۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۳۳۸۹۶

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

آيين بزرگداشت «روز جهاني قدس» با حضور جمعي از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و دانشگاهي الجزاير به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار مي شود.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، ضیافت افطار نخبگان عراقي در سفارت ايران، چاپ كتاب «در ایران: آشنایی مقدماتی با 31 استان ایران» در ايتاليا، امضاي تفاهمنامه همکاری هاي علمی دانشگاه تبریز و کوتایسی، برگزاري نخستين نشست کارگروه مشترک سازمان فرهنگ و وزارت علوم، نمايش آثار قرآنی خوشنویسان بلوچستان پاکستان در كويته، برگزاری بیست‌وچهارمین دوره مسابقات قرآنی غرب آفریقا در سنگال، انتشار مجله «دنیای ایرانی» در اسپانیا   و برگزاری آيين بزرگداشت «روز جهاني قدس» در الجزاير  از عتناوین اخبار کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي است

 

ضیافت افطار نخبگان عراقي در سفارت ايران

به دعوت سفارت و رایزنی فرهنگی ايران در عراق، ضیافت افطار با حضور گسترده نخبگان و شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی همچون وزیر آموزش عالی و وزیر فرهنگ عراق، شماری از معاونین و مشاورین و مدیران‌کل وزارتخانه‌های آموزش عالی و فرهنگ، رؤسا و معاونان 7 دانشگاه برتر بغداد، رؤسای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، اصحاب فرهنگ و هنر، اصحاب رسانه و نمایندگان مجلس عراق، در محل سفارت کشورمان در بغداد برگزار شد.

 

در نشستی که متعاقب این ضیافت در محل سفارت برگزار شد، نخبگان علمی و فرهنگی به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. در ابتدای این نشست حسن دانایی‌فر، سفیر کشورمان در بغداد با بيان سخناني، روابط ایران و عراق را در تمامی حوزه‌ها به ویژه فرهنگی و علمی، مثال زدنی بیان کرد و این روابط را روابطی رو به جلو و در حال گسترش روافزون خواند.

 

پس از آن عبدالرزاق عیسی، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش عالی عراق به عنوان نخستین سخنران این نشست، با تبریک پیروزی‌های اخیر نیروهای نظامی و مردمی عراق در فلوجه، به بیان نقطه نظرات خود درباره همکاری بیشتر دو کشور در عرصه علمی و فناوری پرداخت.

 

وزیر آموزش عالی عراق با بیان اینکه خواستار همکاری و تعامل بیشتر با ایران در بُعد علمی و فناوری هستیم، به تعامل شکل‌گرفته در این حوزه پس از سقوط رژیم بعث اشاره کرد و این تعامل را تعاملی مستمر، سازنده و رو به پیشرفت خواند.

 

عقیل مهدی، وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ عراق نیز با اشاره به پیوندهای ریشه‌دار میان دو ملت ایران و عراق در طول تاریخ به ویژه در حوزه تمدنی ـ فرهنگی، فرهنگ دو کشور را به عنوان فرهنگی انسانی که ریشه در تمدن دو کشور دارد خواند.

 

وي با اشاره به حجم روابط میان دو کشور خواستار تعامل بیشتر دو کشور در تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری در راستای خلق الگوی موفق روابط فرهنگی و تمدنی میان دو کشور شد.

 

قائم‌مقام وزیر فرهنگ نیز دیگر سخنران این ضیافت بود. جابر الجابری با اشاره به اینکه عراق به خود می‌بالد که همسایه‌ای چون ایران دارد، بیان كرد: صفحات تاریخ دو کشور نمایانگر آن است که اگر چه در برخی دوران‌های تاریخی به ویژه در دوران حاکمیت حزب بعث تلاشی صورت گرفت تا دو ملت ایران و عراق از هم دور شوند؛ اما تاریخ ثابت كرد که این امر امکان‌پذیر نیست.

 

وي افزود: تاریخ مشترک دو ملت، سرنوشت مشترک، عقاید دینی و مذهبی مشترک، دو ملت ایران و عراق را به یکدیگر پیوند زده است. حمایت‌های امروز جمهوری اسلامی ایران نیز بیانگر همین پیوند ریشه‌دار تاریخی میان دو ملت است.

