۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۲
کد خبر: ۴۴۳۴۹۷
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم انسانی تبیین کرد؛

نقش تعظیم شعائر الهی در مدنیت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند به تبیین نقش تعظیم شعائر الهی به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی مدنیت اسلامی پرداخت و گفت: تبری از مشرکان یکی از زیرساخت های مدنیت سازی اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حج شط همیشه جاری» با موضوع حج و آرمان های اسلامی عصر پنجشنبه با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در این نشست با اشاره به مقوله حج و مدنیت اسلامی اظهار داشت: جمعی بودن و مدنیت سازی حج که مورد تأکید آیات قرآن قرارگرفته است از جنبه های مختلفی قابل پیگیری است؛ نخست عرصه رفتاری و عملی است که نمونه بارز آن آیه 19 سوره توبه است «اَجَعَلْتُمْ سِقایَة الحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسجِدِ الْحَرامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْیَومِ الآخِرِ وَ جاهَدَ فى سَبیلِ اللهِ لایَسْتَوُونَ عِنْدَاللهَ»؛ جهاد و مهاجرت جزو شاخصه های مدنیت اسلامی است که در این آیه در کنار رسیدگی به امور حجاج ذکر شده است؛ خداوند در آیه 20 همین سوره توبه نیز برای جهاد پاداش بزرگی بیان می کند.

نقش تعظیم شعائر الهی در مدنیت اسلامی

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم انسانی با اشاره به تعظیم شعائر الهی به عنوان یکی از شاخصه های اصلی مدنیت اسلامی افزود: خداوند در قرآن می فرماید صفا و مروه از شعائر الهی است که باید تعظیم شود که تأیید بر این مطلب آیه 32 سوره حج است که تعظیم شعائر الهی را امری مساوی با تقوا برمی شمرد.

وی عنوان داشت: نماد سوم عرصه رفتاری مدنیت در قرآن دستور به پرهیز از فسوق و جدال است که در آیه 197 سوره بقره به آن اشاره شده است؛ عرصه دوم جنبه های اخلاقی است چراکه ویژگی های اخلاقی پیوند ناگسستی با حج دارد؛ یکی از این ویژگی های اخلاقی تقوا است که بیشتر مناسک حج نیز نوعی ارتباط با آن ها دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با اشاره به اخلاص به عنوان یکی از نمادهای جنبه های اخلاقی مدنیت سازی ابراز داشت: در آیه 195 سوره بقره براین مطلب پافشاری شده است، نماد بعدی این جنبه توجه به ذکر خدا است که خداوند در قرآن اعراض آن را مساوی با زندگی رنج آور می داند.

تأثیر ویژگی های اعتقادی در مدنیت سازی

 وی با اشاره به جنبه سوم مدنیت سازی اسلامی یادآور شد: ویژگی های سوم اعتقادی است که مورد نخست آن ایمان و مورد دوم برائت است که انسان علاوه بر توحید باید از مبارزه با مشرکین نیز غافل نباشد؛ به لحاظ شرعی برائت جزو مناسک حج نیست ولی امام راحل این امر را احیا کرد و آن را از ارکان حج قرار دارد، بنابراین تبری از مشرکان یکی از زیرساخت های مدنیت سازی اسلامی است.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم انسانی تصریح کرد: مسأله امامت و ولایت نیز ارتباط محکمی با حج دارد، همچنانکه در روایتی تمام حج را لقای امام دانسته است و این مطلب تا جایی است که هنگام ورود به مسجدالحرام سلام به رسول خدا(ص) می دهیم، بنابراین حج کامل بدون معرفت امام اتفاق نمی افتد؛ قیام برای خدا و امنیت سازی نیز از جلوه ای دیگر مورد تأکید در قرآن است که در مدنیت سازی اسلامی حج نقش بسزایی دارد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات