۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۴۲۷۰۶۳
مرکز آمار فلسطین اعلام کرد؛

بیشتر مساحت فلسطین تحت تصرف رژیم صهیونیستی است

مرکز آمار فلسطین در 68 امین سالروز اشغال فلسطین طی گزارشی به تشریح اوضاع جغرافیایی، جمعیتی و اقتصادی فلسطین پرداخته است.
اشغال فلسطین

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز آمار فلسطین اعلام کرد که فاجعه اشغال فلسطین در سال 1948 منجر به کوچانده شدن و آوارگی 800 هزار فلسطینی ساکن فلسطین اشغالی 1948 شد و بیشتر این افراد اکنون در نوار غزه و کرانه باختری و برخی کشورهای عربی سکونت دارند. علاوه بر این هزاران فلسطینی دیگر به رغم اینکه هنوز در فلسطین اشغالی 1948 زندگی می کنند، از شهر و دیار اصلی خود کوچانده شده و آواره هستند.

 

اسناد و شواهد مستند نشان می دهد که صهیونیست ها در جریان فاجعه اشغال فلسطین 774 شهر و روستای فلسطینی را به تصرف خود در آورده و در مجموع 531 شهر و روستای فلسطینی را تخریب کردند. اشغالگران بیش از 70 جنایت علیه ملت فلسطین مرتکب شدند که طی آن بیش از 15 هزار فلسطینی به شهادت رسیدند.

 

سیطره رژیم صهیونیستی بر 85 درصد از فلسطین تاریخی

 

رژیم صهیونیستی 85 درصد از مساحت فلسطین تاریخی را تحت تصرف خود دارد و تنها 15 درصد از فلسطین تاریخی در اختیار فلسطینیان قرار دارد. فلسطینیان اکنون 48 درصد جمعیت فلسطین تاریخی را تشکیل می دهند. این رژیم با ایجاد مناطق بی طرف در نوار مرزی غزه 24 درصد از مساحت این باریکه و بیش از 90 درصد از مساحت دره اردن را نیز تحت تصرف خود دارد.

 

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی بر 85 درصد از آب های زیرزمینی فلسطین سیطره دارد در حالی که فلسطینیان از وضعیت بسیار ناگواری رنج می برد و همواره با مشکل بی آبی و نبود آب آشامیدنی سالم رنج می برد و از هرگونه بهره برداری از آب های زیرزمینی و منابع طبیعی خود محروم هستند.

 

جمعیت فلسطینیان از زمان فاجعه اشغال فلسطین در سال 1948 تا امروز 9 برابر شده است. آمارها حاکی از آن است که جمعیت فلسطینیان مقیم فلسطین تاریخی تا اواخر سال گذشته به 6.2 میلیون نفر رسیده است و پیش بینی می شود تا سال 2020 جمعیت آنان به 7.1 میلیون نفر برسد.

 

بر اساس آمارها، 42.8 درصد از مجموع ساکنان فلسطین تا پایان سال گذشته را آوارگان تشکیل می دهند و جمعیت آوارگان ثبت شده نزد آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی "آنروا" نیز حدود 5.59 میلیون نفر برآورد شده است.حدود 28.7 درصد از آوارگان فلسطینی در 58 اردوگاه زندگی می کنند. 10 اردوگاه در اردن، 9 اردن در سوریه، 12 اردوگاه در لبنان، 19 اردوگاه در کرانه باختری و 8 اردوگاه در باریکه غزه.

 

حدود 154 هزار نفر از ساکنان فلسطین پس از اشغال سرزمین خود در سال 1948 این منطقه را ترک نکرده اند و در 68 امین سالروز اشغال فلسطین جمعیت آنان به 1.5 میلیون نفر رسیده است.

 

جمعیت فلسطینیان ساکن نوار غزه و کرانه باختری نیز تا اواخر سال 2015 به 4.8 میلیون نفر رسیده است که 2.9 میلیون نفر از آن ها در کرانه باختری و 1.9 میلیون نفر هم در نوار غزه ساکن هستند. جمعیت فلسطینیان ساکن قدس نیز 423 هزار نفر تا سال 2015 اعلام شده است.

 

فاجعه اشغال فلسطین باریکه غزه را به متراکم ترین منطقه مسکونی در جهان تبدیل کرده است. در فلسطین در هر کیلومتر مربع 789 نفر زندگی می کنند که این تعداد در کرانه باختری 513 نفر به ازای هر کیلومتر مربع و در باریکه غزه 5070 نفر به ازای هر کیلومتر مربع است./847/ب102/د

ارسال نظرات