 

نماینده ایاد علاوی، معاون ريیس جمهور عراق نیز در ادامه نشست به بیان نقطه نظرات خود پرداخت. کاظم الشمری با بیان پیروزی‌های اخیر نیروهای امنیتی و مردمی در فلوجه، به نقش جمهوری اسلامی ایران در تحقق این پیروزی‌ها اشاره و بیان كرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق در تمامی زمینه‌ها بیانگر عمق روابط میان دو کشور و دو ملت است و ایران به عنوان کشور دوست و برادر در کنار ملت عراق در برابر توطئه‌ها ایستاد.

 

مشعان السعدی، ريیس حرکت ملی نهرین، حنان فتلاوی، نماینده مجلس عراق، موید اللامی، ريیس اتحادیه روزنامه‌نگاران عراق و شیخ عباس الشمری، فعال اقتصادی، ديگر سخنرانان اين ضيافت بودند كه در آن در بر عمق روابط دوجانبه ايران و عراق، تأكيد كردند.

 

بنا بر اعلام اين خبر، هر ساله ضیافت افطار با حضور جمع کثیری از نخبگان علمی و فرهنگی، اهالی فرهنگ و هنر و همچنین اصحاب رسانه عراق با مشارکت رایزنی فرهنگی كشورمان در محل سفارت ايران در بغداد، برگزار می‌شود.

 

چاپ دوم كتاب «در ایران: آشنایی مقدماتی با 31 استان ایران» در ايتاليا

چاپ دوم کتاب «در ایران: آشنایی مقدماتی با 31 استان ایران» با حضور اكبر قولي، رايزن فرهنگي كشورمان در شهر فلورانس  رونمايي شد.

 

 آيين رونمایی از چاپ دوم کتاب «در ایران: آشنایی مقدماتی با 31 استان ایران» (In Iran: Alla Scoperta delle Trentunno Regioni Persiane) در محل سالن کتابخانه Salvemini شهر فلورانس برگزار شد.

 

در این نشست كه اكبر قولي، رايزن فرهنگي ايران به همراه Giuliano Fresi و Domenico Casolano حضور داشتند، طی سخنانی ضمن معرفی اجمالی ایران و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گردشگری آن، کتاب «در ایران: آشنایی مقدماتی با 31 استان ایران» را رونمایی كردند.

 

این کتاب تحت مدیریت قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی پيشين ایران در ایتالیا با همکاری نوید رسولی، کارشناس پيشين این نمايندگي فرهنگی تدوین شده و بابک مختاری، ترجمه ایتالیایی متن آن را برعهده داشته است.

 

این متن توسط منصور سجادی، ناظر علمی طرح بازبینی شده و به بیش از صد قطعه عکس از مجموعه عکس‌های عبدالله عباس‌زاده و شهرداری تهران مزین شده و در نهایت با هماهنگی و نظارت فنی چاپ محسن یزدانی از همکاران رایزنی فرهنگی ايران در قالب 302 صفحه مصور رنگی توسط انتشارات Ponte Sisito شهر رُم انتشار یافته و چاپ دوم آن در ماه مارچ 2016 ميلادي روانه بازار نشر شده است.

 

بنابر اعلام اين خبر، چاپ دوم این کتاب با بازبینی و اعمال تصحیحات بنیادین در محتوای برخی بخش‌ها و کیفیت تصاویر و صفحه آرایی آن انجام یافته است.

 

امضاي تفاهمنامه همکاری هاي علمی دانشگاه تبریز و کوتایسی

در جريان سفر رئیس دانشگاه تبریز به استان ایمرتی گرجستان، تفاهمنامه همکاری علمی و دانشگاهی جهت تعمیق و توسعه همکاری‌ها با دانشگاه کوتایسی منعقد شد.

 

 بنابر دعوت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی رایزنی فرهنگی ایران، محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز و محمدتقی علمی، معاون آموزشی این دانشگاه جهت عقد تفاهمنامه همکاری با دانشگاه کوتایسی از 30 خردادماه به گرجستان سفر كردند.

