۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۴۳۳۳۹۱

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

آغازثبت ‌نام طرح «تابستانه کتاب»، فعالیت گسترده 1500 کانون های فرهنگی هنری مساجد در برنامه های اوقات فراغت استان و دیدار رییس دانشگاه فردوسی مشهد با آیت الله علم الهدی از جمله مهم‌ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، یوسف امینی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: به منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی، تشویق مردم به مطالعه و نیز حمایت از کتابفروشی ها همزمان با آغاز تابستان، این طرح آغاز می شود.

وی تصریح کرد: ثبت نام کتابفروشی‌ها در طرح «تابستانه کتاب» در بازه زمانی یک ماهه از 16 تیر تا 16 مرداد سال جاری در کتابفروشی‌های عضو طرح اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی تاکید کرد: در طرح «تابستانه کتاب» کتابفروشی‌هایی که شرایط لازم را دارا باشند، به پایگاه اطلاع رسانی خانه کتاب ایران به نشانی اینترنتی www.ketab.ir مراجعه نمایند و پس از ثبت نام در سایت خانه کتاب و تایید، می‌توانند کتاب هایی که با شرایط تعیین شده در این طرح، مطابقت داشته باشند با 20 درصد تخفیف به خریداران بفروشند.

وی ادامه داد: در طرح «تابستانه کتاب» کتاب‌های عمومی از 20% تخفیف و کتاب‌های کودک و نوجوان از 25% تخفیف برخوردار می‌شوند.

امینی افزود: سقف تخفیف برای هر کتابفروشی در مرحلۀ اول تا 20.000.000 ریال است و میزان فروش کتاب‌های کودک و نوجوان و عمومی در افزایش این سقف نقش موثری دارد سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر 1.000.000 ریال است که خریداران می تواند در چند نوبت و از کتابفروشی‌های مختلفی که عضو طرح هستند، تا سقف  تعیین شده، کتاب خریداری کنند.

وی در پایان بیان کرد: با عنایت به برگزاری جلسه با مدیران اتحادیه کتابفروشی های مشهد، شرکت تعاونی ناشران و هماهنگی با ادارات شهرستان ها انتطار می رود کتابفروشی های استان در مدت مقرر اقدام به ثبت نام نمایند .

یادآور می شود: در طرح عیدانه کتاب، خراسان رضوی رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده است.                                   

 فعالیت گسترده 1500 کانون های فرهنگی هنری مساجد در برنامه های اوقات فراغت استان

 محمد کاظم دبیری معاون طرح و برنامه ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد : این اداره کل با هدف غنی سازی اوقات فراغت، استفاده از ظرفیت مراکز، موسسات، انجمن ها و آموزشگاه ها ی آزاد هنری و همچنین شناسایی استعداد های فرهنگی و هنری در تابستان امسال برنامه های را پیش بینی کرده است.

رییس ستاد فعالیت های فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: فعالیت گسترده 1500 کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر استان شامل فعالیت های فرهنگی، هنری، آموزشی و برگزاری کارگاه ها و کلاس های ویژه از جمله برنامه های پیش بینی شده در اوقات فراغت است.

دبیری با اشاره به فعالیت مراکز فرهنگی، موسسات قرآن و عترت، در اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری گفت: در ایام تابستان کلاس های تخصصی هنرهای تجسمی شامل نقاشی، طراحی، سفال، خوشنویسی، موسیقی، عکاسی وسینمایی  توسط آموزشگاه های آزاد هنری و سینمایی در مشهد و کلیه شهرستان های استان  برگزار می شود.

