۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۴۲۸۳۷۶
حجت‌الاسلام عالمی:

عملیات بیت‌المقدس سبب استحکام نظام اسلامی شد

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه ارتش گفت: عملیات بیت المقدس به عنوان بزرگ‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس، سبب ماندگاری و استحکام نظام نو بنیاد اسلامی شد.
حجت الاسلام علی عالمی شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی عالمی، ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر انجام شد، عنوان کرد: عملیات بیت المقدس در واقع چهارمین نبرد بزرگ از یک رشته عملیات آفندی متقابل ایران علیه نیروهای متجاوز عراقی بود که در سال دوم جنگ به مرحله اجرا درآمد.

 

وی تصریح کرد: عملیات‌های چهارگانه ثامن الائمه(ع)، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس، زمینه آزادسازی خرمشهر را فراهم کرد، عملیات بیت المقدس پیامد و نتیجه سه عملیات قبلی بوده، به واقع می توان گفت که این عملیات استفاده از موفقیت عملیات فتح المبین است.

 

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه ارتش اضافه کرد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی، عملیات بیت المقدس بزر گ‌ترین و موفق‌ترین عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی بوده زیرا منجر به کسب دستاوردهای بزرگ راه کنشی و راهبردی شد که سبب تغییر توازن قدرت نظامی و ابتکار عمل، در صحنه جنگ ایران و عراق، به سود ایران شد.

 

حجت الاسلام عالمی در تشریح جزئیات عملیات آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: نخستین مرحله برای طرح ریزی این عملیات روز نهم فروردین 1361 شروع شد، در این روزعملیات فتح المبین به پایان موفقیت آمیز خود رسیده بود.

 

وی در ادامه افزود: شهید صیاد شیرازی، فرمانده وقت نیروی زمینی با احضار دوتن از افسران عملیات ستاد خود در پادگان تیپ 2 زرهی در دزفول، از آنان خواست تا راهکارها، بررسی‌ها و پیشنهادهای خود را برای آزادسازی مناطق اشغالی جنوب غرب اهواز تا خرمشهر، ارائه کنند.

 

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه ارتش گفت: پس از بررسی تمامی راهکارهای پیش رو، سرانجام دو راهکار در دست مطالعه قرار گرفت؛ این دو راهکار عبارت بودند از اجرای تک اصلی از از مبدأ رودخانه کرخه کور به سمت جنوب تا جفیر و ادامه آن به سمت خرمشهر و راهکار دوم عبارت بود از عبور از رودخانه کارون، و تقسیم جبهه گسترده عراق در منطقه اشغالی.

 

حجت الاسلام عالمی تصریح کرد: هر کدام از این راهکارها دارای محاسن و معایبی بودند، بزرگ ترین مشکل آفند از سمت رودخانه کرخه کور و پیشروی به سوی خرمشهر افزون بر مشکلات عبور از رودخانه کرخه کور، یک مسافت 150 کیلومتری نیز باید طی می شد تا رزمندگان به خرمشهر برسند؛ در حالی که پدافند در عمق دشمن از خرمشهر، تا کرخه کور این کار را درعمل با مشکلات عدیده ای روبه رو می‌کرد.

 

وی گفت: سرانجام پس از یررسی‌های انجام شده، راهکار دوم به عنوان راهکار مناسب برای عملیات، انتخاب شد.

 

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه ارتش عنوان کرد: در همان شب یک نکته راهکنشی بسیار جالب طرح و پیش بینی شد که به عنوان عامل اصلی غافلگیری متجاوز به کار برده شود که همین عامل هم باعث غافلگیری متجاوز شد و آن نکته این بود.

 

حجت الاسلام عالمی تصریح کرد: بر اساس تدابیر اتخاذ شده از سوی فرماندهان ارتش و سپاه، قرار شد عملیات بیت المقدس زودتر و سریع تر از آنچه عراق برآورد می کرد، انجام شود.

 

وی اضافه کرد: فاصله زمانی دو عملیات متداول در جنگ ایران و عراق تا آن تاریخ معمولاً سه یا چهار ماه می‌شد، اما در عملیات بیت المقدس این زمان تغییر کرد.

