۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۴۳۷۰۹۸
مدیرکل منابع نهاد کتابخانه­‌های عمومی کشور خبر داد؛

اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی برای خرید ۲۵۰۰ عنوان کتاب و ۱۵۰ نشریه

رمضانی از صرف اعتبار 150 میلیارد ریالی برای خرید 2500 عنوان کتاب و 150 عنوان نشریه به منظور تجهیز کتابخانه های عمومی سراسر کشور در سال 94 خبر داد.
علی رمضانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نهاد کتابخانه­­های عمومی کشور، علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه­­های عمومی کشور ضمن ارائه گزارشی از مجموع فعالیت های اداره کل منابع در سال 1394، به تشریح مهم ترین برنامه های این اداره کل در سال جاری پرداخت.

 

خرید 2500 عنوان کتاب در سال 1394

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه­های کشور در خصوص میزان خرید کتاب و نشریه در سال گذشته بیان کرد: در سال 1394، 2500 عنوان کتاب در 1 میلیون و 550 هزار نسخه،‌ از 300 ناشر خریداری و به کتابخانه های عمومی سراسر کشور ارسال شد؛ 72% این خرید از ناشران خصوصی و 28%‌ از ناشران دولتی بوده است؛ همچنین 40% از مجموع اعتبار صرف شده در حوزه کودک و نوجوان و 60% به حوزه بزرگسال تخصیص یافت.

 

وی با اشاره به برگزاری نظرسنجی از کتابداران برای دریافت نیازهای موضوعی کتابخانه‌ها بیان کرد: نتایج طرح انتخاب کتابدار،‌ که مشارکت کتابداران در انتخاب منابع کتابخانه‌ای را به همراه داشت به عنوان  نیازسنجی موضوعی کتابخانه ها مدنظر قرار می‌گیرد. در این نظرسنجی بیشترین نیاز موضوعی اعلام شده به ترتیب در زمینه کودک و نوجوان و ادبیات بوده است بر همین اساس‌ بیشترین عناوین خریداری شده از 2500 عنوان به ترتیب اولویت در همین موضوعات کودک و نوجوان و‌ ادبیات بوده است.

 

تدوین سند مجموعه سازی با استفاده از نظرات اساتید کتابداری

رمضانی با اشاره به اینکه موضوع مجموعه سازی نیازمند یک سند مدون و قابل اتکا در تمام مراحل است افزود: در دومین نشست هم اندیشی اساتید کتابداری و مسئولان نهاد ویرایش اولیه سند مجموعه سازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اساتید محترم هم ضمن استقبال از اهتمام نهاد به تدوین این سند راهبردی نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را بیان کردند. اجرای این سند که ملاک های انتخاب منابع در آن درج شده می تواند به مطلوب شدن هرچه بیشتر مجموعه کمک کند.

 

عمومی بودن و تناسب با نیاز کتابخانه ها؛ مهم ترین مؤلفه در انتخاب و خرید کتاب

رمضانی تصریح کرد: عمومی بودن و تناسب با خواست و نیاز کتابخانه ها،‌ مهمترین وجه یک کتاب به منظور انتخاب برای کتابخانه های عمومی است؛ در واقع نیاز مخاطب کتابخانه عمومی، موضوعات عمومی است؛ از طرفی مطابق آمارهای رسمی، سالانه بیش از 70 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می شود؛ منابع مالی نهاد، گنجایش مخازن کتابخانه ها و نیز نیاز مخاطب کتابخانه عمومی، اجازه خرید تمامی آثار منتشر شده در کشور را نمی دهد. علاوه بر این،‌ در نهاد مفهومی با عنوان «پر امانت» داریم؛ گزارشی از کتاب های پر امانت در سطح کتابخانه های عمومی استخراج و مورد تحلیل قرار می گیرد؛‌ این تحلیل نقشه موضوعی خواسته های مجموعه سازی را برای سال آینده اصلاح و تکمیل خواهد کرد. 100 کتاب پر امانت کُل و 100 کتاب پر امانت هر رده،‌ مورد تحلیل قرار می گیرد؛ اولین کتاب پر امانت، بیش از 25 هزار مرتبه، و صدمین کتاب بیش از 6 هزار مرتبه به امانت رفته است؛ لازم به ذکر است که 25 عنوان از 100 عنوان کتاب پر امانت در سال 94، از منابع ارسالی در دوره مدیریت جدید نهاد است. برای تطبیق اولویت نیازهای کتابخانه ها با محتوای تولید شده در بازار نشر با مجموعه ای از ارزیابان اعم از کارشناسان داخلی و کارشناسان، اساتید و محققان بیرونی در جهت به گزینی آثار منتشره مشورت می شود.

