۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۴۳۱۰۸
تفسیر سوره احزاب (۳)

ایمان با تبعیت کامل از پیامبر و جانشینان او حاصل می‌شود

تولیت آستان قدس رضوی ضمن بیان حدیثی از پیامبر (ص) گفت: ایشان می‌فرمایند که هیچکس مؤمن نیست مگر این‌که از سخنان من تبعیت کند. بنابراین ایمان هنگامی در انسان سالک شکل می‌گیرد که تبعیت کامل از پیامبر(ص) داشته باشد.
رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، شب گذشته تولیت آستان قدس رضوی در سومین جلسه تفسیر سوره احزاب در حرم مطهر رضوی به ادامه تفسیر آیه چهارم این سوره پرداخت و ضمن تأکید بر این‌نکته که حضرت رسول (ص) معصوم است، گفت: اولویت یکی از از شاخه‌های مشیت الهی است و خداوند هر چه صلاح بداند انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: پیامبر (ص) به دلیل معصوم بودن، به فرموده قرآن کریم، هیچگاه دچار هوی نمی‌شوند. بنابراین حضرت رسول (ص) نسبت به جان انسانها و جامعه اولویت دارند.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه ضمن بیان دو حدیث از پیامبر (ص) بیان کرد: در حدیث نبوی ایشان می‌فرمایند که هیچکس مؤمن نیست مگر این‌که از سخنان من تبعیت کند. بنابراین ایمان هنگامی در انسان سالک شکل می‌گیرد که تبعیت کامل از پیامبر (ص) داشته باشد.

وی در توضیح حدیث دوم افزود: به فرموده پیامبر (ص) در حدیثی که اهل تسنن نیز آن را نقل کرده‌اند، ایشان بر مؤمنان چه در شئون دنیا چه در شئون آخرت اولویت دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی بعد از ذکر چند روایت و نمونه دیگر برای اولویت داشتن حضرت رسول (ص) بر مؤمنان،‌ گفت: پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند که تمام مقامها از جمله اولویت داشتن بر مؤمنان برای جانشینان من نیز وجود دارد.

وی افزود: در حجة الوداع حضرت رسول (ص) از مردم اعتراف گرفتند و از آنها سؤال کردند: آیا من اولاء به شما از خود شما نیستم؟ آنها نیز (بلی) گفتند. در ادامه ایشان فرمودند: هر کس من مولای او هستم،‌ علی مولای او است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که با این آیه شریفه برای ولایت فقیه استدلال می‌آورند، بیان داشت: فقیه جامع‌الشرایط در زمان غیبت کبری به عنوان نایب امام زمان(عج) ولایت دارد. امام خمینی(ره) این بحث را در کتاب حکومت اسلامی خویش و بعد از ایشان نیز بسیاری از دانشمندان و فقهای دیگر در کتابهایشان مطرح کردند.

وی در ادامه، فراز دوم آیه شریفه(وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ) مطرح کرد و گفت: همسران پیغمبر (ص) مادران مؤمنین هستند. این حکم قرآنی به صراحت مقام و منزلت خاصی برای تمام همسران ایشان قائل است. بنابراین احترام به آنها بر همه محفوظ است. یکی از جلوه‌های احترام به همسران پیغمبر (ص) این است که هیچکس حق ندارد با آنها ازدواج کند.

تولیت آستان قدس به دو نکته‌ای که در ذیل این فراز از آیه شریفه وجود دارد اشاره کرد و افزود: منظور از مادر بودن همسران پیغمبر (ص) برای مؤمنین، مادر روحانی و معنوی است. نکته دیگر این است که مادر رضایی، یعنی فردی که به انسان با شرایط خاص خودش شیر می‌دهد، از شاخه‌های مادر جسمانی است اما أم‌المؤمنین بودن همسران ایشان این‌گونه نیست.

وی در ادامه به موضوع ارث اشاره کرد و گفت: به دلیل شرایط خاصی که در اوایل اسلام حکم‌فرما بود مردم مکه که به مدینه رفته بودند و مهاجر نام داشتند و انصار یعنی ساکنان مدینه از یکدیگر ارث می‌بردند. به بیان دیگر انصار و مهاجر از یکدیگر ارث می‌بردند. بعد از آن دوران این حکم برداشته شد و تنها به دلیل خویشاوندی از یکدیگر ارث می‌برند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی ضمن قرائت فراز چهارم این آیه شریفه(أَنْ تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا) بیان داشت: طبق آیه قرآن راه دیگری نیز وجود دارد تا اگر شخصی بخواهد، غیر از خویشاوندانش ارث ببرند. مثلا بخواهد به خیریه و فرد فقیری کمک کند می‌تواند از یک‌سوم اموالش وصیت کند تا برای آن کار اختصاص دهند.

گفتنی است سلسله جلسات تفسیر حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی،‌ تولیت آستان قدس رضوی سه شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در ایوان مقصوره،‌ مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود./862/203/ب3

ارسال نظرات