۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۳۶۴۸۹
عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه:

مهجوریت نهج البلاغه شایسته جامعه شیعی نیست

حجت الاسلام شریفی گفت: هر زبانی گویای توصیف شخصیت امیر مؤمنان(ع) نیست در این باره پیامبر اکرم (ص) می فرمایند، ای علی کسی جز من و خدا قادر به شناخت تو نیست.
امام علی علیه السلام  نهج البلاغه

حجت الاسلام علی شریفی سیستانی، نماینده طلاب و فضلای زاهدان در مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت‏ وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه کتاب نهج البلاغه شامل خطبه ها، نامه‌ها، حکمت ها و کلمات قصار امیرمؤمنان(ع) توسط مرحوم سید رضی جمع آوری شده است، اظهار داشت:این گزیده ای از فرمایشهای حضرت علی (ع) است و شامل همه سخنان ایشان نیست.

 

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) مولود کعبه و شهید محراب است، هر زبانی گویای توصیف شخصیت ایشان نیست در این باره پیامبر اکرم(ص) می فرمایند، ای علی کسی جز من و خدا قادر به شناخت تو نیست.

 

حجت الاسلام شریفی با بیان اینکه دو نکته در باب شخصیت حضرت علی (ع) قابل ذکر است، تصریح کرد: اولا تقوای حضرت علی (ع) است که در این باره ایشان ذکر می کنند من نفسم را به تقوای الهی تمرین و ریاضت می دهم، ایشان در فرمایشات گوناگون بر تقوای الهی سفارش و توصیه کرده اند، تقوای الهی در قرآن هم بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.

 

 وی ادامه داد: دیگری زهد حضرت علی (ع) است، اینکه خداوند نعمتی را به انسان دهد یا از انسان نعمتی را بگیرد؛ ولی انسان نه به خاطر دادن نعمت مغرور شود و نه به خاطر گرفتن نعمت ناراحت شود و نا شکری کند، این زهد می شود.

 

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه افزود: تعدادی مؤسسات برای تدوین و ترویج و تدریس نهج البلاغه در کشور از جمله مؤسسه مرحوم دشتی و مؤسسات دیگری در این زمینه فعالیت هایی انجام داده اند.

 

دلایل مهجوریت نهج البلاغه

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که باعث مهجور ماندن کتاب نهج البلاغه شده است فرهنگ منحط گذشته بود، اظهار داشت: فرهنگ استعماری دوره های گذشته مانع توجه به قرآن و نهج البلاغه شده است؛ ولی اکنون فعالیت هایی در رابطه با ابعاد شخصیتی امام علی(ع) در حال انجام است.

 

حجت الاسلام شریفی با بیان این که مهجوریت نهج البلاغه شایسته حوزه علمیه و جامعه شیعی نیست، اضافه کرد: دلیل دیگر مهجور ماندن نهج البلاغه حوزه های علمیه است، در حوزه های علمیه آن گونه که باید به نهج البلاغه توجه نمی شود؛ بنابراین نهج البلاغه باید به عنوان یکی از کتب تخصصی در حوزه علمیه مورد توجه قرار گیرد./875/ت302/س

ارسال نظرات