۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۴۴۱۳۷۳

پنجمین شماره فصلنامه نقد کتاب ادبیات راهی بازار نشر شد

شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب ادبیات ویژه بهار 1395 از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.
پنجمین شماره فصلنامه نقد کتاب ادبیات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مؤسسه خانه کتاب، شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب ادبیات ویژه بهار 1395 به سردبیری مصطفی موسوی و با هدف معرفی و نقد کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در شش بخش «نقد شفاهی»، «نقد مکتوب»، «نقد پژوهی»، «نقد آثار پیشین»، «شایسته خواندن» و «نقدِ نقد» منتشر شد.

 

در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه به قلم مصطفی موسوی آمده است: «نقد یک اثر ممکن است انگیزه‌های متفاوتی داشته باشد. انگیزه‌های علمی، اخلاقی، مادی، حسادت، غرض‌ورزی، تصفیه حساب و تلافی و ... طبیعی است. تشخیص انگیزه‌ها بیش از آن که به نقد و نقادی مربوط باشد به حوزه تحقیقات پلیسی مربوط می‌شود که ما را با آن کاری نیست. آنچه مهم است این است که منتقد در جریان نقد منحرف نشود. با دلیل محکم و متقن و شواهد و مستندات، رای به درست یا نادرست بودن اثر مورد نظر بدهد و به تایید یا انکار جزء و کل آن بپردازد و در این راه جانب انصاف را نگه دارد تا مورد قبول خوانندگان بی‌طرف واقع شود. تلقی ما این است که نتیجه انتشار چنین نقدی نهایتا به ایجاد فضایی سالم برای تالیف و ترجمه منجر خواهد شد. در این فضا کسانی که هنوز صلاحیت لازم برای تالیف و ترجمه ندارند، پیش از کسب صلاحیت، اقدام به انتشار اثر نخواهند کرد.»

 

در شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب ادبیات آثاری از افرادی مانند کامران ارژنگی، اصغر ارشاد سرابی، اصغر اسمعیلی، آرش امرایی، رضا امینی، عسگر بهرامی، احسان‌پور ابریشم و تقی پورنامداریان به چشم می‌خورد.

 

در بخش «نقد مکتوب» 9 اثر از سوی پژوهشگران ادبیات به چاپ رسیده که از آن میان می‌توان به «شان ترجمه ادبی»، «در تکاپوی تجدد»، «ادبیات شفاهی زبان های ایرانی، ذیل تاریخ ادبیات فارسی» و «روایتی دور از درایت» اشاره کرد.

 

شماره پنجم فصلنامه نقد کتاب ادبیات به صاحب امتیازی مؤسسه خانه کتاب به بهای 6 هزار تومان عرضه شده است./998/د102/ق

 

 

 

 

ارسال نظرات