۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۲۵۷۵۸

نخستین همایش تحول در علوم انسانی در دانشگاه تبریز برگزار شد

نخستین همایش تحول در علوم انسانی با حضور دبیر کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
علوم انسانی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام انوری، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز عصر امروز در نخستین همایش تحول در علوم انسانی که در آمفی تئاتر شماره ۳ دانشکده انسانی دانشگاه تبریز برگزار شد، این دانشگاه را یکی از قطب های علوم انسانی دانست و بر بهره گیری از ظرفیت های آن تأکید کرد.

 

وی با تأکید بر طرح پرسش های بومی در حوزه علوم انسانی است براساس تفکر دینی، ادامه داد: درست نیست با پرسش های که خاستگاه مادی و سکولار دارند به سمت علوم انسانی حرکت کنیم، طرح پرسش ها باید مبنا و خاستگاه بومی، اسلامی و انقلابی داشته باشد.

 

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه تبریز حرکت علوم انسانی را در مسیر اسلامی صحیح دانست و ادامه داد: این پرسش ها هم باید در کلاس های دانشگاه طرح شود و هم باید از طرف همین دانشجویان پرسیده شود و از اساتید مطالبه شود.

 

وی به ظرفیت های علوم انسانی دانشگاه تبریز مانند مؤسسات علوم انسانی دانشگاه تبریز، دانشکده الهیات و دانشکده علوم انسانی و اساتید برجسته این دو دانشکده اشاره و خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه ها باید به سمت اسلامی سازی علوم به ویژه علوم انسانی حرکت کنند و دانشگاه تبریز را می توان یکی از قطب های علوم انسانی نامید.

 

همچنین دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم صنعت و دبیر کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با تبیین و مفهوم علوم اسلامی، اظهار داشت: اگر ابتدا بخواهیم تعریفی از علوم انسانی داشته باشیم، لازم است به مسؤولیت علوم انسانی توجه داشت.

 

وی با بیان اینکه علوم انسانی مسؤولیتش توصیف و تبیین کنش ها، واقعیت ها و پدیده های انسانی است، خاطرنشان کرد: منظور از تبیین؛ بیان چرایی و چگونگی شکل گیری پدیده ها و گویش های انسانی و اجتماعی است و توجه به این امور است.

 

رفیعی ادامه داد: یعنی به عنوان مثال ما از دانش اقتصاد انتظار دارم وقتی تورم اتفاق می افتد علت آن را برای ما توضیح بدهد، که این به معنای تبیین یک واقعیت انسانی است، ما نیازمند یک نگرش اسلامی به پدیده های اجتماعی، انسانی هستیم.

 

وی با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی نرم‌ افزار تولید تمدن نوین اسلامی است، گفت: هر اندازه این تمدن شکل بگیرد، خودش هم به تولید علوم انسانی اسلامی کمک می‌کند؛ هدف ما گفتمان‌ سازی و تجربه‌ اندوزی در تولید دانش نوین اسلامی است، شناسایی و تربیت نیروی انسانی جدید دیگر اهداف ما است./854/202/ب2

ارسال نظرات