۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۴۳۱۱۵۶

بررسي اشعار عرفاني امام خميني در هندوستان

اشعار عرفاني امام خميني (ره) در شصت‌ ویکمین جلسه انجمن ادبی بیدل دهلوی در دهلی‌نو پایتخت کشور هندوستان بررسي شد.
بررسي اشعار عرفاني امام خميني (ره) در ھندوستان

به گزارش خبرگزاری رسا، به همت مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی ايران در دهلی‌نو پایتخت کشور ھندوستان، شصت‌ویکمین جلسه انجمن ادبی بیدل دهلوی با موضوع «بررسي اشعار عرفاني امام خميني (ره)»، در محل رایزنی فرهنگی كشورمان برگزار شد.

 

در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی حافظ علیرضا خان، نقی عباس کیفی از دانشجویان دکتری دانشگاه جواهر لال نهرو، بلرام شکلا، استاد زبان سانسکریت دانشگاه دهلی و عزیز مهدی، اشعاری به زبان فارسی نيز قرائت کردند.

 

همچنين، حیدر ناتونوی و متین امروهوی، از شاعران اردو زبان و دهرمندر نات از شاعران هندو مذهب اشعاری به مناسبت ارتحال حضرت امام (ره) به زبان اردو قرائت کردند.

 

در ادامه، خانم شهناز پروین در مقاله خود درباره شعر عرفانی امام خمینی (ره) به ايراد سخنراني پرداخت و پس از آن، علیم اشرف، رییس گروه فارسی دانشگاه دهلی طي سخناني، شخصیت حضرت امام خميني (ره) را قابل ستایش دانست و تاکید کرد: اقدامات عملی امام (ره) در راستای وحدت بین مسلمین مانند روز قدس و ...، ایشان را به عنوان یک مصلح و حامی و خیر خواه تمامی مسلمانان و مستضعفان جهان معرفی کرده است.

 

چندر شیکهر، رییس پیشین گروه فارسی دانشگاه دهلی اظهار كرد: زمانیکه از مقابل مرقد حضرت امام (ره) عبور می‌کنم، سر من خود به خود در برابر عظمت این شخصیت بزرگ خم می‌شود که این احساس در هیچ کجای دنیا و برای هیچ شخصیتی متصور نیست.

 

شریف حسین قاسمی، رییس پیشین گروه فارسی دانشگاه دهلی در مقاله خود  اشعار عرفانی حضرت امام (ره) را بيان كرد و با قرائت اشعاری از دیوان حضرت امام (ره) به شرح و مقایسه آن با اشعار شعرای عرفانی دیگر مانند مولانا و خیام پرداخت.

 

حجت‌الاسلام کهساری، رییس موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) در اصفهان تأكيد كرد: حضرت امام (ره) محبوب القلوب همه مستضعفان جهان فارغ از همه مکتب‌ها و فرقه‌ها و ملیتظها است.

 

غلامرضا انصاری، سفیر ایران در دهلی نو در سخنان خود، به نحوه شکل‌گیری حکومت اسلامی توسط حضرت امام (ره) اشاره كرد.

 

در بخش پاياني اين مراسم، علی دهگاهی، رايزن فرهنگي ايران با اشاره به انس و الفت حضرت امام (ره)، مطالبي در خصوص تاریخچه عرفان در ادبیات فارسی بيان كرد و گفت: ویژگی‌های عرفانی و معنوی امام (ره) منجر به اين شد كه ایشان بر دلظهای مردم چه در ایران و چه در خارج از ایران نفوذ داشته باشد./988/ب102/د

ارسال نظرات