 

اين هیأت ايراني طی سفر به استان ایمرتی در غرب گرجستان با استاندار، شهردار و مقامات فرهنگی شهر کوتایسی ملاقات و در خصوص تعمیق و توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های فرهنگی گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

 

امضای تفاهمنامه همکاری علمی و دانشگاهی

در ديدار اين هيأت ايراني با رئیس دانشگاه دولتی کوتایسی، كه با حضور دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه کوتایسی صورت گرفت، گیورگی خاوتادزه، رئیس دانشگاه دولتی کوتایسی با اشاره به سابقه 25 ساله افتتاح گروه ایرانشناسی از حمایت‌های رایزنی فرهنگی ايراني در ارائه بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان در این دانشگاه، قدرداني كرد.

 

وي در ادامه، گفت: برقراری روابط فرهنگی و ادبی با ایران از اولویت‌های آموزشی برای دانشجویان است و در آینده سعی خواهد شد با امضای این تفاهمنامه و ایجاد ظرفیتظهای جدید، جذب دانشجویان در رشته‌های ایرانشناسی و زبان و ادبیات فارسی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز ضمن ابراز خرسندی برای حضور در این مراسم و عقد تفاهمنامه همکاری آموزشی بین دانشگاه تبریز و کوتایسی، گفت: زبان ادبیات و روابط ادبی بین کشورها برخواسته از قلب و روح انسانها است و توسعه این روابط می‌تواند در صلح و امنیت جهانی نقش مهمی را ایفا نماید.

 

وی ضمن بیان نقش روابط فرهنگی، گفت: روابط اجتماعی جوامع بیانگر فرهنگ و نگاه ارزشی هر یک از افراد جامعه است و کشورها می‌توانند با استفاده از این ویژگی روابط پایداری را بین یکدیگر برقرار كنند.

 

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به جایگاه ویژه زبان و ادبیات فارسی در این کشور، اظهار امیدواری كرد تا با استقبال دانشجویان در آینده نزدیک فارغ‌التحصیلان این رشته موجب توسعه روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور خواهند شد و زمینه همکاری‌های بیشتر در عرصه‌های متعدد را فراهم خواهند كرد تا مردم دو کشور بیش از پیش با پیشینه تاریخی یکدیگر آشنا شوند.

 

وی افزود: بی شک آینده هر کشوری وابسته به تربیت نسل حاضر و جوان است و رایزنی فرهنگی ايران با تمام توان جهت معرفی ادبیات و فرهنگ غنی و پر افتخار ایران اسلامی در خدمت این عزیزان خواهد بود و استفاده از تمام ظرفیت‌های فرهنگی دو کشور را مورد توجه قرار خواهد داد.

 

ملاقات با استاندار منطقه ایمرتی و اعضای شورای شهر کوتایسی

از ديگر برنامه‌هاي اين هيأت ايراني ملاقات با استاندار منطقه ایمرتی و اعضای شورای شهر کوتایسی بود. گیوی چیچینادزه، استاندار منطقه ایمرتی ضمن خوش آمدگویی از تلاش رایزنی فرهنگی ايران طی سالیان گذشته برای اجراي برنامه‌های متعدد فرهنگی در شهر کوتایسی قدردانی كرد و خواستار توسعه روابط بین مسئولین فرهنگی برخی از شهرهای ایران با این شهر شد.

 

مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تقدير از وي و اعضای شورای شهر کوتایسی، با اشاره به روابط ایران و گرجستان در گذشته و دوره معاصر، استفاده از این شرایط ویژه را فرصتی استثنایی و طلایی برای برقراری روابط بیشتر دانست و گفت: اشتیاق و ابراز علاقه مسئولین و مردم این شهر انگیزه ما را در توسعه روابط فرهنگی دو کشور افزایش داده و در آینده نزدیک سعی خواهیم کرد علاوه بر توسعه در مبادلات علمی، اقدامات اثر گذار و ارزشمندی در زمینه‌های اقتصادی صورت پذیرفته و در تعمیق روابط دو کشور نتایج پایدار و ماندگاری حاصل شود.

 

توسعه روابط في مابین شهرداری‌های تبریز و کوتایسی

شوتا مورگولیا، شهردار شهر کوتایسی در ديدار اين هيأت ايراني، ضمن خوش آمدگویی از اقدام رایزنی فرهنگی ايران در برقراری ارتباط بین مراکز فرهنگی دو کشور تقدیر کرد و اعلام آمادگی كرد تا در آینده نزدیک بتوان ضمن ارتباط بین شهرداری‌های تبریز و کوتایسی ظرفیت‌های جدیدی در استفاده از تجربیات و سرمایه گذاری  شرکت‌های ایرانی در این شهر ایجاد كرد.

