۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۴۴۳۷۳۴
معاون پژوهشی پژوهشکده علامه طباطبایی تبیین کرد؛

نقش بی‌بدیل امام رضا در گسترش و ترویج علم دینی در ایران

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این‌‌که نقش امام رضا(ع) در گسترش و ترویج علم دینی در ایران بی‌بدیل است، گفت: نقش ویژه امام هشتم در ترویج علم با بررسی چرایی هجرت ایشان به ایران روشن می‌شود.
امام رضا علیه السلام

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی عباسی فردویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که نقش امام رضا(ع) در گسترش و ترویج علم دینی در ایران بی‌بدیل است، اظهار داشت: اگر ما به علت هجرت امام هشتم به ایران نگاهی داشته باشیم نقش ویژه ایشان در ترویج علم را خواهیم دید، چراکه در زمان مأمون سفره علم و دانش بیشتر پهن شده بود و او کتاب های مختلف فلسفی را از یونان به طوس آورده و ترجمه کرده بود ولی امام در همین شرایط نیز علم الهی خود را به همگان نشان داد.

مأمون یزید زمان امام رضا(ع)

معاون پژوهشی پژوهشکده علامه طباطبایی افزود: این تصور غلطی است که مأمون با مناظره هایی که بین امام رضا(ع) و صاحبان ادیان دیگر برگزار می کرد می خواست بحث های علمی را رواج دهد بلکه او از رهاورد این مناظرات به دنبال شکست علمی حضرت بود؛ مأمون یزیدی بود که می خواست با شمشیر علم سر امام را از تن جدا کند.

وی با بیان این که امام رضا(ع) در همه جلسات مناظره با رؤسای ادیان پیروز بود، ابراز داشت: آن قدر حضرت زیبا به سؤالات پاسخ می داد که گاهی منجر می شد آن ها حرف هایی ضد و نقیض به زبان بیاورند که حتی برخی اوقات خود مأمون از سخنان آن ها عصبانی می شد و می گفت این چه حرفی است که می زنید، بطلان این سخن مشخص است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: امام رضا(ع) در مسائل مهم و کلان سخنان زیبا و بدیعی دارد تا جایی که می توانیم بگوییم اگر در مسائل اقتصادی هزار روایت داشته باشیم نهصد و نود روایت از امام رضا(ع) صادر شده است و همچنین ایشان توانست فلسفه ای را که از یونان وارد شده بود رنگ و بوی اسلامی داده و به جامعه آن روز عرضه کند.

وی تقویت زیرساخت های فرهنگی شهرهای مذهبی همچون قم و مشهد را ضروری توصیف کرد و یادآور شد: شکی نیست اگر ما مکه و کعبه را به عنوان قبله قرار داده و مقابل آن نماز می خوانیم به دلیل این است که این مکان جای پای پیامبران، امامان و اولیای الهی است، نگاه ما به قم و مشهد همین طور است، این دو شهر دو آفتاب ولایت حضور دارند که به همین دلیل از ارزش زیادی برخوردار است و از همین رو در روایات ما شهر قم را حجت شهرهای دیگر در دروان غیبت اعلام کرده اند.

قم می تواند زمینه هدایت مردم را فراهم کند

معاون پژوهشی پژوهشکده علامه طباطبایی ادامه داد: قم می تواند باعث هدایت کج روان و بداندیشان شده و مردم را به نقطه کمال برساند، البته به شرط آن که متولیان فرهنگی شهر مردم را با فرهنگ آل الله آشنا کرده و آنها را بیدار کنند که در این صورت می توانیم مردم را به فطرت الهی خود بازگردانیم.

وی در پایان با اشاره به لزوم فعالیت درمورد اهل بیت(ع) و به ویژه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: به شکر خدا تا امروز مراکز علمی و پژوهشی زیادی گرایش به فرهنگ اهل بیت(ع) پیدا کرده و در این زمینه مقالات و کتاب هایی منتشر کرده اند ولی هنوز کافی نیست و جای کار فراوان است./1330/ت302/ی

 

ارسال نظرات