 

وی اضافه کرد: برای اینکه اثری در زمره آثار پر امانت قرار گرفته و با اقبال عموم رو به رو شود، اقدامات متعددی می طلبد که برخی از آنها در حال انجام است؛ نخست اینکه، ‌بسته های ارسالی به کتابخانه ها، در اداره کل منابع طراحی و چینش می شود؛ در این طراحی تلاش می شود، کتابدار با دریافت بسته آثار ارسالی قادر به پاسخگویی نیاز اطلاعاتی سلایق مختلف و تمامی رده های سنی باشد؛ طراحی بسته با در نظر گرفتن تمامی حوزه های موضوعی و رده های سنی،‌ قابلیت امانت رفتن آن را افزون می کند؛ اقدام دوم، طراحی دفترچه نورسیده ها است که در این دوره و از سوی اداره کل فرهنگی انجام می شود؛ این دفترچه حاوی عناوین کتاب های ارسالی، طرح جلد، اطلاعات کتابشناختی و خلاصه ای از آثار است؛ این طرح که در برجسته سازی، معرفی و افزایش امانت آثار ارسالی اثرگذار بوده،‌ در آینده نزدیک با شکل جدیدی به کار خود ادامه خواهد داد.

 

اعتبار 150 میلیارد ریالی برای خرید منابع در سال 94

وی افزود: در سال 1394 مجموع مبالغ پرداختی نهاد برای خرید کتاب و نشریه،‌ حدود 150 میلیارد ریال است؛ که در مقایسه با سال های گذشته گستره عناوین بیشتری را شامل شده است. لازم به ذکر است با وجود افزایش قیمت کتاب و نشریات، تعامل نهاد و ناشران کتاب و نشریات کشور سبب شد مبلغ پرداختی نهاد برای خرید کتاب و نشریه پایین تر از متوسط سال های گذشته شود. همچنین در سال گذشته،‌ 101 کتابخانه جدیدالتأسیس تجهیز و به خانواده نهاد کتابخانه های عمومی کشور اضافه شد.

 

طرح انتخاب کتابدار؛ پاسخگوی خواست بومی و محلی کتابخانه

رمضانی با اشاره به طرح انتخاب توسط کتابدار در مجموعه سازی کتابخانه‌ها،‌ در این خصوص گفت: از آنجا که کتابداران آخرین و مهم ترین حلقه اتصال نهاد با مخاطب هستند، بهره گیری از نظرات و مشارکت آنان در تشخیص نیاز کتابخانه ها لازم است؛ طرح انتخاب توسط کتابدار، از طرح های انجام شده در دوره مدیریتی جدید نهاد است؛ از طرفی برای پاسخ به نیاز بومی کتابخانه متناسب با جغرافیای خود، اخذ نظر و تشخیص کتابداران راهگشاست؛ در واقع طرح انتخاب کتابدار کمک می کند که خواست محلی و بومی آن کتابخانه تأمین شود. در نخستین نوبت از اجرای طرح انتخاب کتابدار در سال 94، بیش از هفتصد عنوان کتاب از تازه های نشر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران،‌ با انتخاب کتابداران مجموعاً به تعداد 184 هزار نسخه خریداری و ارسال شد؛ در دومین نوبت اجرای این طرح،‌ مردادماه سال گذشته بیش از 190 هزار عنوان کتاب از کتب منتشر شده در 4 سال گذشته منتهی به 94، به انتخاب گذاشته شد، که 80 هزار نسخه کتاب انتخاب شد؛ پس از اجرای دو مرحله از طرح انتخاب کتابدار، نکته جالب توجه یکسانی الگوی رفتاری کتابداران بود؛ یعنی در هر دو مرحله با وجود تفاوت تعداد انتخاب‌های در اختیار موضوعات یکسانی بیشتر و موضوعات دیگری کمتر انتخاب شدند؛‌ برای مثال موضوع مهارت های خانه داری، کودک و نوجوان، بهداشت و سلامت و قصه و رمان بیشترین تعداد انتخاب را به خود اختصاص داد؛ برای پاسخگویی به خواست اعلام شده در حوزه های کودک و نوجوان و قصه و رمان در سال 94 تا حدودی پاسخ داده شد و در خصوص موضوع مهارت‌های خانه داری در نقشه موضوعی سال 95 قرار گرفته است.

