۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۳۴۹۲۷

انتقاد ناطق نوری از «شأن گزینی‌ها» در بین مسؤولان

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری خدمات حزب جمهوری اسلامی، گفت: خدماتی همچون تدوین قانون اساسی از سوی حزب جمهوری را می‌توان به عنوان خدمات شاخص این مجموعه به نظام دانست.
 شهید بهشتی ناطق نوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم یادبود سی و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله دکتر بهشتی، غروب جمعه هفتم تیرماه با حضور حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرزند  شهید بهشتی و برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در محل کانون توحید برگزار شد.

قلب دوستداران شهید بهشتی مملو از فضیلت است

در بخش ابتدایی این برنامه محمد رضا بهشتی با تقدیر از حضور علاقه‌مندان شهید بهشتی در مراسم یادبود ایشان، گفت: حضور گسترده مردم در مراسم یادبود شهید بهشتی به این معناست که دل‌های دوستداران شهید بهشتی مملو از فضیلت و شهادت است.

وی افزود: کانون توحید بعد از دو سال وقفه، همراهی کرد تا مراسمی برای شهید بهشتی منعقد گردد. باید توجه داشت که کانون توحید پیش از پیروزی انقلاب و پس از آن همواره محلی برای حضور دوستداران و افراد موثر در انقلاب بوده است.

شهید بهشتی استعداد فراوانی در کسب علم داشت

در ادامه این مراسم حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری با اشاره به سابقه آشنایی خود با شهید بهشتی، گفت: از سال 42 با شهید بهشتی آشنا شدم و در سال‌های آشنایی با ایشان شیفته روش، اخلاق و منش شهید بهشتی گشتم و خود را مرهون ایشان می‌دانم.

وی با مرور زندگی شهید بهشتی، بیان داشت: شهید بهشتی در سن 13 سالگی وارد حوزه علمیه شد و با استعدادی که داشت توانست به سرعت دروس سطح و خارج را کسب کند و پس از آن نیز از طریق دانشگاه به کسب علم فلسفه پرداخت.

بهشتی پیش‌رو بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعجب آمیز خواندن برخی از رفتارهای شهید بهشتی، عنوان داشت: همیشه این سوال برای من وجود داشت که چرا شهید بهشتی که می‌توانست با حضور در حوزه‌های علمیه به درجه فقاهت در مقام بالا برسد، مسیر خود را تغییر داد و به فضاهای آموزشی رفت.

وی ادامه داد: شهید بهشتی با وجود کسب مدارج عالی حوزوی در شهر قم به تدریس زبان انگلیسی پرداخت و در فضاهای آموزشی به تبین و تدوین کتب معارف اسلامی همت گمارد.

حجت الاسلام ناطق نوری با تحلیل رفتاری شهید بهشتی، ابراز داشت: با مطالعه زندگی شهید بهشتی می‌توان به این نتیجه رسید که شهید بهشتی از این موضوع رنج می‌برد که با وجود اینکه اسلام از جامعیت برخوردار بود اما در کشورهای اسلامی مسلمانان عقب افتاده مانده بودند کشورهای اسلامی نیز جایگاه خوبی نداشتند.

وی گفت: شهید بهشتی به این موضوع رسیده بود که اسلام علی‌رغم اینکه پیاده شده بود مردم نیز نیز دین‌دار بودند، اما افراد جوامع اسلامی به دین‌شناسی نرسیده بودند.

دین‌شناسی برتر از دین‌داری است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص موضوع مهم دین‌شناسی، ابراز داشت: اگر فردی دین‌دار باشد اما شناخت دینی نداشته باشد ضررش برای جامعه پیرامونش این است که هر آنچه که رنگ و بوی دینی داشته باشد را می‌پذیرد و به آن لبیک می‌گوید.

حجت الاسلام ناطق نوری تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که از صدر اسلام تا کنون گریبان مسلمانان را گرفته است، افرادی هستند که در عین دین‌داری، دین ناشناس هستند.

وی اضافه کرد: در زمانی که دین ناشناسان به میام می‌آیند موضوع شایسته سالاری که در دین است کنار می‌رود و روابط، فامیل‌بازی، جو و موج حاکم می‌شود. در این زمان حتی به نام دین به افراد شاخص دینی نیز حمله می‌شود، درست اتفاقی که در زمان حضرت علی(ع) رخ داد افرادی که به نظر بسیار دین‌مدار بودند به ایشان حمله و توهین می‌کردند.

