۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۴۴۲۱۹۸
حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی مطرح کرد؛

ضرورت واکاوی و آسیب شناسی تبلیغ حوزه

رییس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه گفت: نمی توان همیشه کاسه را بر سر طلاب و محققان حوزه علمیه بشکنیم و گله گذاری از اساتید حوزه داشته باشیم که در قم ماندند و به وظیفه تبلیغی خود عمل نمی کنند اما دست اندرکاران استان ها و شهرها هیچ گونه احساس وظیفه و تکلیفی برای ایجاد زمینه فعالیت مبلغ نداشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی رییس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر ضرورت هجرت طلاب از قم گفت: این مسأله نیاز به کارشناسی و آسیب شناسی دقیق از سوی متخصصان دارد.

 

وی افزود: متأسفانه جایگاه خالی روحانیت شایسته و فاضل در همه شهرها به ویژه در سال های اخیر مشهود است وخلاء وجودی علمای برجسته و فضلای شاخص در هر شهر رو روستایی به چشم می خورد، یکی از دغدغه ها و غصه های کسانی که دغدغه دین، اخلاق و معنویت دارند همین خالی بودن شهرها از چهره های علمی و دینی است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در این مسأله باید نگاه دو سویه داشته باشیم، اظهار داشت: حوزه ها علمیه که درصدد تربیت و تعلیم مبلغان، محققان و نویسندگانی است که بتوانند پس رسیدن به مدارج بالای علمی امر تبلیغ را در کشور و حتی در اقصی نقاط دنیا بر عهده بگیرند.

 

وی ادامه داد: در این جهت حوزه باید تمام تلاش خود را انجام دهد و کسانی که در حوزه وارد می شوند بدانند که حوزه برای ماندن همیشگی و ابدی نیست، بلکه به عنوان یک گذرگاهی که یک طلبه باید از امکانات حوزه برای کسب مدارج استفاده کند باید نگاه کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با بیان که طلاب باید به وظیفه اسلامی و حوزوی خود که رساندن حقایق دین به اقشار گوناگون جامعه است جامه عمل بپوشاند، ابراز داشت: مسأله دیگر نگاه به شهرهایی است که امروزه از چهره های برجسته علمی و اخلاقی خالی شده اند و خلأ موجود دل هر دردمندی را به درد می آورد و همه متولیان امور اصلاحی و اخلاقی از این مسأله رنج می برند.

 

وی عنوان کرد: باید توجه داشته باشم کسی که جوانی و سال های شادابی خود را صرف تحصیل علم، کمالات، اخلاقیات و معنویات کرده است باید برای انجام فعالیت های لازم هرچند که وظیفه او به شمار می رود اما زمینه هم باید فراهم شود.

 

رییس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نمی توان همیشه کاسه را بر سر طلاب و محققان حوزه علمیه بشکنیم و گله گذاری از اساتید حوزه داشته باشیم که در قم ماندند و به وظیفه تبلیغی خود عمل نمی کنند اما دست اندرکاران استان ها و شهرها هیچ گونه احساس وظیفه و تکلیفی برای ایجاد زمینه فعالیت مبلغ نداشته باشند.

 

وی اضافه کرد: امام جماعتی که امور مسجد در اختیارش نباشد یا آموزش دهنده یک مرکز آموزشی که هیچ گونه اختیاراتی نداشته و هیچ زمینه برای انجام فعالیت ها ایجاد نشده نباشد و کمترین همکاری با ایده ها و فعالیت های او انجام نمی شود قطعا نمی تواند به موفقیتی دست یابد؛ از این رو بسیاری از کسانی که تکلیف مدار و وظیفه محور هستند پس از چند سال برای انجام وظیفه تبلیغی و ارشادی خود به خارج از قم هجرت می کنند اما با ناملایمات و بی مهری هایی مواجه می شوند که پس از گذشت چند صباحی ترجیح می دهند به قم برگردند اما شخصیت شان محفوظ بماند و تحت توهین، تحقیر و آزار دیگران قرار نگیرند.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: حال که نظام جمهوری اسلامی بوده و مولود حوزه های علمیه است و همواره خود را وامدار اندیشمندان حوزوی از جمله حضرت امام خمینی(ره) می داند و امروز رهبر معظم انقلاب با رهبری داهیانه و مدبرانه خود توانستند نظام اسلامی و مردم را عبور دهند باید به حوزه و محصولات حوزوی که همان روحانیت و اساتید هستند به دیده احترام و تکریم بنگرند.

 

وی افزود: نباید به گونه ای باشد که وقتی طلبه ای وارد مجموعه می شود با کوله باری از توهین ها و تحقیرها مواجه شود و به همین دلیل ترجیح دهد در قم بماند و با تمام مشکلات بسازد اما برای انجام وظیفه تبلیغی به خارج از قم نرود، می توان با واکاوی های مناسب و بررسی های دقیق آسیب شناسی صورت گیرد تا آنچه که مورد نظر رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید است محقق شده و از تورم بیش از حد حوزه علمیه قم جلوگیری شود./1323/ت302/ج

ارسال نظرات