۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۴۴۲۱۸۳

بررسی رویکردهای موافق و مخالف تحول علوم انسانی در طرح گفتمان نخبگان

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: گفتمان نخبگان علوم انسانی تنها به رویکردهای موافق به تحول علوم انسانی اسلامی بسنده نکریده است و رویکردهای انتقادی را هم مورد بحث و بررسی قرار می دهد که این خود حرکتی رو به جلو برای دوستان ورودی امسال در رشته های علوم انسانی است.
همايش گفتمان نخبگان علوم انساني در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عصر امروز در مراسم افتتاحیه طرح ملی گفتمان علوم انسانی که در سالن اجتماعات مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به آینده درخشان دانشجویان نخبه علوم انسانی، اظهار داشت: آینده علوم انسانی در دستان این افراد است که با سرمایه جانی و استعداد وارد این عرصه شده اند وهمه هستی خود را تقدیم حوزه معرفتی کرده اند.

 

قم میراث دار علوم انسانی اسلامی

دبیر قطب بنیادهای نظری علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: قم شهر جهاد و اجتهاد و میراث دار علوم انسانی اسلامی در جهان اسلام است و کانون منحصر به فرد از این جهت برای جامعه بشری امروز به شمار می رود.

 

وی هجرت دانشجویان نخبه را به قم امری مثبت ارزیابی کرد و عنوان داشت: از یک سوی رشته مطالعاتی درسی شما علوم انسانی است که خود دروازه آشنایی با علوم انسانی جهان امروز است و از سوی دیگر در حوزه علمیه قم ذخیره عظیم تاریخی علوم انسانی اسلامی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به سخنان آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: این همایش با پیام افتتاحیه ایشان آغاز و سمت و سو داده شده است و در طی این دوره اشارات و دیدگاه ایشان و دیگر متفکران حوزوی محل بحث و گفت‌وگو قرار می گیرد و همچنین باید از استاد حدادعادل تشکر کنیم که ریاست شورای تحول علوم انسانی را برعهده دارند و با همکاری ایشان سال گذشته بخش نخبگانی دانشجویی شورای تحول علوم انسانی از طریق این مجموعه تشکیل شد.

 

حضور بیش از 40 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه

وی عنوان کرد: دوستان قبل از برگزاری این همایش بزرگ نشست ها متعددی داشته اند و بیش از 40 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه در طول دوره هستند که هر روز را به شناخت نظرات آن ها اختصاص خواهیم داد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به هدف برگزاری این گفتمان خاطرنشان کرد: هدف از این نشست تأمل درباره علوم انسانی است و عرصه ای که به آن وارد شده ایم این است که دانشجویان دوره کارشناسی و ارشد با شناخت شناسنامه علوم انسانی اسلامی و با نگاهی عمیقانه بازسازی متناسبی در جهت رفع نیازهای جهان داشته باشند.

 

وی با تأکید بر این که بخش عمده ای از علوم انسانی جهان اسلام از مسیر همین نشست ها مشخص می شود، ادامه داد: با همت دانش پژوهان در طی دروه و با حضور اساتید، متفکران و متأملان حاضر و طرح نظرات خود می خواهیم توانمندی حوزوی را در این عرصه نشان دهیم هرچند به اساتید حوزی اکتفا نشده است و نیمی از اساتید از بزرگان دانشگاهی هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا تأکید کرد: ما در این گفتمان تنها به رویکردهای موافق به تحول علوم انسانی اسلامی بسنده نکریده ایم و رویکردهای انتقادی را هم مورد بحث و بررسی قرار می دهیم که این خود حرکتی برای دوستان ورودی امسال به دانشگاه است که دو برابر سال گذشته در این همایش شرکت دارند.

 

دوره چهار ساله و شش ساله گفتمان نخبگان

رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تداوم این گفتمان افزود: دانشجویان نخبه با ورود به این طرح ابتدا دوره ای عمومی را پشت سر می گذارند و در دوره چهارساله و شش ساله متوجه رشته های اختصاصی خود می شوند و تحقیقات و پژوهش های خود در حوزه علوم انسانی اسلامی ادامه می دهند./1330/پ202/س

 

ارسال نظرات