۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۴۳۵۱۰۳
استاد حوزه علمیه قم:

خدا محورى بر دموكراسى و مردم‏سالارى حاكم است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان در اجراى فرمان خدا نباید منتظر تأیید مجامع بین المللى بماند، گفت: در نظام حكومت دینى، خدا محورى بر دموكراسى و مردم‏سالارى حاكم است، زیرا نظر مردم و مجامع بین المللی مادامى ارزش دارد كه مخالف حكم خدا نباشد.
ترتیل خوانی بانوان حرم حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم رانی زنجانی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) در مراسم ترتیل خوانی بانوان با بیان اینکه قرآن کریم از ما می‌خواهد که همواره دیگران را با نام های شایسته مورد خطاب قرار دهیم، گفت: قرآن کریم می‌فرماید کسی که دیگران را تحقیر کرده و آن‌ها را با نام های زشت مورد خطاب قرار می‌دهد در زمره مشرکان به خداوند است.

 

وی افزود: همچنین آیات قرآن کریم به این موضوع اشاره دارند که کسی حق ندارد به زنان مطلقه و زنان بیوه توهین کند و خداوند در زمینه می‌فرماید که زنان بیوه محترم هستند و ازدواج با آن‌ها کسر شأن نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان در شكستن عادت‏هاى غلط اجتماعى نباید از هیاهوى مردم بترسد زیرا خداوند بهترین حافظ و نگهبان برای انسان است و سنت خدا در شكستن سنت‏هاى غلط است.

 

خانم رانی زنجانی ادامه داد: انسان در اجراى فرمان خدا نباید منتظر تأیید مجامع بین المللى بماند و توجه به این نکته ضروری است که در نظام حكومت دینى، خدا محورى بر دموكراسى و مردم‏سالارى حاكم است، زیرا نظر مردم و مجامع بین المللی مادامى ارزش دارد كه مخالفِ حكم خدا نباشد.

 

وی افزود: در اجتماع باید نقش و مسئولیت افراد را به آن‌ها اعلام كرد زیرا تنها در این صورت است که افراد را می‌توان به علت کم کاری مورد بازخواست قرار داد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مهم‏ترین شرط ازدواج، ایمان است، افزود: طلاق، نشانه‏ شكست دینى نیست بلکه گاهی راهی جز طلاق برای دو نفر باقی نمی‌ماند و در طلاقِ پس از عقد، روحیه زن خرد می ‏شود كه با پرداخت مهریه‏ هاى مناسب، بخشى از آن جبران می‌شود و همچنین اسلام جدایى و طلاق را به معناى كینه و خشونت نمی داند.

 

خانم رانی زنجانی با بیان اینکه امام باقر(ع) در این زمینه می‌فرماید که زنان طلاق داده شده با وحشت و غصه و شماتت دیگران به خانه‏ پدر بر می گردند و بنابراین باید به مقدارى كه توان دارید با هدیه دل آنان را آرام كنید.

 

خانم رانی زنجانی با تأکید بر اینکه قرآن کریم صبر را تلخ و میوه آن را شیرین می داند، گفت: صبر انسان را به هدف و خواسته هایش می رساند.

 

وی با بیان اینکه آيات قرآن کریم چشم چرانی را یک بیماری روحی می داند، گفت: حجاب مهم‌ترین مانع برای مقابله با این بیماری روحی است به همین دلیل قرآن کریم از زنان مؤمن می‌خواهد که اندام و زینت های خود را در مقابل نامحرم آشکار نکنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شرع اسلام حجاب زن مسلمان را در برابر زن مسلمان ضروری نمی داند، یادآور شد: اما قرآن با صراحت بیان می‌کند که زنان مسلمان لازم است در معاشرت با زنان مشرک و اهل کتاب حجاب خود را رعایت کنند./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات