۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۳۲۵۵۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی:

حوزه علمیه مروج سیره ضداستعماری اهل بیت باشد/ دفاع استدلالی از دین وظیفه اصلی حوزویان است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که انگیزه‌های ورود به حوزه در زمان کنونی بیشتر اقتصادی و سیاسی است، گفت: در همین راستا حوزه باید در گزینش طلاب جدید فیلتر خوبی را در نظر بگیرد و ببیند آیا فرد مشتاق به تحصیل در حوزه با انگیزه دینی آمده و یا با هدف دیگری می‌خواهد وارد حوزه شود.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، منتخب مردم تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، گفت: حوزه علمیه قم از قدیم‌الایام دارای جایگاهی ویژه بوده است و در حقیقت ملجأ دینی، سیاسی، اعتمادی و قدرتی دینی برای ملت است.

 

حوزه پایگاهی برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی

وی با بیان این‌که در زمان کنونی موقعیت حوزه یک موقعیت بسیار استراتژیکی و مهم است، افزود: امروز موقعیت حوزه هم از لحاظ دینی مهم است چون پایگاهی دینی است و عهده‌دار تربیت علما و بزرگان دینی است و هم از لحاظ اجتماعی و اخلاقی با توجه به این‌که پایگاهی برای نظام مقدس جمهوری است دارای موقعیتی ارزشمند است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: در همین راستا حوزه باید جایگزین‌هایی را تربیت کند تا بتوانند جایگاه مرجعیت، دین و سیاست را تقویت کرده و رشد دهند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با اشاره به پذیرش حوزه‌های علمیه از افراد مستعد، ادامه داد: افرادی که امروز برای ورود به حوزه شرکت می‌کنند با افرادی که قبل از انقلاب گام در این مسیر گذاشته‌اند تفاوت‌های عمده‌ای دارند که نیازمند بررسی است.

 

وی بیان داشت: بارزترین تفاوت نسل قبل از انقلاب و نسل امروز در گرایش افراد است که قبل از انقلاب این گرایش‌ها قریب به 100 درصد دینی بوده و افراد برای فراگیری معارف دینی و علاقه‌ای که به دین داشتند به حوزه می‌آمدند و خود را برای هر گونه محدودیت و سختی‌ها آماده کرده بودند و غالب این افراد در امر تحصیل نخبه شدند، ولی نسل بعد از انقلاب با توجه به فضای سیاسی، اداری و اجتماعی جامعه برخی به دنبال استفاده از حوزه به عنوان سکویی برای رسیدن به جایگاه هستند.

 

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که انگیزه‌های ورود نباید غیر دینی و غیر علمی باشد، افزود: در همین راستا حوزه باید در گزینش طلاب جدید فیلتر خوبی را در نظر بگیرد و ببیند آیا فرد مشتاق به تحصیل در حوزه با انگیزه دینی آمده است و یا با هدف دیگری می‌خواهد وارد حوزه شود.

 

طلاب با انگیزه دینی و فرهنگی وارد حوزه شوند

وی توجه به مقوله فرهنگ و دین را ضروری دانست و گفت: طلبه باید با انگیزه دینی و فرهنگی وارد حوزه شود، نه این‌که انگیزه‌اش از ورود به حوزه سیاسی، اقتصادی و رسیدن به مقام و ریاست باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با پاسخ به این پرسش که در جذب طلاب آیا توجه به کیفیت مهم است یا کمیت، خاطرنشان کرد: اندک با کیفیت بهتر از انبوه بی‌کیفیت است، چرا که ما در حوزه نیاز به سیاهی لشکر نداریم و افرادی را می‌خواهیم که توانایی و استعداد بهره‌گیری از علوم دینی و ترویج و تبلیغ آن در جامعه را داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: دلیل این‌که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند حوزه علمیه باید انقلابی بماند، حفظ این جایگاه است که حوزه حرکت انقلابی که از سال 41 آغاز کرده، امروز نیز همان حرکت ادامه پیدا کند و حوزویان در همین مسیر حرکت کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که یقینا رهبر معظم انقلاب آن زمانی که وارد حوزه شدند، اصلا به دنبال ریاست و جایگاه نبودند؛ اما به دلیل این‌که لیاقت داشتند، امروز رهبری جامعه اسلامی را بر عهده گرفته‌اند و حقیقتا این جایگاه ویژه ایشان است، افزود: ولی در مقابل افرادی که به نیت ریاست وارد حوزه می‌شوند موفق نخواهند بود.

 

وی با تأکید بر این‌که طلاب باید در تحصیلات حوزوی عمیق کار بکنند و مطالب را سطحی و گذرایی آموزش نبینند، اظهار داشت: اگر طلاب عمیق درس بخوانند و عالم شوند و علوم را با چاشنی توجه به قرآن و اهل‌بیت(ع) فرا بگیرند، انقلابی خواهند شد.

 

حوزه‌های علمیه با اسلحه استدلال و برهان تشیع را گسترش دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با اشاره به سیره ضد استعماری و ضد استبدادی اهل‌بیت(ع)، گفت: ما نیز با تبعیت از اهل‌بیت(ع) باید راه و روشمان ایستادگی در مقابل آمریکا و انگلیس باشد و حوزه‌های علمیه باید با اسلحه استدلال و برهان دشمنان را منکوب کرده و تشیع را گسترش دهند.

 

وی ابزار حوزه‌های علمیه برای دفاع از اسلام، تشیع و سیره اهل‌بیت(ع) را علم، منطق، استدلال و برهان دانست و افزود: دفاع از دین با شعار امکان‌پذیر نیست و باید با استدلال و منطق باشد، چون قدرت منطق، قدرتی است که همه را به عقب می‌راند.

 

اندیشه غلط را باید با اندیشه صحیح خاموش کرد

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که اندیشه غلط را باید با اندیشه صحیح خاموش کرد، ادامه داد: امروز حوزه باید مسلح به سلاح منطق شود و مسلح‌شدن حوزه در گرو تحصیلات عمیق حوزوی طلاب است و این‌که طلاب عهد ببندند که می‌آموزند برای این‌که در مقابل شرک، کفر، نفاق و تفکرات ضد دینی ایستادگی کنند./907/ت302/س

ارسال نظرات