۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۳۲۵۹۹۷
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

آیین اعتکاف سبب ارتقای روحیه معنوی در جامعه اسلامی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: شرکت اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در آیین الهی اعتکاف سبب تقویت روحیه معنوی در سطح جامعه اسلامی می‌شود.
حجت الاسلام خادمي-  جلسه ستاد اعتکاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در نشست ستاد اعتکاف، با بیان اینکه اعتکاف مجموعه‌ای از عبادت‌های واجب و مستحب را در خود جای داده است، افزود: اگرچه اعتکاف عبادتی مستحبی محسوب می‌شود اما در واقع معجونی از عبادت‌های مختلف و انسان‌ساز است.

 

وی با اشاره به اینکه آیین اعتکاف در درون خود عبادت‌هایی چون نماز، روزه، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و حج را به صورت بارز و مستتر دارد، ادامه داد: باید همه تلاش کنند این آیین معنوی با کیفیت و کمیت مناسبی در استان برگزار شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی گفت: از ابتدای ظهور اسلام که حضرت محمد (ص) احکام و عبادت‌های دینی چون نماز و روزه را به مسلمانان آموزش دادند اعتکاف نیز همراه و همگام این عبادت‌ها در بین مسلمانان وجود داشت.

 

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه اعتکاف سنت حسنه و عمل نیکی است که از پیامبران الهی به جای مانده است، اضافه کرد: ایام‌البیض به عنوان موعد اعتکاف، زمان بارش رحمت ویژه الهی، شسته شدن روح و جان آدمی از آلودگی‌ها و صیقل یافتن دل انسان است.

 

وی با اشاره به اینکه احکام و محرمات اعتکاف، شباهت زیادی به احکام و محرمات آیین حج دارند، اظهار کرد: اعتکاف در زمره عبادت‌هایی قرار دارد که آدمی را در قرب الهی و دست‌یابی به هدف متعالی خلقت یاری کرده و وی را به عروج معنوی می‌رساند.

 

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: شرکت در آیین اعتکاف درواقع ورود به عرصه جهاد به نفس بوده و سبب تقویت روحیه معنوی و افزایش توجه به ارزش‌های الهی در بین مسلمانان می‌شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: شرکت اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در آیین الهی اعتکاف سبب تقویت روحیه معنوی در سطح جامعه اسلامی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام خادمی با یادآوری اینکه امسال آیین اعتکاف در 143 مسجد شهری و روستایی استان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز نیز نام‌نویسی متقاضیان برای شرکت در این مراسم در مساجد دارای ظرفیت خالی ادامه دارد هرچند که تقریباً ظرفیت همه مساجد محل برگزاری اعتکاف در شهرهای اصلی استان تکمیل شده و تنها مساجد روستایی و شهرهای کوچک هنوز ظرفیت پذیرش دارند.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون اطلاعات مربوط به بیش از هشت هزار نفر وارد سامانه اینترنتی اعتکاف شده است، اضافه کرد: هنوز اطلاعات شمار زیادی از افراد متقاضی شرکت در اعتکاف در مساجد روستایی وارد سامانه نشده است.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به موعد برگزاری اعتکاف رجبیه و هم‌زمان نبودن آن با فصل امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان، امسال شمار معتکفان در استان به نسبت سال گذشته افزایش یافته و پیش‌بینی‌ می‌شود بیش از 12 هزار نفر در این آیین شرکت کنند.

 

حجت‌الاسلام خادمی یادآور شد: پارسال مراسم اعتکاف در استان در 119 مسجد شهری و روستایی برگزار شد و بیش از 10 هزار نفر نیز در آن شرکت کردند اما امسال هم شمار مساجد میزبان و هم تعداد معتکفان افزایش دارد.

 

وی با اشاره به اینکه امسال 220 روحانی شامل 140 مبلغ و 80 مبلغه از حوزه‌های علمیه قم و مشهد و نیز مدارس علمیه داخلی خراسان شمالی به مساجد میزبان معتکفان برادر و خواهر در استان فرستاده می‌شوند، اظهار کرد: این روحانیان مبلغ و مبلغه با هدایت و مدیریت آیین اعتکاف، اقداماتی از قبیل برنامه‌های قرآنی، برگزاری گفتمان‌های دینی، برپایی حلقه‌های صالحین، مسابقات فرهنگی، تلاوت روزانه سوره یس بعد از نماز صبح و بین نماز ظهر و عصر، اصلاح قرائت نماز، هماهنگی با قاریان و مرتلین حاضر در مراسم به‌ منظور تلاوت سوره‌ها و آیات قرآن کریم و اعمال ام داوود را انجام می‌دهند.

 

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/202/ب3

ارسال نظرات