۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۴۴۰۶۳
حجت الاسلام روحبخش:

فعالیت 5 هزار طلبه در جامعه المصطفی العالمیه مشهد

مدیر ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه(ص) مشهد گفت: در حال حاضر 5 هزار طلبه به صورت رسمی و غیر رسمی در حال تحصیل در این مرکز هستند.
جامعه المصطفی العالمیه

حجت الاسلام قاسم روحبخش، مدیر ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه (ص) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در حاشیه جشنواره و نمایشگاه «کاروان آفتاب» درباره غرفه جامعه المصطفی العالمیه (ص) مشهد، گفت: مساحتی که در اختیار ما قرار دادند حدود 50 متر است که شامل چهار غرفه 12 متری و با سه بخش ستادی است.

وی با بیان این که طلاب ایرانی غیر برادر و طلاب ایرانی خواهر با حدود 20 ملیت در این نمایشگاه حضور دارند، اظهار کرد: 10 ملیت از طلاب برادر و 10 ملیت از طلاب خواهر هستند.

مدیر ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه (ص) مشهد درباره فعالیت طلاب خواهر گفت: دو تا محور فعالیت خواهران دارد که شامل فعالیتهای تبلیغی طلبه های خواهر در کشورهای خودشان و دیگری ارتباط طلبه های غیر ایرانی با حضرت معصومه(ص) است.

وی افزود: غرفه خواهران با دو محور خواهران مبلغ  با برنامه های تبلیغی و ارتباط طلبه با حضرت معصومه(س) در قالبهای هجرت حضرت، علم حضرت، زیارتنامه های مخصوص حضرت، ثواب زیارت حضرت زهرا(س)، پیشگویی ولادت حضرت و  برادران در حوزه امام رضا(ع) و خواهران به بحث حضرت معصومه(س) می پردازند.

حجت الاسلام روحبخش با بیان این که طلبه های ما مهاجر هستند که از کشورهای مختلف دنیا جهت فراگیری علوم دینی و معارف اهل بیت(ع) به ایران سفر می کنند، اظهار کرد: در اینجا وقتی طلاب به علوم اسلامی مجهز شدند به کشورهای خودشان برمی گردند و تبلیغ می کنند.

وی ادامه داد: آنها در مراسم تبلیغی محرم و صفر و رجب و شعبانیه در جبهه فرهنگی هستند و جامعه المصطفی العالمیه(ص) در حال حاضر در ایران 60 هزار طلبه دارد که 30 هزار نفر از این افراد فارغ التحصیل شده اند و نیمی دیگر در حال تحصیل هستند.

حجت الاسلام روحبخش درباره دیگر فعالیتها گفت: آموزش زبان فارسی و معارف مقدماتی از جمله دیگر برنامه ها است که طلبه ها زبان فارسی را به مدت یکسال در ایران یاد می گیرند و سطح دوم تمجیدیه، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا  و سطح چهار و اجتهاد است.

وی ادامه داد: در مشهد در حدود 5000 طلبه به صورت رسمی و غیر رسمی مشغول به تحصیل هستند و تبلیغ این طلبه ها با دیگر طلبه ها متفاوت است چرا که رنگ و بوی امام رضا دارند و در سفرهای تبلیغی خودشان مباحثی را مطرح می کنند که درباره کرامات امام رضا(ع) و حال و هوای حرم و زیارت و همجواری با امام رضا در آن نهفته است.  

وی اظهار کرد: طلبه های مشهدی موضوعاتی را مطرح می کنند که با سایر طلبه هایی که در مرکز جامعه المصطفی العالمیه سایر استانها دایر است فرق می کند و یکی از مکانهایی که بیشترین استقبال را برای تحصیل دارد مشهد است و طلبه ها تمایل بیشتری دارند که در فضای این شهر درس بخوانند.

مدیر ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه (ص) مشهد بیان کرد: بعد اصلی جامعه المصطفی العالمیه(ص) علم است که در اینجا طلاب درس می خوانند تا به اجتهاد برسند و جامعه المصطفی العالمیه(ص) مشهد یک نهاد علمی، آموزشی و بین المللی است.  

وی با بیان این که موضوع دیگر فعالیت طلبه ها، پایان نامه ها، نشریات و کتبی است که در این نمایشگاه ارایه می شود، افزود: موضوع گفتگوی ادیان یکی از بحثهایی است که امام رضا(ع) به آن می پرداختند و به همین دلیل ما هم دارای مرکز پژوهشی هستیم که در این قسمت علمای سایر ادیان و فرق به ایران می آیند و با نماینده ها و علمای مسلمان در ایران با طلبه های ایرانی و غیرایرانی مذاکره و گفتگو دارند.

مدیر ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه (ص) مشهد تصریح کرد: در این نمایشگاه به مبلغان رضوی توجه بیشتری شده است و سه دوره ما در ایران داریم که شامل دوره های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت داریم که در هر سه این دوره موضوع حرم شناسی برای طلبه ها لحاظ شده است.

وی ادامه داد: جامعه المصطفی العالمیه با همراهی طلاب غیرایرانی از 20 ملیت مختلف در نمایشگاه «کاروان آفتاب» فرهنگ، هنر و معارف رضوی را ارائه کردند.

حجت الاسلام روحبخش با اشاره به  اینکه محورهای نمایشگاهی جامعه المصطفی در نخستین نمایشگاه و جشنواره کاروان آفتاب منطبق با بخشی از زندگی و سیره امام رئوف(ع) است گفت:  این محتوا در سه بخش ستاد طلاب برادر و طلاب خواهر غیرایرانی در قالب بخش بین الملل نمایشگاه کاروان آفتاب به اجرا درآمده است.

وی اظهار کرد: محورهای محتوایی جامعه المصطفی در نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی هنری امام رضا(ع)  است که شامل هجرت، با توجه به اینکه طلاب المصطفی پرستوهای مهاجر الی الله هستند، علم عالم آل محمد(ع) با ارائه پایان نامه ها، نشریات، مقالات کتب و سایر آثار مرتبط، گفتگوی ادیان که پایه گذار آن حضرت رضا(ع) بودند و المصطفی با وجود مراکز پژوهشی و نمایندگیهای پرشمار در ایران و سایر کشورها پیشگام در این عرصه است.

مدیر ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی العالمیه (ص) مشهد بیان کرد: تبلیغ و مبلغان ویژه رضوی که جامعه المصطفی با وجود 50 مبلغ ویژه رضوی از بیش از 20 ملیت پیشگام این عرصه است./302/934/ب1

ارسال نظرات