۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۴۳۴۱۸۶
آیت الله فقیهی:

جایگاه مرجعیت با علم و تقوا به دست آمده است نه با زور رسانه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه از علم و تقوا به عنوان دو عامل مهم افزایش مقام نام برد و گفت: جایگاه و مقام مرجعیت و حوزه‌های دینی با علم و تقوا به دست آمده است و نمی‌شود این مقام را با زور رسانه و تلویزیون به کسی نسبت داد.
آیت الله محسن فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر قرآن که در مسجد سلماسی قم برگزار شد با بیان این که روزه باعث تقویت تقوا می شود، اظهار داشت: کسی که آب سرد و گوارا را می بیند و به خاطر خدا نمی خورد در جامعه هم می تواند از خیلی چیزها به خاطر خدا گذشت کند که از نشانه های تقوا است.

 

وی مقام تقوا را مقام بسیار بالایی دانست و افزود: در قبل از انقلاب جوانان انقلابی به خاطر این که ممکن بود ساواک آن ها را دستگیر و شکنجه کند خود را به شرایط سخت عادت می دادند و روی زمین می خوابیدند و نان خشک می خوردند تا در زیر شکنجه ساواک تسلیم نشوند؛ زیرا خودداری از دنیا مقام انسان را بالا می برد.

 

آیت الله فقیهی با بیان این که در دنیا ممکن است خیلی به انسان ظلم شود، خاطرنشان کرد: روحیه انسان باید روحیه عالی باشد تا بتواند این ظلم ها را تحمل کند و از خود بیخود نشود و این روحیه عالی از راه انفاق چیزهای مورد علاقه به دست می آید که یک مرحله بالاتر از انفاق معمولی است.

 

وی با بیان اینکه اگر روحیه عالی می خواهیم باید چیزهای مورد علاقه خود را در راه خدا انفاق کنیم، گفت: برخی افراد که مقام و جایگاه خود را خیلی دوست دارند اگر کسی را لایق تر از خود می دانند باید مقام خود را انفاق کنند و این انفاق است که ارزشمند است و انسان را به درجات بالای تقوا می رساند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه مرحله بالاتر از مقام انفاق را مقام ایثار عنوان کرد و افزود: کسانی که در راه خدا جان خود را فدا می کنند و به شهادت می رسند به مقام ایثار رسیده اند و ائمه(ع) هم همین مقام را داشتند.

 

وی مقام و جایگاه مراجع و علمای بزرگ را در تقوا بسیار بالا دانست و ابراز داشت: مراجع به راحتی به این مقام نرسیده اند زیرا در تاریخ زندگی خود هیچ نقطه ضعفی نداشته اند و در تمام مراحل زندگی خود سنجیده عمل کرده اند تا توانسته اند به این مقام برسند و نمی شود که فردی با چند بار گفتن رسانه ها و تلویزیون به این مقام برسد.

 

آیت الله فقیهی با بیان این که مراجع و علمای بزرگ علاوه بر علم تقوا هم داشته اند، خاطرنشان کرد: مراجع و علما خودشان با تهذیب نفس و تقوایی که داشته اند به این مقام رسیده اند و مردم با مشاهده این رفتار از آنها به آنان اعتماد کرده اند و این مقامی است که هر انسانی می تواند با رعایت تقوا به آن دست پیدا کند./843/پ202/ی

ارسال نظرات