۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۴۲۴۲۵۹
آیت الله حائری شیرازی:

خوش بینی به علوم انسانی غربی کارها را خراب خواهد کرد/ اصولگرایان و اصلاح طلبان عقد اخوت ببندند

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بشر باید برای تأمین امنیت خود به جای تولید سلاح به دین بازگردد، گفت: مهمترین آموزه دین اتحاد و وحدت است و اگر ما نتوانیم در داخل وحدت داشته باشیم کاری از پیش نخواهیم برد.
محی الدین حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، عصر امروز در همایش بزرگداشت استاد شهید مطهری، که در مدرسه دارالشفای قم برگزار شد، اظهار داشت: بیچارگی دشمنان اسلام به این خاطر است که اسلام و انسان را نشناخته اند و مفهوم مخالف این حرف این است که کسی که اسلام و انسان را بشناسد می تواند دنیا را تکان بدهد.

 

وی با بیان این که دانشگاه زبان خاص خود را دارد، افزود: شهید مطهری در حوزه مبانی را فرا گرفت و در دانشگاه زبان دانشگاه را آموخت و همین ویژگی او را از دیگران ممتاز کرد.

 

آیت الله حائری شیرازی کتاب ها و آثار ارزشمند شهید مطهری را ناشی از درک صحیح او از جوانان و علوم انسانی غرب دانست و خاطرنشان کرد: در اجرای امور در حکومت اسلامی خوشبینی به علوم انسانی غرب کارها را خراب خواهد کرد؛ امروزه که می بینیم وضعیت بانک های ما رو به افول است به خاطر اعتماد و خوشبینی به علوم اقتصادی غرب است.

 

وی با بیان این که ما امروزه بانکداری اسلامی نداریم، یادآور شد: یک وقتی من از رؤسای بانکها شهادت طلبیدم که شهادت بدهند بانکداری اسلامی داریم هیچ کس حاضر به شهادت نشد و این نشان دهنده این است که ما برخورد سطحی با علوم انسانی داریم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که شهید مطهری در باب معرفت شناشی دین بسیار کار کرده بود، ابراز داشت: نماینده مجاهدین خلق که خدمت امام آمده بود و ایشان را تهدید به مبارزه کرده بود امام به آنها فرمود شما در مرحله شناخت دچار ضعف هستید و باید به نزد شهید مطهری بروید و شناخت خود را درست کنید ولی آنها شایسته این راهنمایی نبودند و وقتی مبارزه را شروع کردند اولین گلوله را به مغز شهید مطهری شلیک کردند زیرا از آن مغز هراس داشتند.

 

وی با بیان این که ما باید خلأ شهید مطهری را در جامعه پر کنیم، افزود: باید ببینیم ما چه داریم و چه نداریم؛ ما از نظر محتوا مشکلی نداریم بلکه مشکل ما در فرم است؛ از آیات و روایات باید علومی را که حق ورود به دانشگاه را داشته باشند استخراج کنیم زیرا دانشگاهیان علوم تعبدی را نمی پذیرند و باید ثابت کنیم که تربیت اسلامی با عقل هم قابل اثبات است.

 

حوزه علمیه باید بتواند تعبد را به زبان تعقل بیان کند

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که باید تعبد را با زبان تعقل بیان کنیم، خاطرنشان کرد: اگر در دانشگاه های ایران اقتصاد اسلامی پذیرفته شد ما کار سختی نکرده ایم بلکه ما وقتی به نتیجه رسیده ایم که بتوانیم علوم اسلامی را به دانشگاه های غرب و آمریکا ببریم و علم اسلامی را به سایر شهرها صادر کنیم.

