تنها بندگان حقیقی توحید افعالی را درک می کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، گفت: اگر خداوند را به عنوان مسبب الاسباب درک کنیم، توحید افعالی را فهمیده ایم.
وی در ادامه تفسیر سوره توحید افزود: آیه اول این سوره مبارکه خطاب به پیامبر(ص) می گوید «بگو او الله است»، ذاتش مستجمع جمیع صفات کمالات است، یعنی هر چه فضیلت هست در وجود او است و هیچ عیب و نقصی در او وجود ندارد.
حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر واژه «اَحَد» ابراز کرد: «اَحَد» به معنای واحد است ولی در ترجمه این دو واژه اختلاف جزئی وجود دارد و آن این است که «اَحَد» یعنی بی همتا و واحد یعنی یکتا یا موجودی که مثل و مانندی ندارد.
رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: قرآن استدلالهای متعددی آورده است و مفسرین در مورد واژه «اَحَد» بسیار صحبت کرده اند، همه این صحبتها مفاهیمی را در ذهن ما تداعی می کند ولی با استناد به هیچ کدام نمی توان در مورد ذات خداوند سخنی گفت، حتی نمی شود فکر کرد، فقط باید بگوییم سرچشمه تمام فضائل موجودی است به نام الله.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه معروف «لَیسَ کَمِثلِهِ شَیء» تصریح کرد: برای درک حدودی از صفات خداوند ریاضتها و عبادتهای زیادی نیاز است ولی هیچ حدی از ذات الهی قابل درک نیست و «اَحَد» یعنی «لَیسَ کَمِثلِهِ شَیء».
وی در تشریح اقسام توحید افزود: توحید ذاتی یعنی ذات پُر از کمال تنها وجود خداوند است، توحید صفاتی یعنی کمالات خداوند عین ذات او است، یعنی این صفات همیشه با وجود خداوند عجین بوده و هست.
حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: توحید عبادی یعنی بندگی کردن مخصوص وجود خداوند است و هر کس در پرستش موجود دیگری را در کنار خداوند قرار دهد، مشرک است.
رییس حوزه علمیه اصفهان توضیح داد: درک توحید ذاتی و صفاتی مشکل است ولی درک کردن و عمل کردن به توحید عبادی مشکل تر، توحید عبادی یعنی این که در کنار خداوند بت نپرستیم، هوا و هوس نپرستیم و پیرو شیطان نباشیم، اگر این گونه بودیم این توحید در وجود ما درست می شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه در تفسیر واژه شرک عبادی اذعان کرد: شرک عبادی یعنی در کنار خداوند انسان از غیر خداوند متابعت کند، حال این تبعیت می تواند از شیطان انسی و جنی باشد، می تواند از هوا و هوس باشد، فرقی ندارد که چه کسی یا چه چیزی را در کنار خداوند قرار می دهیم، مهم این است که اگر قرار دادیم مشرک است.
وی در تشریح توحید افعالی تبیین کرد: درک توحید افعالی بسیار سخت و مشکل است، این توحید یعنی انسان وجود خداوند را مسبب الاسباب بداند، درک کند که خداوند تنها مؤثر در عالم است.
حضرت آیت الله مظاهری با استناد به نقلهای تاریخی تبیین کرد: شیخ انصاری روایتی نقل می کند که یک روز مردی در حال ورشکسته شدن بود و به دنبال فردی می رفت که از او پولی بگیرد، در راه با یکی از شاگردان امام صادق(ع) برخورد کرد و وقتی داستان را برای او تعریف کرد، آن شخص گفت، روزی از امام صادق(ع) شنیدم که فرمودند خداوند در مورد کسی که به غیر او مراجعه کند فرموده، به عزت و جلالم سوگند که امید او را ناامید خواهم کرد.
رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: به دست آوردن توحید افعالی بسیار مشکل است، افرادی که به مراتب پایین این توحید دست پیدا کرده اند، بسیار کم و انگشت شمار هستند، خیلی باید ریاضت کشید، خیلی باید با خداوند مرتبط بود تا مراتب پایین این توحید به انسان داده شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان داستانی از آقای بروجردی ابراز کرد: اوایلی که آقای بروجردی وارد ایران شده بودند شهریه نداشتند که به طلاب بدهند، آقای فلسفی خدمت علمای تهران می رود و قضیه را بازگو می کند، بعد از این که قضیه برای امام خمینی(ره) گفته می شود، امام می گویند به بازاریها بگویید که سهم امامتان را به آقای بروجردی بدهید، آقای فلسفی می گوید رفتم خدمت آقای بروجردی و به ایشان گفتم اجازه هست چنین کاری کنم، ایشان فرمودند هر چند اشکال شرعی ندارد ولی نه نیازی نیست این به توحید افعالی ضرر می زند.
وی در ادامه داستان اظهار کرد: بعد از مدتی آقای بروجردی به آقای فلسفی گفتند وقتی از پیش من رفتی یک نفر آمد و تا سه ماه شهریه طلاب را تضمین کرد، خوشا به حال این افراد که جز خداوند کسی در نظرشان نیست./201/867/ب1