۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴۳۴۱۰۷
حسن عباسی در گفت وگو با رسا:

بیانات رهبر انقلاب درباره برجام هشداری جدی به غرب بود

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: نقدها و تحلیل‌های کارشناسان غربی از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، ناظر بر این بود که مقداری از تردیدهای طرف مذاکره کننده را جدی‌تر و زیاده خواهی آنان را کاهش داد.
حسن عباسی

دکتر حسن عباسی، کارشناس مسائل استراتژیک، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند اگر آمریکا برجام را پاره کند ایران آن را آتش خواهد زد، گفت: آن چه در مذاکرات قطعی و مشخص بود آن است که طرف غربی به خصوص آمریکا قابل اعتماد نیست.

 

وی با اشاره به بیان رهبر معظم انقلاب که فرمودند «طرف غربی در مسیر مذاکرات دبه در آورده و بدون حد یقف انتظارات مضاعفی را از ایران درخواست خواهند کرد» اظهار داشت: امروز ما شاهد مصادیق و مستندات بیانات حضرت آقا هستیم و آنان علاوه بر مسأله هسته‌ای، در مسائل موشکی و عدم پشتیبانی ایران از مناطقی همچون سوریه، یمن، عراق و حزب الله لبنان را نیز مطرح می‌کنند.

 

رییس اندیشکده یقین با بیان این که طرف مقابل مذاکره به تعهدات خود پایبند نخواهد ماند و امروز مصادیق و مستندات آن بروز و ظهور یافته، عنوان کرد: امروز در ظاهر و روی کاغذ بسیاری از تحریم‌ها نسبت به ایران لغو شده اما این لغو تحریم‌ها مبتنی بر قواعد و قوانینی که در وزارت خزانه‌داری آمریکا برنامه ریزی شده است شکل گرفته به همین دلیل امکان ارتباط و مناسبات مالی برای ایران صورت نمی‌پذیرد.

 

کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: این امر سبب نگرانی هایی برای مذاکره کنندگان ایرانی شده که نکند این مذاکرات هیچ نتیجه و دستآوردی را به همراه نداشته باشد.

 

وی با اشاره به انتخابات پیش روی آمریکا و احتمال عدم پذیرش برجام از سوی دولت و رییس جمهور جدید این کشور گفت: حضور ایران در پای میز مذاکرات و توافقنامه برجام که منجر به تعطیلی مراکز هسته‌ای و خنثی شدن بسیاری از ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای ایران شد در دولت اوباما شکل گرفت و اگر همان گونه که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی‌اش از پاره کردن برجام نام می‌برد محقق شود ایران در این مذاکرات متضرر خواهد شد.

 

رییس دانشکده یقین ادامه داد: اگر این ضرر متحمل ایران شود مقابله به مثل امری طبیعی است و بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب هشداری به غرب و توصیه‌ و دلگرمی به مردم بود که فرمودند: ما در عرض کمتر از یک سال و نیم می‌توانیم دوباره همه آنچه را که از دست داده‌ایم بازسازی و انرژی هسته ای را از نو فعال کنیم.

 

کارشناس مسائل استراتژیک بیانات رهبر معظم انقلاب را اقدامی بازدارنده و تاکید و هشداری جدی به طرف غربی دانست و تصریح کرد: حضرت آقا در بیانات خود فرمودند: اگر طرف غربی بخواهد برخلاف تعهداتی که داشته‌ عمل کند و توافق را بر هم زده و آن را پاره کند بدان معنا نیست که ایران در مقابل این عمل سکوت کند بلکه ما نیز آن را آتش خواهیم زد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: سخنان رهبر معظم انقلاب در رسانه‎های غربی انعکاس گسترده داشت و این پیام به گوش بسیاری از رهبران غرب و مراکز تصمیم گیری آنان، هم در اروپا و هم در ایالات متحده رسید و نقدها و تحلیل‌های کارشناسان غربی ناظر بر این بود که مقداری از تردیدهای طرف مذاکره کننده را جدی و زیاده خواهی آنان را کاهش داد./813/ت302/ج

ارسال نظرات