 

اهدای 500 هزار نسخه کتاب از محل کمک های مردمی در سال 94

وی با اشاره به مشارکت قابل توجه مردم در تأمین منابع کتابخانه ای تصریح کرد: در سال 94، 500 هزار نسخه کتاب از محل کمک های مردمی به کتابخانه های عمومی کشور اهدا شد؛ این موضوع نشان از علاقه مردم به کتابخانه هاست؛ اداره کل منابع نیز، تسهیل در دریافت منابع اهدایی و رفع موانع مشارکت مردمی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده است.

 

وی با تاکید بر اینکه اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی به صورت فردی و گروهی صورت می پذیرد افزود: اخیراً نیز کتابهای اهدایی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان به کتابخانه ها ارسال شد. کلیة آثار اهدایی، پس از بررسی محتوایی دریافت و برای استفاده اعضا آماده سازی می شود.

 

مشارکت 7 هزار نفری کتابداران و اعضا در انتخاب نشریات

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص فرآیند انتخاب نشریات برای کتابخانه‌ها بیان کرد: نشریات کتابخانه‌های عمومی کشور، با نظر سنجی از کتابداران انتخاب شده است؛ در نظرسنجی  انتخاب نشریات سال 95، علاوه بر کتابداران از اعضا نیز نظرخواهی شد؛ 409 عنوان نشریه، با قید عمومی بودن، انتخاب و در سامانه قرار گرفت؛ علاوه بر این اطلاعات افزوده ای از قبیل نام مدیرمسئول، بازه انتشار، ‌طرح جلد و سایت نشریه نیز، به منظور تامین امکان بررسی دقیق، در سامانه بارگزاری شد؛ همچنین امکان پیشنهاد نشریاتی که در این فهرست نبود برای کتابداران در نظر گرفته شد؛ در این نظرسنجی بیش از 7 هزار نفر مشارکت داشتند که 2350 نفر از اعضا و باقی از کتابداران بوده‌اند.

 

وی با تأکید بر شباهت الگوی اعلام نیاز در نشریه و کتاب گفت: در بحث تأمین نشریات هم،‌ محدودیت های مالی، لزوم به‌گزینی را ایجاب می کند؛ مهارت های خانه داری، ادبیات کودک و نوجوان، دین، ‌تاریخ، علوم اجتماعی و علوم و فنون و ... موضوعات مورد اقبال در نشریات هستند؛ تلاش اداره کل منابع اینست که برای هر سطحی از کتابخانه ها، یک سبد موضوعی فراهم شود؛ بنابراین با ورود مراجعه کننده به کتابخانه در عمدة موضوعات مورد نیاز، حداقل یک نشریه موجود است.

 

وی تصریح کرد: در این نظرسنجی سعی شد فرآیند به روز و اشکلات مرتفع شود؛ همچنین‌ دلایل احتمالی عدم انطباق دقیق اولویت های اعلام شده با نشریات ارسال شده برای کتابداران با اضافه شدن مرحله ای که طی آن مسئول یک کتابخانه در جریان تفاوت نظر کتابداران آن کتابخانه قرار می گرفت تشریح و تبیین شد. به این ترتیب با ارسال پیامی از طریق سامانه،‌ وی از اولویت های کتابداران آن کتابخانه مطلع می شد. بنابراین با در نظر گرفتن میانگین نظرات، طبیعتا نتیجه نهایی با یک مورد اعلام نیاز متفاوت است. البته تلاش شده برای تامین خواسته های اعلام شده با فراهم کردن سبد موضوعی کامل از نشریات پاسخ متناسب داده شود.

