آزادی قدس شریف تنها با اتحاد و همدلی مسلمانان محقق می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه امشب در بیست و سومین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود با اشاره به اصل «بداء» اظهار داشت: «بداء ریشه قرآنی دارد، همچنان که خداوند در قرآن می فرماید «یمحوا الله ما یشاء و یثبت و عنده أُمّ الکتاب»، حال سؤال می شود که معنای بدا چیست؟ چون بدا در جایی است که انسان جاهل باشد.
بداء یعنی امکان تغییر سرنوشت
وی ادامه داد: در اطراف بداء بحث های گسترده ای وجود دارد؛ ولی مهم معنای آن است که بداء یعنی انسان می تواند سرنوشت خود را عوض کند، اگر تا به حال صالح بوده می تواند به گونه ای آن را از بین ببرد و با اعمال بد آن را دگرگون بسازد و اگر تا امروز انسان بدی بوده است با اعمال صالح آن را عوض کند.
حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که سرنوشت هرکسی ثابت نیست، ابراز داشت: بداء به بشر نوید می دهد که شما سرنوشت ثابت ندارید و هرکس می تواند سرنوشت قبلی خود را عوض کند و صالح و ناصالح بشود؛ بداء در رد کسانی است که جبری اند و می گویند سرنوشت انسان قابل تغییر نیست که خداوند می فرماید این طور نیست بلکه خدا سرنوشت انسان را عوض می کند البته به شرط ین که خود انسان بخواهد «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم».
سرنوشت غیر از عمل انسان نیست
حضرت آیت الله سبحانی با تأکید این که سرنوشت غیر از عمل انسان نیست، افزود: قوم یونس پیامبر محکوم به عذاب بودند، چون پیامبرشان آن ها را به خدا دعوت کرد ولی قوم یونس از ایشان تبعیت نکردند؛ اما همین قوم یونس محکومیت خود را عوض کردند، هنگامی که فهمیدند عذاب در حال نازل شدن است، از صمیم دل ایمان آوردند و سرونوشت را عوض کردند.
وی افزود: جوانی که مدت ها نماز نخوانده و یا خدایی ناکرده اهل شراب و قمار بوده است نباید ناامید شود چرا که خدا برای او نیز چراغ سبزی قرار داده است و با توجه به مطالبی که گفتیم می توانند سرنوشت خود را تغییر بدهند که در این باره آیاتی نیز داریم؛ از جمله آیه 96 سوره اعراف می فرماید «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ» که اگر مردم به سوی خدا بیایند، درهای آسمان به روی آن ها باز می شود، بنابراین این آیات نویدی برای بشر است که محکوم به دوزخ نیست و اگر بخشی از عمر خود را در گناه بوده است می تواند با اعمال نیک سرنوشت خود را عوض کند.
معنای دیگر بداء
استاد برجسته درس خارج با اشاره به معنای دیگر بداء گفت: انبیاء و اولیاء گاهی از چیزی خبر می دهند ولی واقع نمی شود که می گویند «بدا لله» که دلیل این امر این است که انبیاء و اولیاء از مقتضیات اوامر آگاه بودند ولی از موانع آگاه نبودند؛ آن ها خبر می دادند و درست هم بود ولی مانعی آمد و جلوی آن را گرفت، همانند حضرت یونس که به قوم خود خبر عذاب داد و راست گفت ولی مانع توبه جلوی عذاب الهی را گرفت.
وی ادامه داد: حضرت مسیح(ع) از کنار خانه ای می گذشت که در آن خانه مراسم عروسی بود و صدای ساز و آواز بلند بود که حضرت به حواریون فرمود: امشب در این خانه سرور است ولی فردا صبح صدای ناله و شیون از مرگ عروس بلند می شود؛ حواریون فردای آن روز آمدند و دیدند خبری از عزا نیست و همه چیز در حالت عادی قرار دارد که حضرت عیسی(ع) از عروس سؤال کرد که تو چه کردی؟ که عروس گفت: من شب گذشته نانی داشتم و به فقیر دادم؛ حضرت عیسی(ع) فرمود: به دلیل همین صدقه بلا رفع شد که تشک را بلند کردند و دیدند مار بزرگی در زیر آن وجود داشت که قرار بود عروس را از بین ببرد؛ به همین دلیل است که در روایت داریم با دادن صدقه بلا را دفع کنید.
حضرت آیت الله سبحانی در پایان به روز قدس نیز اشاره کرد و گفت: دلیل این که مسلمانان نمی توانند قدس را آزاد کنند، این است که علما، سیاست مدارها و مسؤولین آن جا کوتاهی کرده اند و جمعیتی از اطراف دنیا جمع شده اند و دومین قبله مسلمانان ها را اشغال کرده اند، بنابراین آن ها می توانند قدس را پس بگیرند و سرنوشت خود را عوض کنند مگر این که خود عوض شوند و متحد و یک دل شوند، از وحدت کلمه غافل نباشند و هوس را کنار بگذارند؛ ما امیدواریم مسلمان ها به نوعی با هم جمع بشوند و تأکید می کنیم قدس عزیز برای اسلام است و باید به دامن اسلام بازگردد./1330/پ202/ج