۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۳۸۱۱۸

تصویب ۲ طرح ضد ایرانی دیگر در مجلس نمایندگان امریکا

در سالگرد توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، مجلس نمایندگان امریکا 2 طرح جدید برای تحریم ایران تصویب کرده است.
امریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، مجلس نمایندگان امریکا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار جمهوری خواهان است، روز پنج شنبه با 246 رای موافق در برابر 179 رای مخالف، تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد.

 

به گزارش پرس تی وی، نمایندگان امریکایی همچنین با 246 رای موافق در برابر 181 رای مخالف، طرح ممنوعیت دسترسی ایران به نظام مالی امریکا و استفاده از دلار در مبادلات خارجی را  به تصویب رساندند.

 

مجلس نمایندگان امریکا روز چهارشنبه نیز رأی به ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران داده بود.

 

این طرح‌های ضد ایرانی در حالی در مجلس نمایندگان امریکا تصویب شده که باراک اوباما رییس جمهوری این کشور تهدید کرده است که این طرح‌ها را وتو خواهد کرد.

 

دولت امریکا در ماه آوریل گفته بود که واشنگتن قصد دارد 8.6 میلیون دلار آب سنگین از ایران خریداری کند که این تصمیم خشم جمهوری خواهان را به دنبال داشت.

 

با توجه به آغاز تعطیلات تابستانی کنگره که 7 هفته‌ بطول می انجامد، هنوز زمانی برای بررسی این 3 طرح در مجلس سنای امریکا تعیین نشده است.


ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در تاریخ 23 تیر 1394 بر سر برجام به توافق رسیدند.

 

براساس برجام، ایران متعهد شد تا برخی از فعالیت‌های اتمی خود را محدود کند و در عوض تحریم‌های بین المللی و یک جانبه مربوط به موضوع اتمی لغو شود.   

 

گفتنی است، ایران بارها امریکایی‌ها را به سنگ اندازی در مسیر اجرای برجام محکوم کرده است.

 

جمهوری اسلامی اعلام کرده است با وجود اجرایی شدن برجام، هنوز به بازارهای مالی جهانی دسترسی ندارد. بسیاری از بانک‌های بین‌المللی هنوز از بیم امریکا، از معاملات تجاری و پردازش معاملاتِ ایران سر باز می‌زنند.

 

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران، چند ماه پیش اعلام کرد تهران نتوانسته است از دارایی‌های بلوکه شدۀ خود در خارج از کشور استفاده کند./982/ب103/د

ارسال نظرات