 

وی فراهم آوری نشریات برای کتابخانه ها را به فرآیندهای تبیین شده،‌ محدود ندانست و گفت: در صورتی که کتابخانه ای علاوه بر نشریات ارسالی،‌ به نشریه دیگری مانند نشریات بومی و محلی‌ که توزیع سراسری ندارند احساس نیاز کند اقدام در جهت تهیه آن از طریق ارتباط با کارشناس منابع استان مقدور خواهد بود. بنابراین برای تأمین نیاز نهایی یک کتابخانه،‌ مسیرهای مختلفی پیش بینی شده است.

 

توزیع 1 میلیون و 150 هزار نسخه نشریه در کتابخانه های عمومی کشور در سال 94

 

رمضانی کتابخانه های عمومی را تنها بستر رساندن نشریات به مخاطبان دور دست ترین نقاط کشور دانست، و از خرید و توزیع بالغ بر 1 میلیون و 150 هزار نسخه نشریه از بیش از 150 عنوان در موضوعات مختلف در سال 94 در کتابخانه های عمومی سراسر کشور خبر داد.

 

وی با بیان اینکه کتابدار آخرین و مهم ترین حلقه ارتباط نهاد و مخاطب است، سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی را از مباحث محوری در نهاد دانست و گفت: در سال های 93 و 94 تعداد 9 دوره مشاوره کتابدار با هدف ارتباط مؤثر کتابدار و مخاطب و نیز آشنایی با آثار از طریق استفاده از ظرفیت های داخلی نهاد و برای تکمیل فرایند کاری ارسال منابع برگزار شد که رضایت حداکثری کتابداران را به دنبال داشت؛‌ در این دوره ها پرکاربردترین مسائل کتابخانه های عمومی مورد بحث قرار گرفت و راهکارهای عملی مشترک برای ارائه مشورت های دقیق تر به مخاطبان بررسی شد.

 

تولید بیش از هزار نسخه کتاب بریل در سال 94

رمضانی ورود به حوزه های جدید منابع را از دیگر اقدامات سال 94 دانست و گفت: حرکت در مسیر تأمین منابع برای گروه های خاص،‌ از افتخارات نهاد در سال گذشته است؛ در حال حاضر بخش گروه های خاص در کتابخانه ها،‌ محدود به بخش نابینایان است؛ در سال 94 با فعال کردن مراکز تولید کتاب بریل در قم و تبریز، ‌بیش از هزار نسخه کتاب در 54 عنوان تولید و طی 3 نوبت به کتابخانه ها ارسال شد؛ علاوه بر این مطالعات در مورد سایر گروه های خاص و ایجاد بخش های ویژه برای آنان در کتابخانه ها نیز انجام شده است.

 

حمایت از گروه های جهادی با هدف ترویج کتابخوانی در مناطق محروم

وی افزود: نهاد از سال 93 به صورت مستمر با گروه های مردمی که در مناطق محروم کشور مشغول خدمت رسانی هستند تعامل داشته و از طریق ایشان به این مناطق کتاب ارسال کرده است. این گروه ها نیز با حضور در مناطق محروم و بررسی امکانات آن مناطق با استفاده از ظرفیت های اجتماعی موجود مانند مساجد، مدارس شبانه روزی، خانه های بهداشت، معتمدان محلی و ... برای ترویج کتابخوانی استفاده کرده اند. اخیراً‌ هم نهاد طی فراخوانی برای سومین سال متوالی اعلام آمادگی کرد تا از گروه های جهادی که در تابستان یا فصول مختلف سال فعالیت می کنند در جهت ترویج کتابخوانی حمایت کند.

 

علاوه بر این به درخواست های طیف گسترده ای از مساجد و مدارسی که از نهاد درخواست کتاب داشته اند در جهت توانمندسازی علاقمندان به ترویج کتابخوانی پاسخ مساعد داده شده و کتاب برای ایشان ارسال شده است.

