۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۴۲۸۵۰۵
حجت الاسلام بهشتی:

نقد تکمیل کننده مباحث پژوهشی است

مؤلف کتاب مبانی تربیت از منظر قرآن کریم در نشست نقد این کتاب که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه نقد تکمیل کننده مباحث پژوهشی است، گفت: یکی از برکات عرصه تحقیق و پژوهش نقد است.
کتاب 1

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد بهشتی مؤلف کتاب مبانی تربیت از منظر قرآن کریم در نشست نقد این کتاب که عصر امروز در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد به عنوان ارائه دهنده کتاب گفت: نقد تکمیل کننده مباحث پژوهشی است.

 

وی افزود: یکی از برکات عرصه تحقیق و پژوهش نقد است، نقد دارای سه نتیجه است که اولین و مهمترین آن تکمیل کننده مباحث علمی است و نتیجه دیگر آن پیش برنده و تسریع کننده مباحث است و نتیجه سوم تنقیح کننده مطالب علمی است.

 

حجت الاسلام بهشتی اظهار داشت: یکی از شرایط نقد این است که مستند باشد و از طرف ناقد به طور کامل مطالعه و تحلیل و بررسی شود؛ نقد باید عالمانه، محققانه و منصفانه باشد.

 

پژوهشگر حوزه علمیه خاطر نشان کرد: کتاب مبانی تربیت از منظر قرآن کریم در مقطع دکتری در جامعه المصطفی در دوره 5 و همچنین در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه عراق در بخش تربیت تدریس می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی های این کتاب تصریح کرد: موضوع این کتاب قرآنی است که این ارزش اثر را می رساند و هر آیه شریفه در این کتاب برگرفته از 6 تفسیر قرآن کریم از جمله مجمع البیان، برهان و نور بوده است که مهمترین آن تفاسیر تفسیر المیزان است و همچنین مبانی تربیتی این کتاب بر مبنای انسان شناسی، هستی شناسی و معرفت شناسی تدوین شده است.

 

در ادامه حجت الاسلام سید احمد رهنمایی به عنوان ناقد این نشست علمی خاطرنشان کرد: در این کتاب بعضی از واژه های انگلیسی استفاده شده اشتباه است که نمونه آن معادل انگلیسی آموزش و پژوهش است.

 

وی تصریح کرد: این کتاب در معنای اصطلاحی تربیت به 7 امتیاز اشاره کرده است که اگر 7 مؤلفه جایگزین آن بود صحیح تر بود و همچنین در مفهوم شناسی واژه تزکیه که مورد توجه قرار گرفته است بهتر بود نسبت و رابطه این واژه با تربیت بیان می شد.

 

حجت الاسلام رهنمایی ابراز داشت: در فصل مربوط به مبانی که به صورت ترکیب به کار رفته است بحث هستی شناسی باید مقدم بر مباحث دیگر آورده شود.

 

همچنین حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور به عنوان دیگر ناقد این کتاب گفت: چه دلیلی است که مبانی مطرح شده در این کتاب فقط همین مبانی است که ذکر شده و دیگر نمی شود مبانی دیگری از قرآن در بحث تربیت بیان کرد.

 

وی افزود: از نظر منابع چرا فقط از 6 نفسیر استفاده شده است، و از تفاسیر دیگری همچون تفسیر نمونه در این کتاب استفاده نشده است و منطق استفاده از این 6 تفسیر چه چیزی بوده است.

 

گفتنی است حجت الاسلام بهشتی در پایان به دفاع از برخی از نقدها پرداخت و بعضی از نقدها را هم پذیرفت./1325/پ202/ی

ارسال نظرات