 

وی یادآور شد: ما تا زمانی که نتوانیم جنبه های تعبدی را مسلح به جنبه های تعقلی کنیم کاری نکرده ایم و این کار شدنی است زیرا غربی ها مدعی علوم انسانی به معنای یقین واقعی نیستند و به همین دلیل عنوان می کنند که دین عقاید پایدار است و علوم انسانی دائم التحول است و نمی شود در مسأله دائم التحول امور پایدار را مطرح کرد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به دفاع مکتبی شهید عراقی که در جریان مبارزات انقلاب به اعدام محکوم شده بود پرداخت و ابراز داشت: او می گوید من برای این کار دلیل داشتم که هر کارخانه ای که چیزی را تولید  می کند دفترچه راهنمای آن را هم همان کارخانه می دهد پس چطور می شود انسانی را که خدا ساخته است دستور العمل او را که همان علوم انسانی است کس دیگری بدهد پس باید به دستور خدا که همان دین است عمل کنیم و یکی از دستورات دین هم برپایی حکومت اسلامی است.

 

وی علوم انسانی را کاتالوگ انسان دانست و افزود: نمی شود کسانی که از انسان خبر ندارند برایش دستور بنویسند اگر چه که تلاش فراوان کرده اند ولی تحلیل شان از انسان تحلیل درستی نیست و اگر اسفل السافلین یک مرز انسان است و اعلی علیین مرز دیگر انسان است، پس انسان به معنی همه چیز است و این اساسی ترین نکته ای است که باید از قرآن استنباط شود.

 

آیت الله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: مشکل بشر امروز این است که بخش اسفل السافلینی انسان را به معنی انسان تعریف می کند و آزادی و رفاه و عدالت در همین حوزه است در حالی که دین انسان را در بخش اعلا علیین معنی می کند و شأن انسان را بالا می برد.

 

تولید سلاح امنیت نمی آورد بلکه این خود داری است که امنیت می آورد

وی با بیان این که بشر برای امنیت تعاریف زیادی دارد، یادآور شد: انسان می خواهد با تولید سلاح بازدارنده به دنبال امنیت باشد اما نتیجه اش این می شود که طرف مقابل هم سلاح می سازد که خود را از تجاوز باز دارد و مسابقه تسلیحاتی رخ می دهد و به جای امنیت به سمت زندگی در وحشت حرکت می کنند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: حرف تازه اسلام این است که اول خود را باز دار و بعد دیگری را باز دار و اگر قدرت دست کسی باشد که خود را باز دارد دیگران هم خود را باز می دارند و اسلام قدرت را این گونه تعریف می کند و این امنیت می آورد و دیگران را هم بازداری می کند.

 

وی خدا، دین و معنویت را اصول تأمین کننده امنیت در جامعه اسلامی دانست و افزود: از وقتی دین را از حکومت جدا کردند به دنبال سراب رفتند و هیچ گاه به امنیت نرسیدند؛ اسلام منهای اهل بیت موجب پیدایش داعش می شود که عفونتش دنیا را پر کرده است.

 

در اسلام انقلابی بودن یک ارزش است

آیت الله حائری شیرازی معنای انقلاب را در اسلام مفهومی مثبت دانست و خاطرنشان کرد: به گفته امام خمینی(ره) کمونیست ها انقلابیون را هفتاد سال معطل کردند و به عقب برگرداندند و خود نیز به خاطر دوری از معنویت فرو پاشیدند.

 

وی با بیان این که امروز تمام دنیا به ما نگاه می کنند و ما را مربی حزب الله و یمن می دانند، یادآور شد: ما باید کاری کنیم که وقتی آنها می آیند روزنامه های ما را می خوانند پس نزنند و نباید با اختلافات و تهمت زدن های مطبوعاتی همدیگر را متهم و با یکدیگر مشاجره کنیم.

 

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر ما فریاد اتحاد می زنیم باید از این دعوا ها هم دوری کنیم و به ریسمان خدا که اهل بیت(ع) هستند چنگ بزنیم و با یکدیگر عقد اخوت ببندیم.

 

اصولگرایان و اصلاح طلبان باید برای بالابردن شأن اسلام با هم عقد اخوت ببندند

وی افزود: اصولگرا ها و اصلاح طلبان باید با هم عقد اخوت ببندند و اگر این کار را نکنیم هیچ کار نکرده ایم زیرا کسانی که به دنبال تفرقه هستند شأن رهبری و حکومت اسلامی را پایین می آورند./843/پ201/ج

ارسال نظرات