۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۱
کد خبر: ۴۳۴۷۹۳
امام جمعه بجنورد:

ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به سوی مقام والای انسانیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به عوامل ارتقای بعد معنوی انسان، گفت: دوگانه به‌هم پیوسته ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به سوی تعالی و مقام والای انسانیت است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در مراسم احیای شب قدر، با اشاره به عوامل ارتقای بعد معنوی انسان، اظهار کرد: در آموزه‌های قرآنی و تعالیم دینی ایمان و عمل صالح در کنار هم سفارش و تأکید شده‌ و به عنوان دو بال انسان برای پرواز به سوی تعالی و مقام والای انسانیت ذکر شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه در قرآن دوگانه‌های به‌هم‌پیوسته زیادی وجود دارند، افزود: یکی از این دوگانه‌های به‌هم پیوسته ایمان و عمل صالح هستند و این ارتباط و به‌هم‌پیوستگی به‌گونه‌ای است که اگر هر کدام از این دو نباشند کارایی و تأثیرگذاری دیگری یا کم شده و یا به‌طورکلی بی‌ارزش خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه ایمان و عمل صالح برای ارتقای بعد معنوی مردم و جامعه ضروری است، خاطرنشان کرد: در آموزه‌های اسلامی و تعالیم قرآنی عمل صالح بازتاب ایمان درونی و واقعی بوده و درواقع ارزش عمل صالح به ایمان درونی وابسته است.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه بر این اساس هرکس به ایمان درونی و واقعی دست یابد در رفتار، کردار و گفتار خود نیک و پسندیده می‌شود، اضافه کرد: عمل صالح بدون ایمان ارزش چندانی نداشته و از سوی دیگر لازمه داشتن ایمان نیز انجام عمل صالح است.

 

وی با یادآوری اینکه در بسیاری از آیات قرآن ایمان و عمل صالح در کنار یکدیگر هستند، اظهار کرد: درواقع ایمان و عمل صالح جامعه بهشتی خلق کرده و از سوی دیگر گناه و معصیت جامعه جهنمی ایجاد خواهند کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با قرائت آیه 20 سوره سجده، افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَأَمَّا الَّذِينَ فَسَقُوا فَمَأْوَاهُمُ النَّارُ كُلَّمَا أَرَادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا أُعِيدُوا فِيهَا وَقِيلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ» و تأکید می‌کند کسانی که ایمان آورند و اعمال صالح انجام دهند در ازای آنچه انجام می‌دهند در بهشت برین جای خواهند داشت اما کسانی که فسق و فجور می‌کنند، جایگاهشان آتش است.

 

وی ادامه داد: بر این اساس نخستین موردی که سرمایه اصلی نجات انسان از آتش جهنم و کلید در بهشت محسوب می‌شود، ایمان و عمل صالح فرد است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی با قرائت آیه 82 سوره بقره، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فيها خالِدُونَ» و تأکید می‌کند کسانی که ایمان آوردند و عمل‌های شایسته کردند، آن‌ها اهل بهشتند و در آن جاودان خواهند ماند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: بر این اساس همان‌گونه که داشتن ایمان و انجام عمل صالح زمینه بهشتی شدن انسان را ایجاد می‌کند از طرف دیگر گناه، معصیت و انجام اعمال ناشایست، اعمال و کردار صالح فرد را خنثی کرده و آتش جهنم را برای او مهیا خواهد کرد./202/9314/ب1

ارسال نظرات