 

مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تشکر از شهردار شهر کوتایسی با اشاره به نزدیکی مسافت شهر تبریز و کوتایسی، گفت: صاحبان شرکت‌های تجاری در دو کشور با استفاده از شرایط منحصر به فرد در تبریز و کوتایسی می‌توانند اقدام به سرمایه گذاری كنند و این اقدام می‌تواند موجب ایجاد اشتغال و توسعه روابط همه جانبه در دو کشور شود.

 

برگزاري نخستين نشست کارگروه مشترک سازمان فرهنگ و وزارت علوم

نخستين نشست کارگروه مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و وزارت علوم تحقيقات و فنآوري، 31 خردادماه در محل دفتر قائم مقام وزیر علوم برگزار شد.

 

 در پي برگزاري نشست مشترک رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و وزیر علوم تحقيقات و فنآوري در خصوص همکاری‌های مشترک اين سازمان و وزارت علوم در راستای هم‌افزایی، اولین جلسه کارگروه مشترک پیگری و اجرایی كردن هم‌افزایی در سال جاری، روز گذشته 31 خردادماه در محل دفتر قائم مقام وزیر علوم برگزار شد.

 

در این نشست كه قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشي، محمد علي رباني، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی بین‌الملل و جعفری‌ملک، رئیس مرکز توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي حضور داشتند، پس از ارائه گزارش کاری از روند همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان مقرر شد تا نخستين «هفته فرهنگی و علمی و فناوری» در سال جاری برگزار شود.

 

همچنين، احياي کرسی‌های اسلام‌شناسی و ایرانشناسی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد تا رایزنان فرهنگی ايران واجد شرایط که می‌توانند به عنوان رایزن علمی وزارت علوم فعاليت كنند، از سوی سازمان معرفی شوند.

 

در بخش پاياني مقرر شد تا گفت‌گوهای فرهنگی با دانشگاه‌های دیگر کشورها با همکاری مشترک وزارت علوم پیگیری و انجام شود.

 

نمايش آثار قرآنی خوشنویسان بلوچستان پاکستان در كويته

 به همت خانه فرهنگ ايران و همكاري انجمن خوشنویسان بلوچستان، نمایشگاه خطاطی قرآنی با ارائه 120 اثر برجسته از خوشنویسان بلوچستان پاکستان طي روز گذشته، 31 خردادماه مصادف با 14 ماه مبارك رمضان در محل خانه فرهنگ ايران در كويته، برپا شد.

 

در اين رويداد فرهنگي صادقی، سرکنسول ایران در کویته، سیدابوالفضل حسینی، رئیس خانه فرهنگ ايران و اعضای انجمن خطاطان بلوچستان، اساتید برجسته خوشنویسی و جمعی از علاقه‌مندان و اصحاب رسانه، حضور داشتند.

 

در آيين افتتاحيه اين نمایشگاه، سید ابوالفضل حسینی، مسئول خانه فرهنگ ايران در كويته طي سخناني، به ارائه گزارشي در خصوص فعالیت‌های فرهنگی انجام شده توسط اين نمايندگي فرهنگي در حوزه خوشنویسی، نقاشی و زبان فارسی، قرآن كريم و معارف اسلامی پرداخت.

 

وي از علاقه‌مندان دعوت كرد تا از امکاناتی که خانه فرهنگ ايران در كويته جهت ارتقای هنرهای خطاطی و نقاشی فراهم كرده، استفاده كنند.

 

در بخش پاياني اين مراسم، به تمام هنرمندان آثار ارائه شده در اين نمايشگاه، لوح یادبود و به تعدادی از آنها هدایایي ارزنده از سوي خانه فرهنگ ايران اهداء شد.

 

بنابر اعلام اين خبر، نمایشگاه خطاطی قرآنی به همت خانه فرهنگ ايران و همكاري انجمن خوشنویسان بلوچستان، به مدت سه روز متوالي برای بازدید علاقه‌مندان داير است.

 

برگزاری بیست‌وچهارمین دوره مسابقات قرآنی غرب آفریقا در سنگال

بیست‌وچهارمین دوره مسابقات قرآنی کشورهای غرب آفریقا با حضور رایزن فرهنگی ایران در سنگال برگزار و از نفرات برتر تجليل به عمل آمد.

