پیوند بین مسجد و ولایت تبیین شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در جمع طلاب مؤسسه مسجد که برای شرکت در دوره آموزشی تبلیغ و مسجد در مشهد گرد هم آمده اند در مدرسه آیت الله خوئی بیان داشت: با اینکه ما در فقه و کتب روایی پیرامون مسجد حرف زیادی داریم اما خیلی از ائمه جماعات و فضلا و مدرسین حوزه از این موارد بی اطلاع یا کم اطلاع هستند.
وی افزود: باید نگاه عمیق و جامع با توجه به ضرورت های روز نسبت به مسجد داشته باشیم؛ خیلی از مواردی که در قول فقها کراهت گفته شده اگر بازنگری شود زوایه دید تغییر خواهد کرد این بحث علمی دقیقی دارد مراد فقط استحباب، کراهت و آداب نیست بحث تربیتی و علمی دقیق دارد که باید مطرح شود.
باید پیرامون پیوند بین مسجد و ولایت کار پژوهشی صورت گیرد
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: یکی از جهاتی که باید کار پژوهشی برای آن صورت گیرد پیوند بین مسجد و ولایت است؛ ما وقتی زیارت می رویم عرض می کنیم «السلام علیک یا حجت الله» که خود همین اضافه بسیاری از اباطیل و شبهات وهابیت را در خود دارد که پاسخ داده می شود.
وی افزود: مشاهد اهل بیت بیوتی هستند که خداوند اراده کرده تا ذکر و یاد او در آنجا برقرار باشد چه ارتباطی بین بیت الله و بیت ولی الله است این برای شیعه مهم است؛ مسجد که می رویم زیارت خدا می کنیم امام صادق(ع) از تورات نقل می فرماید «...حق علی المزور ان یکرم الزائر» این تعبیر برای خانه خداست که همین مطلب برای مشاهد شریفه نیز وجود دارد کسی که ائمه را و امام حسین(ع) را زیارت می کند مورد کرامت خدا قرار می گیرد.
وی ادامه داد: تعابیری که برای زیارت امام حسین(ع) آمده اعتباری نیست، روایاتی که برای مسجد الحرام و باقی مساجد و فضیلت آنها آمده اعتباری است که همین جا سوال می شود آیا این فضلیت ها برای مطلق افراد است که در این مکان عمل کنند یا این کف فضیلت است یا سقف آن محسوب می شود نسبت به افراد آیا تفاوت دارد؟ این فضیلت ها اعتباری بیان شده است اما مشهد اولیاء خدا و ائمه نمی شود گفت اعتباری است در مورد زیارت امام حسین(ع) و سایر مشاهد شریفه تعبیر داریم.
پاسخ شبهات وهابیت با بیان رابطه بین خانه خدا و مشاهد شریفه اهل بیت/ مسجد ابزار مقابله با تهاجم فرهنگی
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: چه ارتباطی می توان بین خانه خدا و مشاهد اهل بیت پیدا کرد این رابطه که پیدا شد آن وقت حرف های غیر علمی ناشی از جهالت وهابیت پاسخ داده می شود. به همان دلیل که در مسجد حاضر می شویم به زیارت هم می رویم. همانطور که بین خدا و ولی خدا ارتباط روشن است به این بیان که بدون ولایت حجت خدا نمی شود ولایت خدا را جُست.
وی افزود: بین خانه خدا و مشاهد اهل بیت هم همان رابطه برقرار است یعنی نمی شود موحد بود ولی مشاهد شریفه را زیارت نکرد چرا که دلیل عقلی و نقلی داریم که بدون ولایت اهل بیت به ولایت خدا نمی رسیم زیارت اینها را زیارت خدا می دانیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بیاییم ارتباط بین مسجد و مشاهد شریفه را از روایات و متون پیدا کنیم و در اختیار دیگرن قرار دهیم، به نظر می رسد یکی از راه های مقابله با تهاجم فرهنگی و هجمه های امروز در فضای مجازی کلید دین و دیانت و شرع و شریعت می باشد که یکی از بهترین راه های مقابله آن همین بحث مسجد است.
