا۟ لِلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ لَوْ کَانَ خَیْرًۭا مَّا سَبَقُونَآ إِلَیْهِ ۚ وَإِذْ لَمْ یَهْتَدُوا۟ بِهِۦ فَسَیَقُولُونَ هَـٰذَآ إِفْکٌۭ قَدِیمٌۭ ﴿١١﴾»، خاطرنشان کرد: شما کفر ورزیدید و گفتید این سحر است و استکبار ورزیدید و در اثر این خوی برتریطلبی گفتید اگر اسلام آوردن و مؤمن بودن فضیلت بود دیگران از ما جلو نمیافتادند و چون ما این کار را نکردیم دیگران نباید از ما جلو میافتادند، گفتند به این که ما اصلا به هیچ چیز از اینها ایمان نمیآوریم نه به قرآن و نه به کتاب موسای کلیم(ع) ایمان نمیآوریم ما از وحی بالقول المطلق بیزاریم به پیامبر(ص) میگفتند که ما با فقرا یک جا نمینشینیم.

 

وی ادامه داد: همین خوی استکباری باعث میشد که میگفتند اگر ایمان آوردن خیر بود این فقرا جلو نمیافتادند بلکه ما جلو میافتادیم، میگفتند آیا ایمان یک چیز خوبی است که اینها گیرشان آمده است، اینها خیال میکردند که این فقرا هرگز نمیتوانستند در فضیلتی تقدم پیدا کنند، لذا آن سحر گفتنشان که در سوره مبارکه احقاف و افترا بستنشان که در اثر کفر است، با این که در اثر استکبار است، متفاوت است.

 

صاحب تفسیر تسنیم اظهار کرد: همان طور که کتابهای انبیا دیگر کلیات را بیان کردند، قرآن نیز همین گونه است، اما شرعه و منهاجها متفاوت است، سعادت در پرهیز از هواپرستی و تقواپیشگی است، این سخن همه انبیا است و اختصاص به پیامبر(ص) ندارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که خداوند به ما از فرشتگان رقیب عتید نزدیکتر و از خودما نزدیکتر است، ادامه داد: گاهی خدا گناهان را از یادمان میبرد، لذا اگر حر(س) به یادش بیاید که با پسر پیامبر(ص) چه کرد اولین عذاب برای او است، وجود مبارک حضرت نوح(ع) اگر یادش بیاید چنین پسری داشته است، اولین عذاب است، آن کس که از ما به ما نزدیکتر است در قلب ما این خاطره را میگیرد، انسان یادش نیست چه کرده است تا خجالت بکشد، این تائبین اگر در بهشت یادشان بیاید چه کردهاند، اولین خجالت همین است، از یاد فرشتگان هم میبرد یا اجازه نمیدهد آنان دریابند./914/پ202/ج1

ارسال نظرات