 

 آيين اختتامیه بیست‌وچهارمین دوره مسابقات قرآنی کشورهای غرب آفریقا که هر ساله از سوی اتحادیه جوانان مسلمان سنگال و با حضور قاریان و حافظانی از کشورهای سنگال، مالی، موریتانی و گامبیا برگزار می‌شود، با حضور سید حسن عصمتی، رایزن فرهنگی ایران در ورزشگاه لات دیور شهر تیئس داکار برگزار شد.

 

در این مراسم که نماينده وزیر جوانان و ورزش حکومت سنگال و جمعي از شخصیت‌های دینی، فرهنگی و سیاسی این کشور حضور داشتند،  تعداد 10 نفر از حافظان و قاریان برتر قرآنی هنر تلاوت قرآن كريم و حفظ خود را به نمایش گذاشتند.

 

در ادامه، نماینده فرهنگی کشورمان طي سخنانی، دیپلماسی قرآنی را به عنوان شعار رایزنی فرهنگی ایران اعلام كرد و خواستار همگرایی امت اسلامی با تمسک به قرآن کریم شد.

 

پس از آن، به نفرات برتر اين دوره از مسابقات جوايزي به رسم يادبود اهدا شد. نفرات برتر این مسابقات هرساله جهت حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورهای مصر، لیبی، کویت، ایران و عربستان معرفی می‌شوند.

 

ششمين شماره مجله «دنیای ایرانی» در اسپانیا منتشر شد

 با همكاري رايزني فرهنگي ايران در اسپانيا، شماره ششم مجله «دنیای ایرانی» (Mundo Iranio) به زبان اسپانیولی در اسپانيا چاپ و منتشر شد.

 

این نشریه به سردبیری «خواکین رودریگز وارگاس» در قالب 96 صفحه در قالب مطالب گوناگون تهيه و آماده‌سازي شده است كه از جمله آن مي‌توان به گزارش رویدادهای مهم فرهنگی ایران در حوزه اسپانیولی زبان و مقالات علمي و فرهنگي اشاره كرد.

 

«زکریای رازی، پیشگام ابن سینا (خوان آسیس پالائو گونر)»، «نوروز میراث انسانی (خواکین رودریگز وارگاس)»، «کیمیا، رنگ و دگرگونی در ایران (آلفرد کاواناق)» و «مسیرهای ابریشم؛ ایران و تجارت بین‌المللی، گذشته و حال یک منطقه کلیدی (نلسون پیترئوتی)»  از جمله مطالب اين نشريه به شمار مي‌رود.

 

از ديگر مطالب اين رويداد فرهنگي، «ضرب‌المثل‌ها در تدریس اسپانیولی و فارسی به عنوان زبان‌های خارجی (نازیا بارانی)»، «متون ادبی، چند غزل از حافظ (فارسی و اسپانیولی)» و «تهران، پایتخت ایران» به شمار مي‌رود.

 

آيين بزرگداشت «روز جهاني قدس» در الجزاير برگزار مي‌شود

آيين بزرگداشت «روز جهاني قدس» با حضور جمعي از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و دانشگاهي الجزاير برگزار مي شود.

 

 به مناسبت گراميداشت آخرين جمعه ماه مبارك رمضان، مراسمي در روز  پنج شنبه(10 تيرماه) با حضور جمعي از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی، هنری، رسانه‌ای و مذهبی در الجزاير برگزار خواهد شد.

 

در اين مراسم، برنامه‌هايي چون تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط محمد رسول تکبیری، قاری ایرانی، سخنراني رضا عامري، سفير كشورمان، سید عبدالامیر موسوی‌بدر، رایزن فرهنگی ايران، سفیر فلسطین در الجزایر، جمال‌بن عبدالسلام، رئیس حزب جبهه الجزایر نو و و قرائت شعر توسط طارق مغنم، اجرا مي‌شود.

 

همچنين، در حاشیه این مراسم عکس و پوستر در خصوص مجاهدت‌ها و مظلومیت ملت فلسطین به همراه كليپي از بيانات حضرت امام خمینی (ره) و منويات مقام معظم رهبری (مدظله العالي) درباره قدس و فلسطین به نمایش گذاشته خواهد شد./998/ت303/ی

ارسال نظرات