۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۴۳۶۸۴۹

واکنش رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت به گزارش نقش انگلیس در جنگ عراق

رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت درباره گزارش نقش انگلیس در جنگ عراق تصریح کرد که حقوق بشر در غرب تنها در راستای مصالح این جوامع است.
شيخ ماهر حمود

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از النشره، شیخ ماهر حمود ریس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در گفت وگو با خبرنگاران به گزارش جان چیلکات رییس کمیته عمومی بررسی نقش انگلیس در جنگ عراق اشاره کرد و افزود: این گزارش که به انتقاد از تونی بلر و جورج بوش پرداخته است، نشان دهنده صحت گفته همه کارشناسان آزاده ای است که بر غیرقانونی و عدم استراتژیک بودن جنگ علیه عراق تأکید داشتند.

 

وی تصریح کرد: این جنگ بر اساس یک دروغ بزرگ یعنی وجود سلاح کشتار جمعی در عراق انجام گرفت و به افزایش تندروی در منطقه منجر شد و به جای اینکه با تروریسم بجنگند به  حمایت از القاعده پرداخت.

 

این عالم لبنانی با اشاره به پیگرد مسؤولان در کشورهای غربی گفت: چه کسی به پیگرد کشورهایی می پردازد که از تروریسم در سوریه و عراق و لبنان و سایر کشورهای منطقه حمایت می کنند؟ چه کسی به مجازات کشورهایی می پردازد که مرزهای خود را به روی داعش جهت تخریب سوریه گشودند؟ چه کسی به بازداشت سارقان ثروت های کشورهای منطقه اقدام می کند؟

 

شیخ ماهر حمود ادامه داد: ما هیچ فایده ای از این گزارش علیه غرب نخواهیم برد و این کشورها حاضر به جبران اشتباه خود علیه قربانیان و تخریب جوامع نیستند. آیا زندگی به شهدا برمی گردد؟ آیا ایتام صاحب پدر می شوند؟

 

وی خاطر نشان ساخت: این گزارش تنها برای تحقق مصالح مرتبط با غرب منتشر شد و هیچ ارتباطی به اهتمام این جوامع به حقوق بشر و عدالت انسانی ندارد. عدالت از نظر آنها باید با مصالحشان منطبق باشد و مطمئنا ظلمی که علیه ما می شود آخرین گزینه آنان است. 

 

رییس اتحادیه جهانی علمای حامی مقاومت در پایان گفت: در این گزارش از یک کشته انگلیسی صحبت شده اما از صدها هزار شهید عراقی هیچ اسمی نیامده است. عدالت غرب هیچگاه به ملت فلسطین و سایر کشورهای عربی و اسلامی نمی رسد.

 

گفتنی است نتایج تحقیقات کمیته چیلکات درخصوص چگونگی ورود انگلیس به جنگ عراق که نتیجه هفت سال بررسی و تحقیق است سرانجام روز چهارشنبه منتشر شده و ضمن انتقاد از دولت وقت انگلیس به دلیل عدم امتحان همه راه‌های مسالمت آمیز برای اجتناب از جنگ عراق، مبانی قانونی ورود انگلیس به این جنگ را زیر سوال برده است./980/ب902/د 

 

ارسال نظرات