وی در ادامه به قرائت و شرح روایتی از امام صادق(ع) پرداخت که: «شَکتِ المَساجِدُ إلی اللّه تعالی الذین لا یشهَدُونَها مِن جِیرانِها، فَأوحَی اللّه عزّوجلّ إلَیها: و عِزَّتی و جلالی لا قَبِلتُ لَهُم صلاةً واحِدَةً، و لا أظهَرتُ لَهُم فی الناسِ عَدالَةً، و لا نالَتهُم رَحمَتی، و لا جاوَرُونی فی جَنَّتی» مسجد شکایت می کند از همسایه ها که برای ادای نماز به مسجد نمی آیند خدا هم جواب می دهد به عزت و جلالم قسم یک نماز از اینها پذیرفته نمی شود اینها به عنوان عادل شناخته نمی شوند و رحمت خدا به آنها نمی رسد کسی که مسجد از او شکایت کند در قیامت هم در جنت مجاور خدا قرار نمی گیرد.
خضوع از آثار حضور در مسجد است/کرامت خدا به انسان تفضل صفاتش می باشد
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: از آیات و روایات استفاده می شود که خود این حضور در مسجد یک خضوع و تذلل می آورد از غرور و منیت انسان را بیرون می کند؛ ببینید چقدر مشکلات جامعه بابت غرور و کبر و گرفتن خود اتفاق می اُفتد باید در بین جامعه این را تشریح کرد که مسجد رفتن آثار اینچنین دارد.
وی افزود: فعلا برخی زورخانه را محلی برای خضوع و فروتنی می دانند که درب ورودی آن کوتاه است و پهلوانان در عین قدرت سر خم می کنند و متواضع هستند اما اصل خضوع در مسجد است اگر تذلل و خضوع در شما ایجاد شد بدانید که خدا به شما کرامت کرده است و این کرامت خدا آن است که از صفات خود به شما داده است.
رفع مشکلات روحی و جسمی از دیگر آثار مسجد است
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: این مطلب را دنبال کنیم که در مسجد یک چنین خصوصیتی است در مورد مسجد سهله و کوفه روایات زیادی داریم؛ الان از مردم بپرسیم چرا به زیارت امام رضا(ع) می روید می گویند روایات زیادی داریم که سفارش به زیارت امام داشته و اینکه اگر مشکلاتی دارید حل می شود ولی روایاتی که می گوید هرکس مشکل روحی دارد به مسجد برود دورکعت نماز بخواند از این حالت روحی در می آید را خبر ندارند.
وی افزود: به روان شناس ها باید گفت این همه مشکلات روحی جوانان با قرص های مضر خوب نمی شود اما می شود با رجوع به مسجد درمان شد. شاید گفته شود این تعابیر در مورد مسجد در روایات برای تشویق و کشاندن مردم به مسجد است که به این دلیل یک آثاری هم در نظر گرفتند که می گوئیم خیر چنین نیست مسجد کوچک یا بزرگ این اثر رفع مشکلات روحی و جسمی را دارد در روایتی دیگر داریم که در مسجد حوائج دین و دنیا داده می شود.
وی در این باره به روایتی دیگر از امام صادق اشاره کرد و بیان داشت: امام می فرماید« إذا دخلتَ الكوفة، فأتِ مسجدالسهلة، فصلّ فيه واسأل الله حاجتك لدينك و دنياك...» حاجات دینی و دنیایی را می شود در مسجد از خدا گرفت ما معتقدیم و درست است این که در آسمان یا زمین انسان می تواند وجه الله را نظاره کند و ارتباط بگیرد اما این در مسجد با ضمانت و سریع اتفاق می افتد آثار عجیبی دارد از برآورد شدن حوایج و رفع مشکلات که باید نگاه خودمان را به مسجد عوض کنیم.
