۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۲۳۰۸۲
مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی مطرح کرد؛

کمبود امام جماعت در مساجد خراسان شمالی به دلیل حضور ائمه جماعات در ادارات

مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی گفت: حضور ائمه جماعات در ادارات برای اقامه نماز جماعت سبب شده تا مساجد این استان با کمبود امام جماعت روبرو شوند.
حجت الاسلام افشین فر- استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام سیدمحمد افشین‌فر، مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از رقیب‌تراشی برای نمازهای جماعت مساجد انتقاد کرد و افزود: اکنون یکی از مشکلات اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مساجد استان وجود رقیب در این زمینه است.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از ائمه جماعات برای امامت نماز جماعت ظهر و عصر در ادارات حضور می‌یابند این در حالی است که مشکل کمبود روحانی برای امامت نماز جماعت ظهر و عصر در مساجد خراسان شمالی کاملاً جدی و مشهود است.

 

حجت‌الاسلام افشین‌فر تصریح کرد: حضور ائمه جماعات در ادارات گوناگون استان برای امامت نمازهای جماعت با حضور 20 الی 30 نفر است در حالی که جمعیت افراد نمازگزار در مساجد بسیار بیشتر از این تعداد است اما این روحانیان به اقامه نماز در ادارات تمایل دارند.

 

وی ادامه داد: البته برخی از ائمه جماعات کارمند ادارات بوده و در محل خدمت خود اقدام به برپایی نماز می‌کنند اما در حالت کلی عدم تأمین مالی ائمه جماعات در مساجد سبب شده تا آن‌ها از امامت نمازهای جماعت ادارات استقبال کنند.

 

حجت‌الاسلام افشین‌فر با اشاره به اینکه اکنون نماز جماعت ظهر و عصر در یک‌سوم مساجد شهری خراسان شمالی برپا می‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که از هزار و 40 مسجد شیعی موجود در استان، حدود 200 مسجد در شهرها و مابقی در روستاهای خراسان شمالی قرار دارند.

 

مسؤول ساماندهي و هماهنگي امور مساجد استان خراسان شمالی با بیان اینکه همچنین نماز جماعت صبح نیز تنها در یک‌ششم مساجد شهری استان برپا می‌شود، ادامه داد: البته میزان برپایی نماز جماعت صبح در مساجد خراسان شمالی در سال گذشته به نسبت سال‌های پیش رشد چشمگیری داشت.

 

حجت‌الاسلام افشین‌فر با اشاره به لزوم اقامه نماز جماعت صبح در شمار بیشتری از مساجد خراسان شمالی، اظهار کرد: نماز جماعت مغرب و عشاء نیز اکنون در حدود چهارپنجم مساجد شهری استان برپا می‌شود و این در حالی است که نماز مغرب و عشاء در حدود یک‌پنجم از مساجد استان بدون حضور امام جماعت روحانی اقامه می‌شود.

 

وی یکی دیگر از دلایل مؤثر در ایجاد این وضعیت را کمبود روحانی در خراسان شمالی ذکر و اضافه کرد: این موضوع سبب شده تا در حال حاضر بسیاری از مساجد روستایی این استان بدون روحانی و امام جماعت باشند.

 

حجت‌الاسلام افشین‌فر اضافه کرد: در حال حاضر 300 مسجد در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی امام جماعت دارند که از این تعداد حدود 200 مسجد در مناطق شهری و 100 مسجد نیز در روستاها واقع شده‌اند.

 

مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون در شهر بجنورد 70 مسجد وجود دارد، تصریح کرد: در مرکز این استان ساخت 70 مسجد دیگر ضرورت دارد این در حالی است که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید شمار مساجد بجنورد به 180 باب برسد./302/9314/ب1

ارسال نظرات