۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۴۳۴۵۰۴
مدير حوزه علميه کاشان:

ولنگاري فرهنگي، آسيب جامعه است

مديرحوزه علميه کاشان، ولنگاري فرهنگي را آسيب جامعه قلمداد كرد و گفت: بار فرهنگي يک جامعه را نمی‌توان با شعار و يا تاسيس يک کانون فرهنگي به دوش کشيد.
حجت الاسلام منصور فرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام منصور فرجي بعد از ظهر امروز در نخستين سلسله نشست‌هاي پاتوق فرهنگي در فرهنگ سراي  اين شهرستان، با اشاره به اينكه بعد از تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتو فرهنگي و امروز ولنگاري فرهنگي، آسيب جامعه است، گفت: بار فرهنگي يک جامعه را نمی‌توان با شعار و يا تاسيس يک کانون فرهنگي به دوش کشيد.

 

وي با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب در رابطه با تهاجم فرهنگي، ناتوي فرهنگي و شبيخون فرهنگي دشمن، يادآور شد: از اين هشدار و تذكر رهبر معظم معظم انقلاب متوجه مي شويم، همه دشمنان اسلام و انقلاب و نظام براي ضربه زدن به فرهنگ ايران اسلامي با يكديگر متحد شده اند.

 

حجت الاسلام فرجي، كانون هاي فرهنگي در خط مقدم مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن دانست و بر لزوم تجميع كانون هاي فرهنگي شهرستان كاشان تأكيد كرد و گفت: پرسش‌نامه‌اي با عنوان «تجميع نظرات فرهنگي» فراهم شود و همه نظرات افراد دغدغه مند کاشاني که حتي در شهرستان کاشان هستند دريافت شود.

 

مدير حوزه علميه کاشان، در ادامه از فضاي مجازي به عنوان يک بحث جدي و راهبردي نام برد و افزود: استفاده از فضاهاي فرهنگي شهر از جمله مساجد و هيئات مذهبي در پيشگيري از آسيب هاي فضاي مجازي مي تواند نقش كليدي داشته باشد.

 

اگر قرار است برنامه هاي فرهنگي تاثيرگذار باشد، بايد در کف جامعه تقويت شود

حسين حيدريان رئيس شوراي اسلامي شهر كاشان نيز با بيان اينكه امروزه مباحث فرهنگي در تمام خانواده‌ها جاري و ساري است، يادآور شد: مباحث فرهنگي شايد در جامعه شايد به صورت جدي مطرح نباشد اما مباحث فرهنگي در خانواده‌ها  به عنوان يك دغدغه فرهنگي وجود دارد و نگراني‌هايي که در ارتباط با فرزندان و آينده جامعه دارند.

 

وي با تأكيد بر تقويت نشست‌هاي فرهنگي افزود: اين نشست ها در طبقات مختلف جامعه از جمله، دانشگاه، دانشجو، کارگر، معلم و دانش آموز بايد تقويت شود چرا که اگر قرار است برنامه هاي فرهنگي تاثيرگذار باشد، بايد در کف جامعه اين مسائل تقويت شود.

 

رئيس شوراي اسلامي شهر كاشان با اشاره به اينكه اگر قرار است تغييري انجام شود اين تغيير ابتدا بايد از خود اشخاص انجام شود، گفت: در مسائل فرهنگي جامعه بايد به اين باور برسيم که در صورت تعلل در مسائل فرهنگي آينده فرد و جامعه و فرزندان جامعه به خطر خواهد افتاد.

 

زمينه ايجاد مهندسي فرهنگي وجود دارد

سيدعبدالرضا توليت مسؤول دارالقرآن الکريم اداره تبليغات اسلامي‌ کاشان نيز در اين مراسم يکي از مهم ترين تکاليف ما در درجه نخست را مشخص کردن مهندسي فرهنگي جامعه عنوان کرد و گفت: امكان و زمنيه سياست ايجاد مهندسي فرهنگي در شهر وجود دارد.

 

وي، با بيان اينکه قرن 20 جنگ ايدئولوژيک بود، افزود: قرن 21 نيز جنگ نبرد فرهنگي و جنگ نرم فرهنگي که هدف آن زمين گير کردن آرمان‌هاي انساني است.

 

تولیت شاخص‌هاي فرهنگي و ميزان سواد فرهنگي يک جامعه ايراني با توجه به فرمايشات رهبري را، قرآن، هنر و ادبيات، انقلاب و ايثار و شهادت، کتابخواني، مناسک و عبادات و اجتماعات ديني، رسانه ملي، روزنامه و نشريات، آداب و سوم و وضعيت معماري و مبلمان شهري ذکر کرد.

 

فرهنگ در كشور مظلوم واقع شده است

علي هاشمي رئيس‌کميسيون فرهنگي شوراي شهر كاشان نيز در ادامه اين نشست با تأكيد بر اينكه، فرهنگ در كشور مظلوم واقع شده است، افزود: اقتصاد و سياست بايد در ذيل فرهنگ باشد.

 

وي با اشاره به اينکه بعد از 37 سال هيچ برنامه مدون فرهنگي در کشور وجود ندارد تصريح كرد: هنجارها و ناهنجارها مواردي است که بايد با آنها برخورد جدي و قاطعانه داشت.

 

هاشمي طاهري يادآور شد: ناهنجاري‌ها برخورد قضائي دارد که قوه قضائيه با آن برخورد مي‌‎‎کند، اما هنجارهاي جامعه مانند کارهاي فرهنگي، مذهبي و حفظ قرآن نياز به هيچ برخوردي ندارد.

 

امام جمعه بايد فرمانده قرارگاه فرهنگي هر شهر باشد

روح الله صنعتکار، کارشناس ارشد تاريخ تشيع نيز در اين نشست با اشاره به فرمايشات اخير رهبر معظم انقلاب در جمع اساتيد دانشگاه ها، مبني بر اينكه الان دور نگه داريد خودتان را از سياست زدگي، اگر علم سياست زده شود نمي‌توان پيشرفت کرد، گفت: نبايد فرهنگ را سياست زده کرد، وحدت رويه کامل وجود ندارد و کار فرهنگي بايد زيرمجموعه امام جمعه هر شهر قرار گيرد و امام جمعه بايد فرمانده قرارگاه فرهنگي هر شهر باشد.

 

وي با مطرح کردن اين سؤال که ولنگاري فرهنگي چرا ايجاد شده است، افزود: تا فرهنگ سياست زده باشد مشکل فرهنگ حل نمي‌شود، اتحاد و اولويت‌هاي فرهنگي نيز مشخص نيست.

 

صنعتكار، همچنين به اهميت فرمايشات رهبر معظم انقلاب در بحث فضاي مجازي نيز اشاره کرد و يادآور شد: ايشان در اکثر جلسات بحث فضاي مجازي را مطرح مي‌کنند./202/1307/ب1

ارسال نظرات