تقدیر از مسؤل مؤسسه مسجد
آیت الله فاضل لنکرانی از مسؤل مؤسسه مسجد تقدیر کرد و گفت: حرکت مبارکی که آقای قرائتی شروع کرده اند آثارش را می بینیم مسجد جایی است که انسان اگر بخواهد انقطاع کامل از دنیا به دست آورد در آنجا ممکن است اعتکاف در مسجد به همین منظور است که ارتباط با دنیا و غیر خدا با آن شرایط قطع می شود.
وی افزود: مواردی نسبت به مسجد در جامعه مرسوم شده است که در روایات نفی شده است مثل اعلام گمشده و یافتن صاحب شی، و یا خواندن شعر که البته این جای بحث دارد چرا که امام علی(ع) در مسجد خطبه می گفت و در برخی خطبه ها شعر هم داشت.
مسجد سرمایه ای برای حوزه است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه های علمیه باید این سرمایه را درک کنند و هرچه می توانند نسبت به مسجد در آیات و روایات کار کنند چرا که آثار فردی و اجتماعی بسیاری دارد همین بچه های جبهه و جنگ در ایام دفاع مقدس اکثرا از بچه های مسجد و یا مرتبط با مسجد بودند.
وی افزود: این اثر اعتباری نیست بلکه تکوینی محض است درون این خانه جسم و روح انسان مورد تحول قرار می گیرد در مورد یک چراغ روشن کردن برای مسجد روایت داریم که ارتباط با قبر انسان دارد اگر انسان چراغی برای مسجد روشن کند روایت است که نور در قبر را ضمانت می کنند و شاید فشار قبری هم نباشد پس با برزخ انسان هم مرتبط است.
وی ادامه داد: جوانان را با مساجد مرتبط کنید تا ازفضای مجازی مستهجن دور شوند موارد بسیاری در دین وجود دارد که جای کار دارد و مورد غفلت قرار گرفته است.
پدر خیلی ولائی بود/ کتاب پاسداران وحی را بخوانید
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی بعد از بیان خاطراتی از مرحوم والدش، با بیان اینکه پدرم خیلی ولائی بود به نقل ماجرایی دیگر از پدرشان پرداخت که قبل انقلاب کسی کتابی به نام شهید جاوید نوشت و مدعی بود همه شبهات و مسائل پیرامون حادثه کربلا را با نظریه جدیدش می تواند پاسخ دهد پدرم این کتاب را مطالعه کرده و متوجه اشتباهات بسیار آن شده بود که چند نوبت از وی می خواهد برای بحث در این رابطه و رفع اشکالات و اشتباهات حاضر شود اما نویسنده امتناع کرده بود
وی افزود: پدر کتابی به صورت جوابیه بر رد آن نوشته و توسط داماد امام چاپ کرد اما موقع نوشتن پدرشان خوف جان پدرم را داشتند و از وی می خواهند از نوشتن کتاب دست بردارد و پدرم ادب کرده پاسخ نگفتند بعد چندماه دوباره تکرار شد و برای بار سوم پدرشان می گویند طرف شما افرادی هستند که شما را می کشند و پدرم در پاسخ می گوید اگر تکلیف این باشد چه که پدرشان سکوت می کند و می گوید دیگر من کاری ندارم.
وی ادامه داد: آن کتاب پاسداران وحی نام دارد که توصیه می کنم بخوانید؛ پدرم می گفت وقتی پدرشان در بستر مرگ بوده از وی خواسته کتاب را بیاورد و بخشی از آن را بخواند که پدرشان به گریه می گوید به این کتاب امید دارم که دستم را در قیامت بگیرد.
آیت الله فاضل لنکرانی در پایان جلسه خطاب به طلاب گفت: هرچه هست در ولایت است و حب تنها کفایت نمی کند، از ائمه و خدا بخواهیم که ولایت را بفهمیم و در جان و روح ما نفوذ کند. /933/پ201/ج