۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۳
کد خبر: ۴۳۸۹۹۵
زاکانی:

شفافیت اقتصادی هم جنبه درمان دارد و هم پیشگیری

نماینده سابق مجلس در تبیین شفافیت اقتصادی اظهار کرد: شفافیت اقتصادی در این میان هم جنبه پیشگیری و هم جنبه درمان دارد و مردم را در جریان ساخت نظام قرار می‌دهد.
علی‌رضا زاکانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کنفرانس خبری «وصله ناجور» با موضوع مطالبه مردمی پیرامون شفافیت در اقتصاد، امروز در پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

در این نشست، علی‌رضا زاکانی؛ نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در این مجلس، در مورد تاریخچه فساد اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی یادآور شد: انقلاب اسلامی قیام علیه ظلم و فساد بود، این انقلاب شکل گرفت که مدینه فاضله برای رشد و کمال معنوی و همچنین جامعه مادی پیشرفته‌ای به عنوان الگوی جهانی به وجود بیاورد اما فراخور اقتضائات، این توانمندی‌ها واقعیت پیدا نکرد زیرا مفسدین، شرایط را به سمت فسادی بردند که بخش‌هایی از آن تبدیل به فساد سیستمی شده است که از پایه با منافع ملی ضدیت دارد لذا وظیفه ما برخورد با این فساد است.

 

وی در مورد مواجهه با مفسدین از نظر رهبر معظم انقلاب افزود: مواجهه با فساد یا باید از طریق مسؤولین باشد یا مؤثرین در کشور باید این کار را انجام دهند یا از طریق مواجهه افکار عمومی باید این سنگ پیش پا، برداشته شود که رهبری در هر سه مورد مطالباتی داشتند و در مورد سوم خطاب به مسؤولین فرموده‌اند اگر نخواهید برخورد کنید من به مردم می‌گویم.

 

نماینده سابق مجلس در تبیین شفافیت اقتصادی اظهار کرد: همه می‌دانیم درمان لازم است و البته پیشگیری بهتر از درمان است، شفافیت اقتصادی در این میان هم جنبه پیشگیری و هم جنبه درمان دارد، به طوری که سره از ناسره را در جامعه مشخص می‌کند و امید جامعه را زنده نگه می‌دارد علاوه بر این مردم را در جریان ساخت نظام قرار می‌دهد.

 

وی درخواستش از مسؤولین را اینگونه بیان کرد: مسؤولین باید به قانون «از کجاآورده اند» عمل کنند که هم مشخص کنند چه دارند و هم مشخص کنند از کجا آورده‌اند که از این طریق نه طمع کنند نه زمینه تهمت به خود را به وجود بیاورند.

 

زاکانی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد دلیل عدم ورود مجلس به ماجرای قراردادهای نفتی گفت: نمایندگان مطابق قانون می‌توانند از این حق استفاده کنند و باید این دغدغه را داشته باشند که در دوره ما نیز مجلس ورود پیدا کرده بود.

 

وی افزود: باید توجه کرد که قوای سه‌گانه یک تیم هستند و مقابل یکدیگر نیستند اما متأسفانه پنهان‌کاری اقتصادی در داخل خود دولت نیز اتفاق می‌افتد یعنی علاوه بر اینکه دولت از مجلس پنهان‌کاری می‌کند داخل خود دولت نیز همین اتفاق می‌افتد.

 

زاکانی در پایان سخنانش یادآور شد: ممکن است برخی اطلاعات دولتی برای مجلس محرمانه باشد و بتوان محرمانه بودنش را توجیه کرد اما اینکه برای خود دولت نیز محرمانه باشد بسیار عجیب است، مثلاً اینکه مدیرعامل ایران‌خودرو نیز از قرارداد با پژو خبر نداشت خیلی عجیب است. /959/پ202/ج

ارسال نظرات