۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۵
کد خبر: ۴۳۳۷۷۶

کتاب «مواعظ» آیت‌الله حق‌شناس تجدید چاپ شد

سلسله مباحث اخلاقی مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس در قالب مجموعه سه جلدی «مواعظ» از سوی انتشارات ایمان ماندگار تجدید چاپ شد.
سلسله مباحث اخلاقی مرحوم آیت‌الله حق شناس مجموعه سه جلدی «مواعظ»

به گزارش خبرگزاری رسا، سلسله مباحث اخلاقی مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس در قالب مجموعه سه جلدی «مواعظ» از سوی نشر معارف تجدید چاپ شد.

 

از مهمترین ویژگی‌های این مجموعه توجه به سیر و سلوک اخلاقی و رویکرد جدید نسبت به ویرایش و تطبیق کلام حضرت استاد با ادبیات روز بدون تغییر محتوایی در کلام است، در این کتاب که با تائید آیت‌الله جاودان چاپ شده و ایشان در مقدمه آن شرح کوتاهی از زندگی استاد خویش نگاشته‌اند، مباحث کلامی آیت‌الله حق‌شناس تفکیک شده و تمام آیات و روایات با ذکر منابع در کتاب گنجانده شده است.

 

در جلد دوم این مجموعه مباحث اخلاقی، به آثار و برکات ماه رمضان و نحوه انس با قرآن در این ماه توجه ویژه‌ای شده است.

 

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب که در تیتراژ 2500 نسخه و توسط مؤسسه «ایمان ماندگار» چاپ شده است، می‌توانند با شماره تلفن 09126270134 آقای سلطانی تماس بگیرند.

 

گقتنی است مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس(تهرانی) در سال 1338 هجری قمری برابر با 1298 هجری شمسی در تهران در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود، وی تحصیلات مقدماتی و ادبیات را در محضر آیت‌الله محمدرضا تنکابنی فرا گرفت و عرفان را نیز از محضر آیت‌الله شاه‌آبادی تلمذ کرد، ایشان همچنین دروس فقه و اصول را در هجرتی که به سال 1358 هجری قمری به قم داشتند از محضر بزرگانی چون آیات‌ حجت، خوانساری و بروجردی فرا گرفتند. مدتی نیز از محضر فقه و اصول امام خمینی بهره‌مند شدند و البته مراوداتی در بحث اخلاق با امام راحل نیز داشتند.

 

وی اجازه اجتهاد خود را از بزرگانی چون آیات سید‌ابوالقاسم خویی، ‌سیدمحمد حجت، عبدالنبی عراقی و شاه‌آبادی دریافت کرد، آیت‌الله حق‌شناس از شاگردان آیت‌الله سیدعلی حائری، میرزای تنکابنی و شیخ محمدحسین زاهد بود، وی از شاگردان درس عرفان آیت‌الله شاه‌آبادی و امام خمینی رحمةالله علیه بود، آیت‌الله حق‌شناس افزون بر زبان عربی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی هم مسلط بود.

 

در سال 1373 هجری قمری که شیخ محمدحسین زاهد تهرانی معروف به زاهد نفت‌فروش که در مسجد امین‌الدوله واقع در بازار وفات کرد، بنا به درخواست اهل مسجد و محل، آیت‌الله بروجردی به آیت‌الله حق‌شناس دستور دادند تا برای حل مشکلات دینی و رسیدگی به امور شرعی آن مسجد، به تهران عزیمت کنند، بالاخره ایشان به تهران آمد و تا پایان عمر به تهذیب نفس جوانان، اهل علم، طلاب و کسبه مشغول بود، ایشان مدتی نیز رئیس مدرسه فیلسوف‌الدوله و سپهسالار قدیم (شهید بهشتی فعلی) بود و در آنجا به تدریس مکاسب و کفایه در فقه و اصول و منظومه سبزواری در حکمت همت داشت./998/د102/ق

منبع: انتشارات ایمان ماندگار

ارسال نظرات