۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۴۲۸۱۳۱
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی:

احیا و بازسازی موقوفات از برکات انقلاب اسلامی است

امام جمعه زنجان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) دستور احیا و بازسازی موقوفات را صادر کردند و تلاش فراوانی نیز در این زمینه صورت گرفت.
امام جمعه زنجان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، امروز در همایش وقف جمعی علما که به همت مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان برگزار شد، با اشاره به کثرت و رواج وقف در دوران قدیم بین مردم، گفت: آن طور که از تاریخ بر می آید، بسیاری مناطق کشور در زمان های قدیم موقوفه بود.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در زمان قاجار وقتی ناصر الدین شاه خواست روستایی را خریداری و وقف کند، طبق مستندات موجود و ارائه شده، از شهر میانه تا رود ارس نتوانست روستایی را پیدا کند که وقف نبوده و وقف نامه ای نداشته باشد.

 

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به خیانت رضا خان پهلوی و نادر شاه افشار به مقوله وقف تصریح کرد: دو نفر از شاهان ایران به وقف خیانت کرده و ضربات جبران ناپذیری را به آن وارد کردند، یکی از آنها نادر شاه افشار بود که با فروش موقوفات، هزینه ارتش و سربازان را تأمین کرده و به اعتراض علما نیز توجهی نکرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه اظهار داشت: دومین فرد رضاخان پهلوی بود که بسیاری از اسناد و وقف نامه ها را به نام خود و اطرافیان خویش کرد که ضربات جبران ناپذیری به وقف که از جمله آن عدم اعتماد مردم به این ماجرا بود، وارد کرد حتی بسیاری از اسناد اصلی وقف را نیز از بین برده و نابود کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به دستور امام خمینی (ره) برای احیای موقوفات پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) دستور احیا و بازسازی موقوفات را صادر کردند و تلاش فراوانی نیز در این زمینه صورت گرفت که امروز طبق آمار مدیران سازمان های اوقاف، قدم های بسیار خوب و بلندی در این راستا برداشته شده است.

 

امام جمعه زنجان در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان شاه البته چون اوقاف و موقوفات زیر نظر نخست وزیر بود، در واقع تبدیل شده بود به شعبه ای از ساواک یا حداقل خبرچینی برای آنها؛ و اوقاف در ایران قصه های غم بار این چنینی زیاد داشته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه ضمن تأیید برگزاری همایش های وقف، افزود: یکی از کارهای خوب، وقف جمعی است که اطرافیان و اقوام و اهل روستای خود را تشویق کنیم تا رقبه و وقفی را ایجاد کرده و هزینه های مساجد را از آن تأمین کنیم، برای این کار نیز مطمئن ترین اشخاص نزد مردم خود علما هستند./202/949/ب1

ارسال نظرات