 

مطالبه از اداره کل منابع فراتر از تامین منابع صرف

رمضانی با اشاره به تجمیع اطلاعات مربوط به بازار نشر، مشاهده به روز کتب منتشره در کشور و رفت و آمد اساتید، نویسندگان و ناشران حوزه های موضوعی مختلف در اداره کل منابع گفت: مطالبه شخص دبیرکل محترم و مجموعه دست اندرکاران نهاد از اداره کل منابع فراتر از تأمین منابع صرف و ورود به برخی از حوزه های دیگر مانند پشتیبانی محتوایی از طرح های ترویج کتابخوانی است. برای پاسخگویی مناسب به این مطالبه عمومی و با نظر مساعد دبیرکل محترم از ظرفیت ارزیابی کارشناسان و تشکل های متعهد استفاده شده و بیش از پیش خواهد شد.

 

ایجاد بخش های ناشنوایان، ‌معلولین جسمی- حرکتی و معلولین ذهنی در کتابخانه ها

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با اشاره به اقدامات شاخص اداره کل منابع در سال 95 گفت: اجرای طرح جامع گروه های خاص که شامل ایجاد و ‌توسعه بخش های ناشنوایان، ‌معلولین جسمی- حرکتی و معلولین ذهنی می شود،‌ از برنامه های مصوب سال 1395 است؛ طرح این برنامه در سال 94 تهیه و به تصویب دبیرکل محترم نهاد رسید؛ این طرح در سال 95 به صورت آزمایشی در تعدادی از کتابخانه های کشور اجرا می شود و طی آن کتابخانه به منظور استفاده این 4 دسته از مخاطبان بهسازی شده و منابع مورد نیاز آن‌ها تأمین خواهد شد. این طرح اقدامی راهبردی،‌ برای افزایش گستره مخاطبان کتابخانه هاست،‌ که سلسله اقدامات مرتبط با آن در حوزه های عمرانی، امور کتابخانه ای و منابع طراحی شده و در حال پیگیری است.

 

وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح نقشه پراکندگی معلولین در کشور را از سازمان های مسئول دریافت کرده ایم؛‌ ایجاد،‌ گسترش و تقویت بخش های ویژه گروه های خاص در کتابخانه ها از این به بعد پس بر اساس نقشه پراکندگی تجمع این معلولیت ها در کشور انجام خواهد شد.

 

اجرای طرح مجموعه سازی مشارکتی در سال 95

رمضانی ادامه داد: طرح مجموعه سازی مشارکتی از دیگر برنامه های سال 95 است؛ در این طرح اعضای فعال کتابخانه با توجه به منابع موجود در کتابخانه و نیازهای خود،‌ پیشنهاد خرید کتاب می دهند؛‌ به این ترتیب پس از ورود کاربر به سامانه،‌ در صورت عدم وجود کتاب مورد نظر وی در مجموعه،‌ آثار مشابه موجود ارائه و همچنین کتابخانه های نزدیکی که آن اثر را در مجموعه خود دارند،‌ معرفی می شود. چنانچه عضو نتواند از این پیشنهادات نیاز خود را مرتفع کند، اثر مورد نظر خود را پیشنهاد خواهد کرد. پس از پیشنهاد، کتابدار به عنوان آگاه‌ترین افراد به نیاز کتابخانة مورد نظر فعالانه به اولویت بندی، تأیید و یا رد پیشنهادات می‌پردازد. این نظردهی کتابدار به منزلة تایید نیاز قطعی آن کتابخانه به این کتاب است و انتظار می رود ضامن امانت رفتن های متعدد برای اثر انتخاب شده باشد تا هم کتابخانه عمومی از تبدیل به کتابخانه  اختصاصی مصون بماند و هم نیازهای مرتبط با جغرافیای فرهنگی کتابخانه پاسخ مناسبی گرفته باشد. این طرح برخلاف سایر طرح ها در صدد پاسخگویی به نیازهای آنی و اختصاصی افراد از جمله پایان نامه‌نویسی و مسائل مشابه که کمترین ارتباط را با وظایف کتابخانه های عمومی دارند و در واقع از وظایف کتابخانه های دانشگاهی و تخصصی می باشد، نیست و فرایندهای مختلفی برای پرهیز از ورود به این حوزه ها در آن طراحی شده است. پیش‌بینی شده در سال جاری‌ این طرح در چند مرحله در کتابخانه های سراسر کشور اجرا شود.

