۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۴۱۶۱۵
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی:

نهاد فرهنگی موفق باید اتفاقات پیرامونی حوزه فرهنگ را رصد کند

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: اتفاقات فرهنگی همواره باید مورد توجه و رصد قرار گیرد و یك نهاد فرهنگی نمی‌تواند موفق باشد مگر آنكه روزآمد بوده و تمام اتفاقات پیرامونی به ویژه در حوزه فرهنگ را به‌خوبی رصد و دنبال كند.
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا در شیراز، حجت‌الاسلام محمد رضائی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس امروز، ۱۲ مرداد و در سالروز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به فرمان حضرت امام(ره)، گفت: انقلاب اسلامی در یك دوره خاص اتفاق افتاد، دورانی كه شاهد اوج‌گیری تبادل اطلاعات و ارتباطات بودیم.

 

وی با اشاره به زمان‌شناسی و آینده‌نگری دقیق و جامع بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، گفت: در آن دوره به تشخیص و فرمان حضرت امام(ره) نهادهای متعددی تشكیل شد كه ابعاد مختلف را در بر می‌گرفت، نهادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و پشتیبانی نیروهای مسلح.

 

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛ نخستین نهاد فرهنگی تأسیس شده بعد از انقلاب

رضائی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را نخستین نهاد فرهنگی تأسیس شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: این نهاد بر اساس نیاز آن زمان تشكیل و دنبال شد و هدف آن دنبال كردن فعالیت‌های تبلیغاتی و فرهنگی بود.

 

وی ادامه داد: امام(ره) نهادی را بنیان‌گذاشتند كه هماهنگ كننده دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی باشد و در این بخش حتی نهادهایی كه ماهیت تبلیغی هم ندارند اما به‌گونه‌ای مرتبط هستند را شامل می‌شد.

 

رضائی، فلسفه تشكیل شورای هماهنگی را هدایت، مدیریت و نظارت بر برنامه‌های دینی و انقلابی عنوان و اضافه كرد: ماموریت این نهاد، هدایت و رهبری مراسمها است نه برگزاری آن‌ها، چون دستگاه‌های مختلف اجرایی در حوزه فرهنگ وجود دارد.

 

رسالت اصلی این شورا، یادآوری روزهای خداست

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد: رسالت اصلی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، یادآوری روزهای خداست؛ روزهایی كه مردم صحنه‌های بزرگ شیرین و به یادماندنی خلق كردند و همچنین روزهایی كه معاندین و دشمنان بر علیه مردم ما روزهای خونینی را به وجود آوردند.

 

وی همچنین وجود دیدگاه‌های مختلف در عرصه فعالیتهای فرهنگی تبلیغی در بعد برنامه‌های دینی انقلابی را یادآور و متذكر شد: از ابتدا ۲ دیدگاه وجود داشته و هركدام نگاه خود را برای برگزاری برنامه‌ها دنبال كرده‌اند، بعضی به‌دنبال رنگ و بوی انقلابی آن هم مشابه سال‌های اول انقلاب و برخی منتقد به استفاده از ابزار سنتی و تاكید كننده بر لزوم استفاده از ابزارها و شیوه‌های مدرن هستند.

 

وظیفه شورای هماهنگی در تقابل دو نگاه سنتی و مدرن، ایجاد توازن منطقی است

رضایی، وظیفه شورای هماهنگی در این تقابل دو نگاه سنتی و مدرن به برپایی مراسمها را ایجاد توازنی منطقی برای بهره‌گیری مطلوب دانست و گفت: البته در این فضا مباحثی در بعد تجدد و تحجر نیز مطرح می‌شود كه طرح و دنبال كردن این مباحث به‌شدت چالش آفرین بوده و است.

 

یک نهاد فرهنگی موفق نمی‌تواند اتفاقات پیرامونی خود را نشناسد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس با بیان اینکه امروز نمی‌توان پیشرفت علمی و ابزارهای ارتباطی را نادیده گرفت، گفت: اتفاقات فرهنگی همواره باید مورد توجه و رصد قرار گیرد و یك نهاد فرهنگی نمی‌تواند موفق باشد مگر آنكه روزآمد بوده و تمام اتفاقات پیرامونی به ویژه در حوزه فرهنگ را به‌خوبی رصد و دنبال كند.

 

پویایی فقه شیعه به دلیل قابل تغییر و مطابق به اتفاقات جهان بودن احکام ثانویه است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس با بیان اینكه فقه اسلامی شیعه، همواره احكام ثانویه را قابل تغییر و مطابق به اتفاقات جهان می‌داند، این موضوع را دلیل پویایی این فقه برشمرد و تصریح كرد: این موضوع به احكام اولیه قابل تسری نیست و در این بخش احكام هیچ كس نمی‌تواند دخل و تصرفی داشته باشد.

 

رضائی همچنین عملكرد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس را موفق ارزیابی و تاكید كرد: این موفقیت در بیشتر بخش‌ها مدیون همراهی و تعامل مطلوب رسانه‌ها و خبرنگاران و عكاسان رسانه‌های مختلف با این شورا طی سال‌های گذشته تاكنون بوده است.

 

وی با اشاره به رشد جمعیت شركت كننده در برنامه‌هایی انقلابی نظیر ۱۳ آبان طی سال‌های اخیر، گفت: این موضوع نشان‌دهنده موفقیت در برنامه‌ریزی و هدایت انجام شده از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس است.

 

رضائی گفت: اگر ما براساس خواسته‌ها و نیازهای روز برنامه‌ریزی و مسائل را دنبال نمی‌كردیم، شاهد این رشد و حضور گسترده نبودیم.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس همچنین گفت: این شورا دارای ۸ ستاد زیرمجموعه شامل ستاد دهه فجر، انتفاضه، مبارزه با استكبار جهانی، روز بصیرت، هفته زن، عیدین و هفت تیر است./101/919/ب1

ارسال نظرات