معاون طرح و برنامه ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: برگزاری فعالیت های فرهنگی و هنری نظیر مسابقات کتابخوانی، جشنواره های فرهنگی و هنری، نمایشگاه های فرهنگی و هنری، نشست ها و همایش ها، برگزاری محافل شعر و ادب، برگزاری جلسات انس با قرآن کریم و اجرای کارگاه های تخصصی و فرهنگی هنری و جلسات نقد آثار فرهنگی و هنری از جمله فعالیت هایی است که در خصوص غنی سازی اوقات فراغت امور جوانان توسط مراکز و موسسات فرهنگی و هنری ، موسسات قرآن و عترت، انجمن های فرهنگی و هنری در کلیه شهرستان های استان خراسان رضوی برگزار می شود.

وی از برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت در ایام تابستان خبر داد و افزود: این نمایشگاه از 26 خرداد ماه به مدت 8 روز، با حضور 700 غرفه مراکز و موسسات قرآنی و ناشرین قرآنی از ساعت 18 تا 23 برگزار می گردد.

رییس ستاد فعالیت های فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اکران و نمایش فیلم های سینمایی در کلیه سینماهای استان با تخفیف ویژه برای پایگاه ها و مراکز اوقات فراغت، اجرای عمومی نمایش صحنه ای و خیابانی توسط انجمن های نمایش مشهد و استان و سایر شهرستان ها توسط گروه های نمایشی استان از جمله فعالیت های شاخص در غنی سازی اوقات فراغت به شمار می رود.

وی بر برگزاری نمایشگاه های فرهنگی کتاب و محصولات فرهنگی توسط مؤسسات فرهنگی و ناشرین در سطح شهر تاکید کرد و افزود: در مبادی ورودی شهر با توجه به نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد خدمات سفر استان نیز در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی و تامین اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و خانواده ها صورت می پذیرد.

دبیری تصریح کرد: فعالیت گسترده نگارخانه های مشهد و شهرستان ها در بخش عمومی و خصوصی و نیز عرضه آثار هنری تجسمی نظیر طراحی، نقاشی، سفال، گرافیک، کاریکاتور و عکس از جمله برنامه هایی است که در تامین اوقات فراغت جوانان نقش پررنگی را دارد.

پیش بینی برنامه های ایام جشن های دهه کرامت از تاریخ 14 تا 24مردادماه 

وی ادامه داد: پیش بینی برنامه های ایام جشن های دهه کرامت از تاریخ 14 تا 24 مردادماه و اجرای برنامه های متنوع نظیر سلسله جشنواره های بین المللی امام رضا (ع) ، جشن ها و فعالیت های شادمانه و مردمی، گلباران حرم مطهر امام رضا (ع) برگزاری مسابقات، نمایشگاه ها ونشست ها که همزمان با تابستان سال جاری توسط مراکز و مؤسسات و سازمان های دولتی و غیر دولتی صورت می پذیرد از دیگر برنامه هاست.

رییس ستاد فعالیت های فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: بررسی و اجرایی کردن برگزاری نمایشگاه بین المللی کاروان آفتاب (عرصه کارگاه ارائه آثار فرهنگی و هنری ویژه فرهنگ و معارف رضوی) با هدف بستر سازی مناسب برای تولید، ارائه و شکوفایی آثار مرتبط با فرهنگ و معارف رضوی در ایام دهه کرامت در محل نمایشگاه بین المللی مشهد و با حضور پرشور استان ها، بخش بین الملل و بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) نیز به عنوان یکی از فعالیت های شاخص در تابستان 1395 دنبال می گردد.

وی ادامه داد: فعالیت گسترده خانه های دیجیتال و مجتمع های فرهنگی دیجیتال استانی تحت نظر شبکه ملی فرهنگ و ارائه خدمات اینترنت پاک و نرم افزارهای اسلامی، دینی و اطلاعات عمومی که یکی از فعالیت های شاخص فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در تابستان 1395 به شمار می رود.

فعالیت بیش از 1000 فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی/ فعالیت 1500 کتابخانه عمومی کانون های مساجد

وی تاکید کرد: فعالیت بیش از 1000 فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و شبکه توزیع فیلم های سینمایی نمایش خانگی و نرم افزارهای بازی و سرگرمی نیز یکی از فعالیت های پرمخاطب در تامین اوقات فراغت می باشد.