 

وی با اشاره به تمرکز فرایند مجموعه سازی مشارکتی بر جغرافیای فرهنگی کتابخانه ها گفت: در فرایند مجموعه سازی مشارکتی، موضوع آموزش مدیریت منابع نهفته است؛ کتابدار با اشراف بر محدودیت سقف اعتبار هر مرحله که ناشی از محدودیت کلی در تأمین منابع است، به اولویت بندی نیازهای کتابخانه می پردازد؛ علاوه بر این از آنجا که هدف، رفع نیاز مجموعه کتابخانه و نه یک کاربر است، توجه به تعداد دفعات امانت یک کتاب، به منزلة تأیید صحت روند این گونه از مجموعه سازی است؛ بنابراین اگر کتابی از طریق مجموعه سازی مشارکتی وارد کتابخانه شد و دفعات امانت آن در بازه زمانی مشخصی تنها یک بار بود، به این معنی است که نقص در این روش مجموعه سازی وجود دارد؛ چراکه ما در صدد رفع نیاز کتابخانه،‌ و مجموعه نیاز اعضا هستیم و این نیازسنجی با اولویت بندی کتابدار و اشراف وی بر مجموعه خود قابل انجام است.

 

وی با اشاره به آماده سازی بسترهای نرم افزاری این طرح، از اجرای آن طی دو مرحله در سال جاری خبر داد.

 

بخش کودک همچنان اولویت اول؛ ورود اسباب بازی به بخش کودک کتابخانه ها

 

رمضانی همچنین با اشاره به توجه ویژه نهاد به ایجاد، توسعه و تجهیز بخش های کودک به عنوان یک سیاست راهبردی از ارسال چند نوبت بسته ویژه کودک و نوجوان و ورود قالب هایی جدید به منظور غنی‌سازی بخش کودک کتابخانه ها خبر داد و گفت: ورود قالب هایی جدید مانند اسباب بازی و چند رسانه ای به کتابخانه ها از دیگر برنامه های سال 1395 خواهد بود؛ در حال حاضر طرح اولیه و پیش نویس های مؤلفه های ارزیابی اسباب بازی آماده شده است؛ ‌انشاالله با مشخص شدن ابعاد موضوع و نحوه ورود به آن، این طرح در سال 95 عملیاتی خواهد شد.

 

وی پیگیری جدی تامین منابع برای گروه‌های مختلف از جمله قومیت‌ ها و مذاهب به ویژه اهل تسنن را از کارهای جدی سال 95 دانست و گفت: با پیگیری های انجام شده،‌ مجموعه مناسبی از 150 عنوان از کتاب های اهل تسنن خریداری شده است؛ این مجموعه پس از ماه مبارک رمضان به کتابخانه های اهل سنت سراسر کشور ارسال خواهد شد.

 

تامین کتب بومی و استان شناسی و حمایت از ناشران و نویسندگان استانی

 

رمضانی با اشاره به اینکه از وظایف کارشناسان منابع استانی رصد دائمی کتب بومی، استان‌شناسی و حمایت از ناشران و نویسندگان استانی است افزود: نتایج این رصدها که به صورت دائمی به اداره کل منابع می رسد پس از بررسی مطابق مقررات مربوطه در استانها تهیه و در اختیار کتابخانه ها قرار می گیرد. این منابع باعث تقویت هویت بومی و منطقه ای کتابخانه‌ها و افزایش مراجعه مردم منطقه به کتابخانه ها می شود. موضوع خرید کتب بومی در سال 95 با یک ساماندهی ویژه پیگیری خواهد شد.

 

وی افزود: در سال 94 آیین نامه ای برای حمایت از پدیدآورندگان آثار که همکار نهاد هستند تصویب شد که هدف آن کمک به رشد و ارتقاء محتوایی همکاران و ارج گذاری به خدمات فرهنگی ایشان است. علاوه بر اینکه در این آیین نامه عمومی بودن و تخصصی نبودن آثار همچنان ملاک اول ارزیابی اثر مدنظر قرار گرفته و حدود 100 عنوان اثر از طریق این آیین نامه تا کنون واصل شده است. این طرح علاوه بر اینکه وجوه فرهنگی دارد باعث افزایش انگیزه همکاران نهاد برای ارائة خدمات بهتر به عموم مردم خواهد شد.

