۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۴۴۰۷۱۲
حجت الاسلام مؤمنی:

شهدای مدافع حرم درجات بالای بندگی را طی کرده‌اند

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که شهدای مدافع حرم حقیقتا درجات بالای بندگی را طی کرده اند، گفت: شهدای مدافع حرم لذات حلال را برخود حرام کردند تا من و شما امروز در آسایش زندگی کنیم.
حجت الاسلام سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین مؤمنی شامگاه پنجشنبه در مراسم شهادت امام صادق(ع) که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به دوران سخت رسالت پیامبر(ص)، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در دورانی به رسالت مبعوث شدند که مردم در نهایت جهل و نافهمی قرار داشتند، اما با این حال تمام سعی خود را برای نجات بشر به خرج دادند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) افزود: وظیفه هدایت امت اسلام بعد از پیامبر بر دوش امیرمؤمنان قرار گرفت؛ اما دشمنان نتواستند این موضوع را تحمل کنند و به دلیل دنیا طلبی جلوی حضرت را گرفتند که این مسائل و آزار و اذیت ها در دوران امام مجتبی(ع) نیز ادامه پیدا کرد تا این که کار به سیدالشهدا(ع) رسید.

 

امام حسین(ع) احیاگر مکتب اسلام

وی با بیان این که در دوران حسین بن علی(ع) جز اندکی اثری از اسلام و دین باقی نمانده بود، اضافه کرد: علامه طباطبایی می فرمود من در بین دهها کتاب فقهی و حدیثی گشتم ولی اثری از یک روایت فقهی که از امام حسین(ع) نقل شده باشد ندیدم؛ و از همین رو خود امام حسین(ع) در روایتی می فرماید: «مردم بندگان دنیا هستند و دین لقلقه زبان شان است و زمانی که بلا و مصیبتی نازل شود دین داران بسیار کم می شوند».

 

حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: در این جامعه حسین بن علی(ع) فهمید که برای حفظ دین جدش باید هزینه زیادی بدهد و جان خود را فدا کند، تا این مردم بی تفاوت و بی دین تحول ایجاد شود و اتفاقا همین گونه شد، چرا که در همین جامعه که مردم پشت به امام زمان خود کرده بودند اقبال به معارف اهل بیت پیدا شد که امام سجاد(ع) جرقه حرکت را زد، امام باقر(ع) آن را تأسیس کرد و در نهایت امام صادق(ع) آن را بسط و گسترش داد.

 

شکل گیری انقلاب فرهنگی در دوان امام صادق(ع)

وی با اشاره به دگرگونی و انقلاب فرهنگی که در زمان امام صادق(ع) شکل گرفت، عنوان داشت: حضرت این انقلاب فرهنگی را با سیره عملی و با سخنان گهربار خود به وجود آوردند که نشان بر این مدعا ملاقات عنوان بصری، پیرمرد 94 ساله با حضرت است؛ روزی عنوان بصری که از علم زیاد امام صادق(ع) شنیده بود، پیش ایشان آمد و عرضه داشت من تا امروز از انس بن مالک بهره برده ام آیا شما هم می توانید از علم خود به من بیاموزید، حضرت در ادامه به گونه ای با او برخورد کرد که فردای آن روز عنوان بصری خودش را فردی یافت که نیاز به هدایت اهل بیت دارد به همین خاطر پیش حضرت آمد و گفت من تا امروز در گمراهی بودم می خواهم به دست شما هدایت شوم.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت صادق(ع) در ادامه دیدار خود با عنوان بصری جملاتی ناب به او آموخت که امروز نیز می تواند راهگشای مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و حکومت دینی باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: اگر ما در زندگی خود به سخنان اهل بیت(ع) عمل کنیم و فقط دین داری را لقلقه زبان خود نکنیم شاهد تحولی بزرگ خواهیم بود؛ امام صادق(ع) خطاب به عبدالله بن جندب می فرماید: «ای عبدالله شیطان برای شما دام ها گوناگون پهن کرده است و هدف اصلی او زمین زدن شما است».

 

شیطان همیشه در کمین است

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تأکید کرد: از این روایت چند نکته مهم به دست می آید؛ نخست آن که بنابراین روایت که به گونه ای تفسیر آیه 16 سوره اعراف است، شیطان قسم خورده که انسان را منحرف کند و دوم آن که دام های او گوناگون است و هرکس را بنا به جایگاه او منحرف می کند و سوم آن که قصد او محبین و شیعیان اهل بیت(ع) است.

 

وی با اشاره به آیه 17 سوره اعراف که خداوند در آن شیوه حمله شیطان به انسان را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: در این آیه خداوند بیان می کند که شیطان از روبرو، پشت، سمت راست و سمت چپ انسان را فریب می دهد که امام باقر(ع) در تفسیر این آیه می فرماید: «حمله شیطان از روبرو تلاش برای فراموش کردن انسان نسبت به آخرت است، حمله از پشت فریب برای جمع آوری اموال است، از سمت راست راه غلط  و شبهات را درست جلوه می دهد و در نهایت از سمت چپ لذات دنیوی را برای انسان جلوه دهی می کند».

 

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که شهدای مدافع حرم حقیقتا درجات بالای بندگی را طی کرده اند، تأکید کرد: این ها کسانی هستند که حتی لذات حلال را برخود حرام کردند، زن و فرزند کوچک و بزرگ خود را رها کردند و برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) شتافته اند، تا من و شما امروز در آسایش زندگی کنیم و بدا به حال کسانی که می گویند مسأله سوریه و عراق به ما ربطی ندارد./1330/پ202/ی

خبرنگار: داود جعفری

ارسال نظرات