دبیری تصریح کرد: فعالیت 1500 کتابخانه عمومی کانون های مساجد نیز بعنوان یکی از فعالیت های محوری در غنی سازی اوقات فراغت و توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در تابستان 1395 به شمار می رود.

معاون طرح و برنامه ریزی استان درخصوص اطلاع رسانی افراد درخصوص این برنامه ها افزود: اطلاع رسانی و تبلیغات برای معرفی مراکز فرهنگی و هنری و برنامه ها اقدامات و فعالیت های مذکور از طریق تبلیغات محیطی، بیلبوردها و تلویزیون های شهری و رسانه استانی، خبرگزاری ها، روزنامه های کثیرالانتشار و پایگاه اطلاع رسانی و همچنین شبکه های مجازی و کانال های مختلف نیز به عمل می آید.   

 برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی «داستان مطهر» در نمایشگاه قرآن

مسابقه داستان مطهر با هدف آشنایی با آموزه های دینی و ترویج فرهنگ کتابخوانی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد برگزار می شود.

علی اکبر روحی، مسؤول کمیته مسابقات یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت اظهار کرد : مسابقه بزرگ کتابخوانی داستان مطهر از کتاب داستان و راستان شهید مطهری (جلد1) همزمان با برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس برگزار می شود.

وی ادامه داد: علاقه مندان می توانند تا یکم تیرماه سال جاری  برای شرکت در این مسابقه به آدرس اینترنتی www.m-ketab.ir مراجعه نمایند.

گفتنی است: علاقه مندان با مراجعه به سایت می توانند منابع مسابقه را دریافت نمایند.

 شکیل بنیاد مفاخر در شهرستان تربت جام  

سید سعید سرابی در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان که در تربت جام تشکیل شد با اشاره به برگزاری کنگره جهانی عبد الرحمان جامی افزود: مأموریت اصلی این بنیاد در سال جاری پیگیری برگزاری هرچه باشکوه تر کنگره جهانی خاتم الشعرا عبدالرحمان جامی باشد.

وی با اعلام حمایت اداره کل از برگزاری کنگره جهانی عبد الرحمان جامی تصریح کرد: پیگیر ثبت روز ملی جامی در تقویم خواهیم بود و همچنین رونمایی از تمبر را دنبال می کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با ابراز تاسف از کاستی های عرصه فرهنگی خاطرنشان کرد: عرصه فرهنگ در حوزه های مختلف در تربت جام مهجور مانده است و با مشکلات جدی روبرو است.

وی اضافه کرد: متاسفانه زیر ساخت های عرصه فرهنگی نامطلوب است و توان دولت در تکمیل پروژهای فرهنگی در حال احداث با محدودیت جدی مواجه است و باید از بخش خصوصی کمک بگیریم تا عقب ماندگی در عرصه فرهنگ جبران شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با ابراز تاسف از عدم توجه به پیشینه فرهنگی و مفاخر تربت جام گفت: منطقه جام با دارا بودن 126 شخصیت عرفانی و ادبی توجه لازم به توسعه و غنای فرهنگی آن نشده است و برگزاری کنگره جهانی عبدالرحمان جامی اتفاق مبارکی است که با تمام توان حمایت می کنیم.

سرابی با اشاره به سرآمدی هنر موسیقی مقامی و بازیهای آئینی تربت جام در سطح کشور بیان داشت: حوزه موسیقی مقامی و بازیهای آئینی مردم تربت جام سرآمد کشور است و شهره جهانی دارد .

وی تاکید کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری تربت جام در کنار توسعه شهری هوشمندانه در حوزه فرهنگی و مفاخر ورود کردند که جای تشکر و قدر دانی دارد.