 

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه ارتش اظهار کرد: بلافاصله پس از عملیات فتح المبین جابه جایی و نقل و انتقال یگان‌ها از منطقه عملیاتی غرب اندیمشک و دزفول در شمال خوزستان، به مناطق جنوب غربی اهواز واقع در جنوب خوزستان آغاز شد و کار طرح ریزی هم با سرعت ادامه یافت.

 

حجت الاسلام عالمی تصریح کرد: وسعت منطقه فتح شده در این عملیات پنج هزار و 400 کیلومتر بود که 800 کیلومتر مربع آن در شب اول عملیات و بقیه در طول زمان عملیات در مدت 26 روز آزاد شد.

 

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه ارتش در خصوص، دستاوردهای راهکنشی و راهبردی عملیات بیت المقدس اظهار کرد: از نظر نتایج راهکنشی، آزادسازی چنین منطقه وسیعی و میزان انهدام نیرو و وارد آوردن خسارت به دشمن جالب توجه بوده بوده است.

 

حجت الاسلام عالمی اضافه کرد: از نظر دستاوردهای راهبردی، آزادسازی خرمشهر و اثبات توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سرکوب متجاوز، در جهان و در محافل سیاسی نظامی بازتاب گستردهای داشت، این عملیات ثبات و استحکام نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را به اثبات رساند.

 

وی تصریح کرد: دشمنان گمان می‌کردند که جمهوری اسلامی، نظامی سست و لرزان بوده و بر مبنای این محاسبه غلط برآورد کرده بودند که با یک تهاجم نظامی سرنگون خواهد شد، در حالی که اجرای این عملیات، غلط بودن این تفکر را نشان داد.

 

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه ارتش گفت: مدت این عملیات 26 روز مداوم به درازا کشید که در نوع خود کم نظیر و شاید بی نظیر بود، همچنین در این عملیات 25 هزار نیروی دشمن به اسارت درآمدند که این مسئله نیز تا ان زمان بی‌نظیر بود.

 

حجت الاسلام عالمی عنوان کرد: سرعت در طرح ریزی و آمادگی برای اجرای عملیات، یکی دیگر از ویژگی‌های این عملیات بوده است، از لحظه شروع طرح ریزی تا آغاز اجرای عملیات دقیقاً یک ماه طول کشید که در تاریخ جنگ هشت ساله بی نظیر است.

 

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه ارتش اظهار کرد: طرح ریزی روز نهم فروردین 1361 آغاز و روز 10 اردیبهشت 1361 رمز شروع عملیات ابلاغ شد.

 

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه ارتش تأکید کرد: صدام درصدد بود با لغو رژیم حقوقی اروندرود در مورد چگونگی تعیین مرز مشترک دو کشور در این رودخانه حق ایران را سلب کند، اما با شکست حصر آبادان در عملیات ثامن الائمه( ع) و سپس با اجرای موفقیت آمیز عملیات بیت المقدس و باز پس گیری خرمشهر، این رویای صدام حسین برای همیشه تاریخ نقش بر آب شد.

 

حجت الاسلام عالمی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: شعار ارتش عبارتست از ایمان، انضباط، آموزش؛ ایمان یکی از مهم ترین مولفه‌های نا محسوس توان رزمی محسوب می شود.

 

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه ارتش اضافه کرد: رزمنده با ایمان تا آخرین قطره خون خود جهت حفظ آرمان‌ها ایستادگی می‌کند، امور فرهنگی می‌تواند به بارور شدن ایمان رزمنده کمک کند.

 

وی گفت: عقیدتی سیاسی گروه 22 با برگزاری 3 وعده نماز جماعت در پادگان و کوی سازمانی و مراسم ادعیه و کلاس های قرآن در طول سال و مراسم اعیاد و وفات ائمه(ع) و اجرا مراسمات ملی مذهبی و به ویژه ترویج فرهنگ حفظ قرآن در بین سربازان و کارکنان و خانواده آنان سعی در تقویت این مؤلفه مهم دارد./201/868/ب1

ارسال نظرات