۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۴۴۲۰۴۷

موزه مطبوعات تبریز دهه فجر امسال افتتاح می شود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی از افتتاح موزه مطبوعات، چاپ و دیپلماسی تبریز تا دهه فجر سال جاری خبر داد.
موزه مطبوعات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سعید شبستری، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی امروز در بازدید از محل موزه مطبوعات، چاپ و دیپلماسی تبریز در محل خانه تاریخی حریری اظهار داشت: انتخاب این محل برای افتتاح موزه مطبوعات می تواند از لحاظ واگویی گذشته فرهنگی درخشان تبریز برای گردشگران جذاب باشد.


وی انتخاب خانه حریری برای ایجاد موزه مطبوعات را اتفاق مبارکی دانست و ادامه داد: خیابان عابرگذر تاریخی «تربیت» از زمان های قدیم تا به امروز قلب تپنده فعالیتهای فرهنگی اعم از دفتر نشریات، چاپخانه ها و کتابفروشی های قدیمی تبریز بوده است.


شبستری با اشاره به این‌که کارنامه درخشان تبریز و آذربایجان در تاریخ 190 ساله مطبوعات ایران ضرورت راه اندازی موزه مطبوعات را نشان می دهد، تصریح کرد: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 بدون شک موزه ها از ارکان برنامه های توسعه صنعت گردشگری محسوب می شوند.


معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به عزم مدیریت ارشد استان و همراهی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای راه اندازی موزه مطبوعات در سال جاری تصریح کرد: بدیهی است که فعالان رسانه ای استان نیز باید در مسیر تحقق این مهم، یار و همراه میراث فرهنگی باشند. 


وی با بیان این‌که سال گذشته قول مساعد درباره راه اندازی موزه مطبوعات داده بودیم، افزود: امیدواریم با پیگیری اصحاب رسانه و همت اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان، موزه مطبوعات، چاپ و دیپلماسی تبریز تا دهه فجر سال جاری افتتاح شود.    


همچنین مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی طی این بازدید در سخنانی با ارایه مشخصات تاریخی بنای موزه مطبوعات تبریز گفت: خانه تاریخی حریری متشکل از سه خانه تاریخی است که اعیانی آن بیش از یک هزار و 500 متر و عرصه آن نیز حدود چهار هزار متر مربع وسعت دارد. 


وی افزود: یکی از مجموعه این سه خانه تاریخی به دلیل نقاشیهای دیوار و سقف آن در سطح کشور بی نظیر است و بنا داریم موزه نقاشی را نیز به دلیل همخوانی آن با موضوع در آنجا راه اندازی کنیم. نقاشی های دیوار و سقف خانه حریری متعلق به مکتب تبریز دوره قاجار و منحصربفرد است.


آبدار با اشاره به این‌که راه اندازی موزه روال قانونی و اداری خاص خود را دارد، افزود: بر این اساس باید طرح تاسیس موزه مطبوعات به اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شود، تا تیم اعزامی سازمان پس از انجام کارهای کارشناسی، آن را تایید، تصویب و ثبت کنند./202/935/ب1

ارسال نظرات