۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۴۴۷۸۲
استاد حوزه علمیه مازندران:

حضور کمرنگ روحانیت در جامعه موجب نفوذ دشمن می شود

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که دشمنان اسلام و انقلاب امروز بیش از هر زمان دیگری برای تضعیف و ضربه زدن به مبانی دینی ما تلاش و سرمایه گذاری می کنند، گفت: در هر نقطه ای که حضور روحانیت و حوزه های علمیه کمرنگ تر است حضور دشمنان اسلام و انقلاب آنجا پررنگ تر خواهد بود.
روحانیت

حجت الاسلام حسین تقی پور، استاد حوزه علمیه آمل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که وظیفه حوزه های علمیه همان رسالت نبوی است، اظهار داشت: طلاب باید مشعل هدایت جامعه و عالم عامل باشند و حوزه به دنبال تربیت مربیانی است که می خواهند طبیب نفوس دیگران و پرچم دار معارف الهی باشند.

وی با بیان این که رسالت حوزه های علمیه این است که تمدن پویای اسلام را به جامعه و حتی به دنیا عرضه کند، افزود: امروز دنیا تشنه معارف اهل بیت(ع) است که حوزه علمیه باید این معارف ارزشمند را در جهان نهادینه کند.

حجت الاسلام تقی پور با بیان این که حوزه علمیه، روحانیت و طلاب در تاریخ همواره در مسیر نشر و گسترش دینی و مبانی اسلامی گام برداشته است، ادامه داد: حوزه علمیه و طلاب درد دین داشته و دارند و در این مسیر صادقانه و بدون هیچ چشم داشتی قدم برداشته اند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که بر اساس آموزه های دینی و قرآنی و آیه نفر، رسالت اصلی طلاب تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: نباید غفلت کرد که اساساً امر به هجرت، نمی تواند عام و مطلق باشد.

وی افزود: دو گروه نباید هجرت کنند یکی نهال های حوزوی و دیگری استوانه ها و مولّدِین حوزه های علمیه، اما گروه اول نباید هجرت کنند زیرا اتلاف سرمایه است و اما گروه دوم نباید هجرت کنند زیرا کلیت حوزه های علمیه دچار فرسودگی و فرسایش می شود و نیروپروری می میرد و مسلّم است که مرگ نیروها در درازمدت مرگ و تعطیلی خود مرکز را به همراه دارد.

حجت الاسلام تقی پور با بیان این که پیامدهای خالی ماندن شهرها و روستاها از نعمت روحانیت بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: ایجاد فاصله میان مردم و روحانیت مهم ترین خواسته دشمنان اسلام و انقلاب است به همین دلیل طلاب و روحانیان باید با ارتباط مستمر و اثرگذار تر مانع تحقق این توطئه دشمن شوند.

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که دشمنان اسلام و انقلاب امروز بیش از هر زمان دیگری برای تضعیف و ضربه زدن به مبانی دینی ما تلاش و سرمایه گذاری می کنند، تصریح کرد: در هر نقطه ای که حضور روحانیت و حوزه های علمیه کمرنگ تر است حضور دشمنان اسلام و انقلاب آنجا پررنگ تر خواهد بود.

وی با اشاره به این که دشمنان از حضور در صحنه روحانیت آگاه و بصیر هراسان هستند، ادامه داد: باید با مدیریت صحیح حضور مبلغان دینی و طلاب توانمند در مناطق محروم  و روستایی افزایش یابد چون در حال حاضر روستاهایی که از نعمت حضور روحانی بی بهره هستند در خطر هجمه های فرهنگی دشمن قرار دارند.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: مطابق مقدمه بالا که مورد توافق همه عقلا و علما و برابر سیره فقهاء و زعمای حوزه های علمیه در همه عصرها است، ضروری است مسؤولان عالی حوزه، برای حفظ این مقدمه به فکر بورسیه کردن برخی طلاب مستعد و امتحان پس داده باشند.

وی ادامه داد: به بیان دیگر روحانیت سرافراز شیعه افزون بر تبلیغ، وظایف دیگری همانند تفسیر و اجتهاد و کلام و فلسفه دارند و حتی بحث های نو ظهوری مثل بحث اسلامی سازی علوم انسانی نیز در مقابل حوزه های غنی علمیه شیعه قرار دارد که امری لازم و ضروری است، از این رو زعمای حوزه های علمیه باید برنامه ریزی و تدبیری اتخاذ کنند تا جمعی که واجد استعداد لازم برای محورهای گوناگون و مورد نیاز امروز بشریت و جامعه اسلامی است در همان زمینه های متفاوت تحصیل کنند.

حجت الاسلام تقی پور بیان کرد: قاطعانه بر آنیم که مدیران حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه علمیه و دیگر نهادهای مسؤول حوزوی با مساعدت و معاضدت و مشورت مراجع معظم تقلید؛ این مرزبانان سرحدات عقاید امامیه، باید تقسیم کار کنند تا عده ای به موضوعات و مقولات مذکور بپردازند و عده ای دیگر نیز به تبلیغ بروند.

وی با برشمردن دلایل عدم رغبت واجدان شرائط به هجرت، اظهار داشت: جهل یا غفلت از عظمت دستگیری ایتام آل محمد(ص) که وقتی طلبه ای لباس سربازی دین را بر تن کرد و سر به محمد و آل محمد(ص) سپرد؛ شایسته نیست که از ایتام آل محمد(ص) غافل باشد.

حجت الاسلام تقی پور از دلایل عدم رغبت واجدان شرایط به هجرت را احساس آسیب دیدگی شؤون و کرامت روحانیت دانست و تصریح کرد: در نگاه عمومی جامعه هم بین طلاب و هم آحاد مردم؛ نگاه ها به یک روحانی طرح هجرتی نگاه عزتمندانه نیست و از هجرت قلمداد بیسوادی می کنند و مدام سرکوفت می زنند.

وی توهم ضروری بودن حضور در قم، ایجاد سرگرمی های دست چندم و بی اولولیت برای خود در قم، نداشتن انگیزه و نگاه تکلیف محور در امر تبلیغ، راحت طلبی و بهانه گیری های مختلف عامیانه برای سر باز زدن از وظیفه را از دیگر دلایل برشمرد و اظهار داشت: چون زندگی در قم بالطبع راحت تر است و البته لزوماً؛ راحتر بودن به معنای امکانات و رفاه بیشتر نیست طلبه شوق به ماندن در آن سرزمین مقدس را دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: موازی کاری ها و نبود یک مجمع قوی و پیگیر در امر هجرت که نقش هماهنگی بین مدیریت و شورای عالی حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید را خوب ایفاء کند از دلایل دیگری است که طلبه رغبتی برای هجرت ندارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور مستمر و پررنگ روحانیت در صحنه ها و عرصه های مختلف است، تصریح کرد: اگر شهر و روستا به حال خود رها شوند و همه اساتید و روحانیان برجسته به بهانه ادامه تحصیل در قم متمرکز شوند طی سال های آتی وضعیت فرهنگی و دینی این مناطق از حد کنترل خارج خواهد شد./950/302/ب2

ارسال نظرات