۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۳۲۵۶۵۲

معرفی آثار علمی فرهنگی مؤسسه دارالهدی قم

خبرگزاری رسا ـ انتشار دوماهنامه تربیتی اخلاقی خُلُق، سالنامه تربیتی اخلاقی خُلُق و کتاب های متنوع اخلاقی از جمله آثار علمی فرهنگی مؤسسه دارالهدی به شمار می آیند.
مؤسسه دارالهدي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا مجیری با اشاره به فعالیت های فرهنگی مؤسسه هاد، اظهار کرد: این مؤسسه، یکی از مراکز بنیاد علمی- فرهنگی هاد است که با اشراف حضرت آیت الله ناصری دولت آبادی اداره می گردد.

 

وی انتشار دوماهنامه خلق را از فعالیت های مهم مؤسسه فرهنگی دارالهدی برشمرد و ابراز نمود: تاکنون 51 شماره از این نشریه تربیتی- اخلاقی به انتشار رسیده و مورد توجه و عنایت علما و بسیاری از فرهیختگان حوزوی قرار گرفته است.

 

سردبیر دوماهنامه خُلُق ادامه داد: شماره های جدید دوماهنامه خُلُق که ویژه دی تا اسفند سال گذشته است، با محوریت مباحث تربیتی و اخلاقی همانند «ایمان و عمل به مثابه راهبرد تربیتی در قرآن کریم»، «تبیین موضوع حسد در چهل حدیث امام خمینی(ره)»، «مروری بر فضایل و اختصاصات حضرت موسی(ره)» و «طب و اخلاق» منتشر گردید.

 

وی تأکید کرد: سیره این نشریه، ارائه سبک و معارف اخلاقی عالمانه از علمای ربانی با تکیه بر مکتب اخلاقی نجف اشرف و بزرگانی همچون مرحوم آیت الله قاضی(ره) است.

 

مدیر مؤسسه دارالهدی رویکرد دوماهنامه خُلُق را ترویجی دانست و تصریح کرد: تیراژ این نشریه که به بسیاری از مدارس علمیه و سازمان ها و نهادهای کشور ارسال می شود، متغیر بوده و در برخی از نوبت های انتشار به هفت هزار شماره نیز رسیده است.

 

انتشارات مؤسسه دارالهدی

حجت الاسلام مجیری یکی دیگر از فعالیت های مؤسسه دارالهدی را انتشار سالنامه خُلُق عنوان و ابراز کرد: نشر محصولات بنیاد علمی فرهنگی هاد از برنامه های انتشارات مؤسسه دارالهدی است و انتشار سالنامه اخلاقی خُلُق، یکی از محصولات بدیع آن است.

 

وی ادامه داد: این سالنامه از سال 1384 تا به امروز با رویکرد اخلاقی نشریه خُلُق، ولی به شکل عمومی تر به انتشار رسیده است تا در دسترس و مورد استفاده همه اقشار جامعه قرار گیرد.

 

انتشار نسخه جدید سالنامه خلق

حجت الاسلام محمدرضا مجیری افزود: دوازدهمین شماره از سالنامه خلق، با محوریت مباحث تربیتی و اخلاقی ویژه 1395ش منتشر گردید.

 

وی افزود: تجربه اشتیاق و استقبال فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی از یازده سالنامه گذشته، ما را بر آن داشت تا در این شماره به مباحثی تأکید کنیم که تاکنون در سالنامه های موجود کشور به آن پرداخته نشده است.

 

تمایز این سالنامه و سالنامه های مشابه

سردبیر دوماهنامه خُلُق با تأکید به محتوای متمایز این سالنامه همانند ثبت آداب روزانه اسلامی، بیان کرد: روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در این سال نامه، به تبیین ضرورت و شرح آداب اخلاقی و مصادیق آن اختصاص یافته است و در روز چهارشنبه مواعظ و حکایات تربیتی علمای اعلام و در روزهای پنج شنبه و جمعه نیز مباحث مربوط به مهدویت در این سالنامه تربیتی منعکس شده است.

 

حجت‌الاسلام مجیری اضافه کرد: تاریخ نگاری زندگانی برخی از مشاهیر عالمان دین، تاریخ تولد و ارتحال آنها، تعیین روزهای قمر در عقرب به هدف رعایت نکات اخلاقی متناسب با آنها از جمله مباحث طرح شده به شمار می‌آید.

 

وی درج یک حدیث تربیتی در هر صفحه و حکایات اخلاقی در پایان هر دو ماه را از دیگر ویژگی های جذاب این سال نامه عنوان و ابراز نمود: فهرست موضوعی مطالب تربیتی- اخلاقی درج شده و کیفیت ویژه طراحی، انتشار و صحافی نیز از دیگر جلوه های در خور توجه این سالنامه به شمار می آید.

 

مدیر مؤسسه دارالهدی با اشاره به اینکه انتشارات مؤسسه تا به امروز کتب متعددی اعم از تألیف، ترجمه و تحقیق را به چاپ رسانده است، اظهار داشت: این کتب با موضوع اخلاق و مهدویت آن هم با مباحث اخلاقی به انتشار رسیده است.

 

آثار منتشر شده انتشارات خلق

سردبیر نشریه خُلُق اضافه کرد: «رسم بندگی»، «سخن دوست»، «سرچشمه حیات»، «از اضطراب تا آرامش»، «أنیس النفوس»، «تهذیب اخلاق» و ... از جمله کتب منتشرشده در انتشارات مؤسسه دارالهدی است.

 

نرم افزارهای الکترونیکی مؤسسه دارالهدی

وی تصریح کرد: نرم افزار مجموعه 36 شماره نشریه خُلُق یکی از خروجی های الکترونیکی مؤسسه بوده که با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور عرضه شده است.

 

مدیر مؤسسه دارالهدی یادآور شد: تولید نرم افزار «آرشیو نمایه زنی کلیه محتواهای علمی» با همکاری مرکز تحقیقاتی نور، یکی دیگر از محصولات مؤسسه دارالهدی است که مراحل نهایی خود را پشت سر گذاشته و بسیاری از نهادها و مراکز علمی می توانند از آن استفاده کنند.

 

سردبیر دوماهنامه خُلُق، در پایان، تأکید کرد: علاقه مندان برای تهیه محصولات مؤسسه فرهنگی هاد، می¬ توانند به مرکز پخش آثار این مؤسسه به نشانی قم- خیابان معلم- انتهای کوچه1- پلاک 159 مراجعه کنند یا با شماره تلفن 7840704-0253 و 09123513872 تماس حاصل کنند./907/د101/ی

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بنیاد هاد

ارسال نظرات