۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۴۴۷۳۳
استاد دانشگاه:

کوتاه آمدن دولت در برابر جنایات سعودیها برای کشور خسارت به بار می آورد

کریمی با اشاره به وابستگی کامل آل خلیفه به آل سعود، اقدامات دولت بحرین را فاقد عقلانیت دانست و گفت: جریان فکری حاکم بر دستگاه دیپلماسی به غلط کوتاه آمدن در قبال جنایات سعودیها را عامل تشنج زدایی در منطقه می داند که این تفکر برای کشور خسارت به بار می آورد.
انفعال دستگاه دیپلماسی

غلامعلی کریمی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت و گو  با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره تحلیل اقدامات اخیر آل خلیفه و مواضع دستگاه دیپلماسی در قبال آن، گفت: آل خلیفه و اکثر کشورهای عرب مرتجع منطقه، تابع خاندان آل سعود هستند، از طرفی شاهد هستیم که آل سعود در حمله به سوریه و یمن و در اوایل انقلاب هم در دفاع از صدام ناکام بود، از این رو این ناکامیها سبب شده تا دیگر هیچ عقلانیتی بر حرکات خاندان آل خلیفه و آل سعود حاکم نباشد.

وی ادامه داد: وقتی عقلانیتی در کار نباشد و اقدامات آنها بر اساس عصبانیت باشد تمام ضررها متوجه خودشان است، چون در کشوری حکومت می کنند که بیش از 80 درصد آن را شیعیان تشکیل می دهند و هیچ اراده ای مستقل از اراده سعودیها ندارند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: اخیراً ملک سلمان به آل خلیفه نامه ای‏ مبنی بر محدود کردن شیخ عیسی قاسم نوشته بود، از طرفی اتصال بحرین به قطیف و منطقه شرقی عربستان و اتصال جغرافیایی بلاد شیعه نشین بحرین با بلاد شیعه نشین عربستان سبب شده که هر تحولی که در این منطقه روی دهد آنها را در داخل به شدت ناراحت کند و مسائل بحرین تاثیر زیادی بر عربستان داشته باشد.

کریمی در رابطه با واکنش دستگاه دیپلماسی به حوادث اخیر در منطقه، اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی ما تابع یک جریان فکری است که نوع فکر و محاسبات آنها غلط است و فکر می کنند اگر در واکنش به تحولات منطقه کوتاه بیایند تشنج زدایی می شود و سعودیها در مواضعشان با ما کوتاه می آیند و نرمش نشان می دهند. 

وی گفت: خروجی این تفکرات و محاسبات غلط برای کشور خسارت به بار می آورد، وقتی یک جریان فکری روی کار می آید در تمام حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برنامه دارد، ما یک تجربه موفق در پیروزی انقلاب اسلامی داریم که در مسئله بحرین هم باید از آن تجربه موفق الگو بگیرند.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: با شروع تحرکات انقلابی ملت ایران به رهبری امام خمینی در دهه 40، حضرت امام(ره) به شدت با اقدامات مسلحانه مخالفت می کردند، امام با الهام از سیره اهل بیت(ع) معتقد بودند که اول باید افکار عموم مردم را روشن کنیم، با روشن شدن افکار عمومی، مقاومتهای غیر مسلحانه شروع می شود.

کریمی اظهار داشت: مقاومت غیر مسلحانه آمار تلفات و خسارات را پایین می آورد کما این که در بحرین می بینیم که آمار تلفات و خسارات خوشبختانه بالا نبوده است، این شیوه امام ممکن است مقداری زمانبر باشد اما راهکار موفقی است و نتیجه آن قطعی و دوام و ماندگاری آن بالا است. /869/302/ب3

 

ارسال نظرات