۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۴۳۳۲۹۵

كتاب قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم به چاپ دوم رسید

كتاب «قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به چاپ دوم رسید.
كتاب  قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم

به گزارش خبرگزاری رسا، قرآن کریم اولین منبع اندیشه سیاسی اسلام است و قدرت یکی از عناصر بنیادین دانش سیاست است. انسان موجودی اجتماعی است و با حضور در اجتماع با قدرت و مظاهر آن روبرو می شود؛ با توجه به بنیادین بودن این مفهوم و نوع رابطه آن با حیات سیاسی انسان، فهم چیستی، ماهیت، آسیب ها و اهداف آن از دیدگاه قرآن کریم، می تواند راهگشای مسائل بسیاری در حوزه اندیشه سیاسی اسلام باشد که نشان از اهمیت و برجستگی آن دارد.

 

كتاب «قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم» اثر حجت الاسلام  سید کاظم سید باقری، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه بوده که به تازگی به چاپ دوم خود رسیده است و شامل شش فصل به شرح زیر است:

 

فصل اول: کلیات، مفهوم ها و تمهیدات نظری

 

فصل دوم: ماهیت،‌سطوح و مؤلفه های قدرت سیاسی در قرآن کریم

 

فصل سوم: گونه شناسی قدرت سیاسی، ‌خواستگاه، مبانی و شاخصه ها

 

فصل چهارم: هدف ها و کارکردهای قدرت

 

فصل پنجم: آسیب شناسی قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم

 

فصل ششم: سازوکارهای مهار قدرت سیاسی

 

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود، درباره قدرت سیاسی از دیدگاه قرآن کریم می نویسد: قرآن با رويكرد جامعي كه دارد، نمي ‌تواند از كنار مسائل بنيادين اجتماع بي ‌اعتنا گذر كرده باشد. در نتيجه در نگرش هنجاري، مفهوم قدرت را به‌ عنوان امر پيشيني به ‌رسميت مي ‌شناسد كه لازمۀ ساحت اجتماعي ـ سياسي انسان است.

 

قدرت همانند ديگر نعمت‌ هاي الهي، داراي ارزش و اعتبار است و با توجه به شاخص ‌هاي مطلوب ابزاري است كه ميتواند جامعه را در مسير صحيح هدايت كند و بستر لازم را براي رسيدن به هدف‌ هاي ارزشمند اجتماعي مثل عدالت، آزادي، رشد، توسعه، امنيت، وحدت، تعاون و ديگر ارزش‏هاي والاي انساني فراهم سازد و در صورتي‌كه در مسير نامطلوب قرار گيرد، مي ‏تواند منشأ گمراهي، ظلم، استكبار، استضعاف، ناامني، تفرقه و بردگي جوامع شود. پس قدرتي در منطق و زبان قرآن معتبر است كه رويكرد سعادت ‌محور و فضيلت ‌انديش دارد و تا هنگامي داراي مشروعيت است كه به‌ سمت هدف‌ هاي توحيدي و سعادت انسان حركت كند.

 

گفتني است چاپ دوم كتاب «قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم » اثر حجت الاسلام سید کاظم سیدباقری، با قیمت  30000  تومان از  سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي چاپ و در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

 

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی www.poiict.ir  مراجعه کنند./998/د102/ق

 

منبع: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

ارسال نظرات