در این جلسه فرماندار تربت جام با تشریح پیشینه و غنای فرهنگی و جغرافیایی گفت: آثار و تبعات بی توجهی به مسایل فرهنگی و تاریخی را کاملا لمس می کنیم و اگر توجهی نشود دچار آسیب های جدی خواهیم شد.

علی رستمی افزود: این شهرستان ظرفیتهای و قابلیتهای فراوانی دارد اما تا کنون نتوانسته ایم این سابقه درخشان را به جامعه عرضه کنیم و از بزرگان، مشاهیر و مفاخر منطقه جز یک اسم و نام شناخت چندانی نداریم و از ذخایر تاریخی بهره نبردیم.

وی اضافه کرد: برجستگی مفاخر مشهد و نیشابور باعث شده توجه چندانی به 126 شخصیت عرفانی و ادبی تربت جام نشود.

وی با اشاره به فقیر بودن زیرساخت های فرهنگی شهرستان تصریح کرد: زیر ساخت های فرهنگی تربت جام بی نهایت فقیر است و با همه کمبودها تا کنون هیچ چالش مذهبی نداشتیم و باید توجه جدی به حوزه و ساختار های فرهنگی و اجتماعی شهرستان صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان انتظار داریم به لحاظ ساختار و توانمندی به توسعه بنیه فرهنگی منطقه تربت جام کمک کند و جایگاه فرهنگی استان فقط مشهد و نیشابور نیست و جایگاه فرهنگی سایر شهرستان ها باید شناسایی و معرفی شود.

در ادامه دبیر کنگره جهانی عبد الرحمان جامی گفت: بیش از 125 دانشمند و صاحب اثر در زمینه های علمی عرفانی و ادبی در شهرستان شناسایی کردیم و 27 دانشمند زادگاهشان از جمله عبدالرحمان جامی در تربت جام بوده است.

دکتر علیرضا قیامتی افزود: برای برگزاری هرچه باشکوه تر کنگره جهانی عبد الرحمان جامی از هشت ماه قبل ستاد اجرایی فعال شده و تاکنون 34مقاله خارجی از 14 کشور جهان و 53 مقاله داخلی به دبیرخانه ارسال شده است.

در ادامه این جلسه غلامحسین علیپور، مس،ول دبیرخانه انجمن آثار مفاخر استان،حضور مفاخر تربت جام را غنیمت شمرد و افزود : از سال های قبل همایش های متعددی در خصوص شیخ جامی برگزار شده که این فعالیت با همت بلند همه ی مسئولان محقق شده است.

دیدار رییس دانشگاه فردوسی مشهد با آیت الله علم الهدی

رییس دانشگاه فردوسی در دیدار با امام جمعه مشهد با اشاره به برگزاری سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان، آن را در راستای ترویج اخلاق‌مداری و دانش‌محوری دانست.

 رییس و جمعی از مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد با نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در خصوص سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور دیدار داشتند.

در اين ديدار دكتر محمد كافي، رییس دانشگاه فردوسی، توضیحاتی پیرامون مزایای برگزاری المپیادهای ورزشی در ایران و جهان در ایجاد شور و نشاط بین دانشجویان ارائه کرد و با اشاره به اینکه دانشگاه فردوسی با کسب عنوان قهرمانی در المپیاد دوازهم، به عنوان برگزار کننده سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان سراسر کشور انتخاب شد، هدف اصلی ورزش دانشگاهی را، ترویج اخلاق‌مداری و دانش‌محوری دانست که باید در جامعه و به خصوص دانشگاهیان نهادینه شود.

در ادامه مسؤولان حاضر در جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در برگزاری المپیاد ارائه دادند.

در ادامه این دیدار آيت‌الله علم‌الهدي، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، ضمن تقدير از زحمات مديران دانشگاه فردوسی در برگزاری این المپیاد، بر حفظ و رعایت حرمت شهر مقدس مشهد در این رویداد مهم فرهنگی ورزشی تاكيد نمود./934/303/ب3

 

ارسال نظرات