۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۴۴۳۳۲۰
در نشست تخصصی خدمت‌رسانی فرهنگی به زائران حرم رضوی مطرح شد؛

ایجاد شرایط بهتر برای حضور خادمان فرهنگی در حرم مطهر رضوی

حجت‌الاسلام شریعتی تبار با بیان این‌که موضوع خادم فرهنگی از گذشته در حرم مطهر رضوی مطرح بوده است، گفت: هزاران نفر درخواست می‌دهند که در کفشداری و مکانهای دیگر خدمت کنند، باید به گونه‌ای شرایط فراهم شود که بیش از این تعداد برای خادم فرهنگی درخواست دهند.
شریعتی تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، شب گذشته بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی میزبان نشست تخصصی خدمت رسانی فرهنگی به زائران حرم مطهر رضوی بود. در این نشست که مسؤولان فرهنگی سازمان‌های مردم نهاد و تعدادی از مسؤولان شهری حضور داشتند حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در ابتدای جلسه ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، ابراز داشت: در سیره امام رضا(ع) مشاهده می‌کنیم وقتی ایشان به فقیری کمک زیادی می‌کنند، این کمک را به صورتی انجام می‌دهند که با آن شخص روبرو نشوند.

 

وی در ادامه افزود: بعضی از یاران ایشان می‌پرسیدند چرا این کمک را به این شکل پنهانی انجام دادید؟ حضرت در پاسخ می‌فرمودند:از این نگران بودم که در صورت کمک مستقیم،‌ ذلت درخواست کردن را در چهره او مشاهده کنم.

 

مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به تأکید ائمه اطهار(ع) برای خدمت‌رسانی فرهنگی اشاره کرد و گفت: همچنین در حکمی که رهبر معظم انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی ابلاغ کردند توجه خاصی به امداد فرهنگی به زائرین و مجاورین کرده‌اند.

 

امداد فرهنگی از امداد مادی و مالی مهمتر است

وی با بیان این‌که امداد فرهنگی از امداد مالی و مادی مهمتر است، ابراز داشت: در سیره معصومین (ع) امداد و مساعدت فرهنگی و فکری در اولویت قرار داشته است زیرا این موارد نسبت به نیازهای مادی جایگاه بالاتر و برجسته‌تری دارد.

 

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار ضمن اشاره به روایت تکریم کودک یتیم،‌ تصریح کرد: در روایت آمده است که به تعداد موهایی که از زیر دست فرد یتیم‌نواز عبور می‌کند برای او حسنه می‌نویسند. حال یتیمی که یتیم معنوی است و امام خود را از دست داده و سایه امامش به ظاهر بر سر او نیست، نیازش به مراتب بیشتر از آن کودکی است که پدر خود را از دست داده است، در نتیجه آن فردی که کاری برای او انجام می‌دهد ثواب بیشتری نیز کسب می‌کند.

 

وی در پایان یادآور شد: خادم فرهنگی از گذشته در حرم مطهر رضوی مطرح بوده است. هزاران نفر درخواست می‌دهند که در کفشداری و مکان‌های دیگر خدمت کنند، باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بیش از این تعداد برای خادم فرهنگی درخواست بدهند.

 

خروجی کارهای فرهنگی کم است

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام مهدی مروج،‌ امام جمعه گلبهار به کم بودن خروجی کارهای فرهنگی که صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: باید آسیب‌شناسی شود که با این تعداد زائری که در حرم مطهر امام رضا(ع) حاضر می‌شوند چرا خروجی آنها کم است. نقص باید شناخته شود و به سرعت برای برطرف کردن آن بکوشیم.

 

وی در ادامه افزود: برای موفق بودن در امور فرهنگی باید دید انبیاء از چه نقطه‌ای شروع کردند و چگونه پیش رفتند، ما نیز به همان شکل ادامه راه دهیم. طبق آیات قرآن اولین کاری که انبیاء انجام می‌دادند، معرفی خداوند به مردم بود. در مرحله بعد مردم را از آلودگیها پاک می‌کردند.

 

حجت‌الاسلام مروج با اشاره به این‌که دشمن در همه جا نفوذ کرده است،‌ ابراز داشت: یکی از جلوه‌های این نفوذ هنگامی است که صدای اذان در حرم مطهر بلند می‌شود اما مردم گروه گروه درحال خارج شدن از این مکان مقدس هستند.

 

در ادامه جلسه آقای خاکسار قهرودی، معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی و همچنین آقای حیدری و دیگر افراد حاضر در جلسه به ارائه نظرها و پیشنهادهایی پرداختند./862/202/ب3

ارسال نظرات