 

رونمایی از سامانه نرم افزار جامع منابع (نجم)

مدیرکل منابع نهاد از راه اندازی و رونمایی سامانه نجم در سال 1395 خبر داد و در این خصوص اظهار داشت: سامانه نجم،‌ نرم افزار جامع منابع است که طراحی آن از سال 94 با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات آغاز شد. این سامانه به ساماندهی فرایند ارتباط معرفی کنندگان آثار اعم از ناشران و پدیدآورندگان، اعضا و کتابداران، کارشناسان سراسر کشور و سایر قشرهای مرتبط با اداره کل منابع می پردازد و بخش های مختلف ارزیابی، خرید، نظرخواهی، توزیع و ... در آن دیده شده است و حاوی اصلاحات لازم در فرایندهای کاری تامین منابع است. البته‌ مهم ترین راه شناخت منابع منتشر شده،‌ از معرفی خود ناشران و پدیدآورندگان حاصل می‌ شود؛ و پس از آن فرایند بررسی آثار انجام خواهد شد؛ این سامانه همچنین با پرهیز از انجام بررسی های چند باره،‌ بانک اطلاعاتی خوبی از بررسی های کارشناسانه از آثار منتشره در کشور و سرانجام میزان امانت آنها در کتابخانه های عمومی در اختیار می گذارد. قابلیت گزارش گیری،‌ تحلیل و تشخیص مراحل گردش کار در اداره کل منابع از دیگر ویژگی های این نرم افزار است.

 

به گفته مدیرکل منابع نهاد برگزاری جلسه هماهنگی کارشناسان منابع استان ها برای گسترش وحدت رویه در اجرای وظایف اداره کل منابع که آخرین بار در سال 93 و در ابتدای دوره مدیریت جدید انجام شد در کنار پیگیری دوره های آموزشی مشاوره کتابدار به صورت حضوری و غیر حضوری و نیز پیگیری ویژه ارسال به موقع بسته های ارسالی از شرکت های طرف قرارداد مانند پست، از دیگر اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 95 خواهد بود.

 

ارائه مشاوره به ناشران و نشریات

وی با اشاره به مصاحبه اخیر دبیرکل نهاد مبنی بر لزوم توجه ناشر به خوانده شدن آثار منتشر شده،‌ اظهار داشت: از دیگر اقدامات نهاد در سال جاری،‌ ارائه خدمات مشاوره ای به ناشران است؛ نهاد با آگاهی از گرایش های مطالعاتی مردم در مناطق مختلف کشور،‌ قادر به ارائه خدمات مشاوره به ناشران برای تولید محتواست. علاوه بر این ارائه بازخوردی از میزان امانت کتاب های هر ناشر به وی و نیز مشورت هایی ترویجی برای افزایش میزان امانت اثر تولیدی آنها، از دیگر اقداماتی است که در سال 95 انجام خواهد شد. برای انجام این موضوع جلسات منظم با ناشران، نشریات و تشکل های نشر پیش بینی شده که اخبار آن منتشر خواهد شد.

 

مدیرکل منابع نهاد با اشاره به ارسال 10 بسته نورسیده ویژه و مستمر به کتابخانه ها در سال 94 افزود در سال جاری نیز‌ علاوه بر ارسال ماهیانه کتاب به کتابخانه ها، ‌بسته هایی ویژه به مناسب های مختلف نیز ارسال خواهد شد.

 

علی رمضانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم حمایت از جریان‌های متعهد، تصریح کرد: حمایت از جریان‌های متعهد متناسب با نیاز کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور دستور کاری ثابت برای نهاد کتابخانه‌ها است؛ در این راستا تاکنون اقداماتی همچون برقراری تعامل تشکل‌های مختلف نشر از جمله انجمن قلم،‌ و شناشران این حوزه همچون مؤسسه شهرستان ادب و تقدیر از ناشران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس همزمان با تجلیل از مقام ایثارگران مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است. همچنین از ظرفیت کارشناسی‌های محتوایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی که در سال گذشته در قالب کتابچه‌های سیر مطالعاتی برای استفاده در کتابخانه‌های عمومی، توسط نهاد خریداری شد، استفاده می‌شود./998/د102/ق

 

 

ارسال نظرات