۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۳۲۵۵۸۱
مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب شاهد:

امام جواد از دوران کودکی دارای فصاحتی شگفت‌انگیز بودند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شاهد، گفت: با توجه به روایات، امام جواد(ع) در پاسخ به کسانی که در فرزندی او نسبت به امام رضا(ع) شک داشتند، فرمودند: سپاس از آن خدایی است که ما را از نورش آفرید و از میان مخلوقاتش برگزید و امین بر مردم و وحی خویش قرار داد.
امام جواد

معصومه فراهانی مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شاهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک به مناسبت میلاد با سعادت امام جواد(ع) گفت: ولادت امام جواد(ع) در مدینه و در سال 195 هجری قمری بوده و در ماه ولادت آن حضرت اختلاف نظر وجود دارد؛ محدث کلینی در کتاب کافی، شیخ مفید در ارشاد و شهید ثانی در کتاب دروس، ولادت امام جواد را در ماه رمضان ولی شیخ طوسی در کتاب مصباح تولد آن حضرت را روز دهم ماه رجب آورده است.

 

وی در رابطه با پیشگویی نسبت به ولادت امام جواد(ع) بیان داشت: یکی از سران فرقه واقفیه به امام رضا(ع) گفت: آیا تو امام هستی؟ حضرت فرمودند: آری؛ او گفت: به خدا قسم که تو امام نیستی. حضرت رضا(ع) مدتی سرش را پایین انداخت، سپس سر بلند کرده و فرمودند: چرا فکر می‌کنی که من امام نیستم؟ او پاسخ داد: از امام صادق(ع) برای ما روایت شده که امام، عقیم(بدون نسل) نیست و تو به این سن ‌و‌ سال رسیده‌ای و فرزند پسری نداری.

 

فراهانی در ادامه افزود: امام رضا(ع) این بار طولانی‌تر از قبل، سر پایین انداختند؛ سپس سر بلند کردند و فرمودند: قسم به خدا که مدت زیادی نخواهد گذشت که خداوند، پسری به من عطا خواهدکرد؛ آن شخص گفته است: خداوند متعال در کمتر از یک سال، امام محمد تقی(ع) را به امام رضا(ع) عنایت فرمودند.

 
وی با اشاره به سخن گفتن امام جواد(ع) در نوزادی گفت: از حکیمه دختر امام موسی بن جعفر(ع) روایت شده که سه روز از تولد آن حضرت گذشته بود؛ دیدم حضرت جواد(ع) چشم خود را به سوی آسمان گشودند، نگاهی به راست و چپ انداختند و فرمودند: «اشهد ان‌ لا اله الا اله و اشهد ان محمداً رسول الله»؛ هراسان نزد امام رضا(ع) رفتم و آنچه دیده بودم بازگو کردم؛ امام فرمودند: «ای حکیمه، آنچه از شگفتی‌های او خواهید دید، از آنچه شنیدی بیشتر است».

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) شاهد تاکید کرد: همچنین در روایات داریم به دلیل اینکه رنگ پوست امام جواد(ع) به شدت سبزه بود، مردم در فرزندی او نسبت به امام رضا(ع) شک داشتند، اما چهره شناسان آن زمان همگی اقرار کردند که ایشان از خاندان نبی اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هستند.

 

وی با اشاره به سخن گفتن امام جواد(ع) در کودکی گفت: با توجه به روایات، امام جواد(ع) در سن 25 ماهگی و در پاسخ به کسانی که در فرزندی او نسبت به امام رضا(ع) شک داشتند، فرمودند: سپاس از آن خدایی است که ما را از نورش آفرید و از میان مخلوقاتش برگزید و امین بر مردم و وحی خویش قرار داد؛ من محمد پسر علی‌الرضا پسر موسی‌الکاظم پسر جعفرالصادق پسر محمدالباقر پسر سیدالعابدین پسر حسین شهید پسر امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و پسر فاطمه زهرا دختر محمد مصطفی(ص) هستم.

 

فراهانی تاکید کرد: در روایات داریم هنگامی که امام جواد(ع) به دنیا آمدند، حضرت رضا(ع) به اصحابشان فرمودند: خداوند مولودی نصیب من ساخته که همانند موسی بن عمران، شکافنده دریاها و همانند عیسی بن مریم، مادرش مقدس و پاک آفریده شده است؛ فرزند من به ناحق کشته می‌شود و اهل آسمان بر او می‌گریند و خداوند متعال بر دشمن او خشم می‌گیرد و پس از اندک زمانی او را به عذاب دردناک خود دچار می‌سازد.

 
وی در پایان تاکید کرد: همچنین در روایات نقل شده است که امام رضا(ع) تمام شب را با امام جواد(ع) در گهواره صحبت می‌کرده‌ است./966/302/ب3

ارسال نظرات