تحجر ریشه در نشناختن دین دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با مرتبط دانستن موضوع دین ناشناسی و ظهور تحجر، عنوان داشت: در زمانی‌که افراد اصل دین را نمی‌شناسند به سمت تحجر می‌روند و در این زمان متحجرین ظهور می‌کنند.

وی با تمجید از منش رفتار شهیدان مطهری و بهشتی، یادآور شد: شهیدان مطهری و بهشتی اشتراک زیادی با یکدیگر داشتند، برای مثال اگر هر دو در حوزه‌های علمیه می‌ماندند، از بسیاری از مراجع جلوتر بودند، اما هر دو تصمیم گرفتند به ترویج دین شناسی در فضاهایی همچون دانشگاه‌ها بپردازند.

حجت الاسلام ناطق نوری با انتقاد شدید از برخی «شأن گزینی‌ها»، بیان داشت: شأن درست کردن مسؤولان را از مردم جدا می‌کند، اگر پیامبر(ص) برای خود شأن سازی می‌کرد، هرگز موفق نمی‌شد.

آسیب زمانی ایجاد می‌شود که مسؤولان برای خود شأن قائل شوند

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب به دلیل ترورهایی که از سوی اعضای مجاهدین خلق شکل می‌گرفت آسیبی به جامعه وارد شد که مردم از مسؤولین دور شدند، اما آسیب بزرگتر زمانی رخ می‌دهد که مسؤولین نیز برای خود شأن قائل شوند و از مردم دور بمانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دشواری‌های شهید بهشتی در مقابل حوزه علمیه پیش از انقلاب، خاطرنشان کرد: شهید بهشتی به دلیل دغدغه دینی به قم بازگشت، در همان زمان که شهید بهشتی تلاش کرد در جریان حوزه تاثیرگذار ظاهر شود، عده‌ای در حوزه‌های علمیه با شعار «نظم در بی نظمی است» در مقابل وی می‌ایستادند.

علی جنتی شاگرد مکتب شهید بهشتی است

وی ادامه داد: در زمانی شهید بهشتی با حوزه‌های مواجه شد که یک نوع تفکر ارتجاعی در قم وجود داشت، تفکری که باعث شد شهید بهشتی به این نتیجه برسد که نمی‌تواند کل جریان حوزه تغییر دهد و به همین دلیل با برخی همراهان خود اقدام به تأسیس مدارسی همچون «حقانی و منتظریه» کرد.

حجت الاسلام ناطق نوری با تمجید از خدمات شاگردان شهید بهشتی، گفت: بعدهت افرادی در مدارس حقانی و منتظریه درس خوانده بودند به چهره‌های تأثیرگذار انقلاب تبدیل شدند که یکی از آنها وزیر ارشاد کنونی، آقای علی جنتی بود.

وی با انتقاد از برخی برخوردها با شاگردان مدرسه حقانی و اعضای حزب جمهوری، ابراز داشت: بعد از مدتی حملات زیادی به شاگردان مدرسه حقانی شد و با نام حقانیون، آن افراد پس زده می‌شدند. در قبال حزب جمهوری نیز این اتفاق رخ داد با وجود تمام خدماتی که حزب در مسیر تدوین قانون اساسی و پیش‌برد اهداف انقلاب داشت، حزبی بودن (عضو حزب جمهوری) به عنوان یک ضد ارزش مطرح شد و کار تا جایی پیش رفت که کلا حزب جمع شد.

عضو مجمع تشخیص محصلت نظام، تأکید کرد: هر آنچه که امروز در اختیار داریم، به برکت حزب جمهوری اسلامی است.

شهید بهشتی اهل تظاهر نبود

وی گفت: شهید بهشتی هرگز اهل تظاهر نبود، اما ما شاهد هستیم برخی از افراد اگر یک کار را انجام می‌دهند، آن را صدبرابر جلوه می‌دهند.

حجت الاسلام ناطق نوری، تأکید کرد: هنر شهید بهشتی در این بود که کادرسازی می‎‌کرد، وی استعداد افراد را شناسایی می‌کرد و بر اساس آن افرادی را پرورش می‌داد که بتوانند موثر واقع شوند.

حجت الاسلام ناطق نوری در پایان در خصوص صفات بارز شهید بهشتی، گفت: شهید بهشتی دارای صفاتی همچون؛ اخلاق به معنای عام کلمه، حسن خلق، صداقت، نظم، صبوری، مقاومت، خوش‌بینی به جامه، اعتماد به مردم و تواضع بود./856/پ201/ج


 

ارسال نظرات