۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۴۴۴۹۶۸

برنامه ریزی کلان اندونزی برای توسعه بانکداری اسلامی

دولت اندونزی با راه اندازی طرح ملی کلان برای توسعه بانکداری اسلامی به دنبال توسعه یکی از مهمترین بخش هایی است که تاکنون در این کشور پرجمعیت اسلامی مورد توجه جدی واقع نشده است.
 بانکداری اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، بانکداری اسلامی بیش از دو دهه پیش در بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا معرفی شد، اما به رغم ابتکارات ریشه ای و تلاش های تنظیم قوانین و مقررات در این کشور 250 میلیون نفری جاکارتا تاکنون نتوانسته است از ظرفیت های موجود استفاده کند.


به گزارش ایرنا، بانک های اسلامی اندونزی در بهترین حالت پنج درصد از دارایی های بانکی این کشور را به خود اختصاص داده اند، در حالی که این رقم در کشور مالزی در همسایگی این کشور بیش از 20 درصد و در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس یک سوم دارایی بانک های این منطقه است.


تارنمای روزنامه 'استریت تایمز' سنگاپور روز جمعه اعلام کرد دولت اندونزی مصمم است تا برنامه خود را از طریق روش های مختلف از قبیل بسیج موسسات خیریه اسلامی و به روز کردن سرمایه گذاری های انجام شده از سوی منابع مالی ناشی از زائران اندونزیایی که برای حج ثبت نام کرده اند، اجرایی کند.


'فاروق رضا' از مشاوران بانکداری اسلامی که در این برنامه 10 ساله اندونزی نقش دارد، گفت: ما دریافتیم تلاش های دولت بسیار جامع؛ اما بسیار غیرمتمرکز بود. ضوابط و مقررات وجود دارد، اما همکاری وجود ندارد، توسعه های انجام شده جزء به جزء هستند و هزینه ها نیز همواره سودآور نیستند.


ابتکارات دولت اندونزی شامل افزایش استفاده از اوراق قرضه اسلامی، سکوک، از طریق صدور ابزارهای بدهی مرتبط با توسعه زیرساخت ها، آموزش و کشاورزی است.


به گفته 'فاروق رضا'، براساس این سیاست، دولت استفاده از ابزار بدهی اسلامی را به میزان 50 درصد از کل صدور آن در 10 سال افزایش می دهد. در حال حاضر، ابزارهای اسلامی حدود 13 درصد از کل معوقه های دولتی را شامل می شود.


منابع زائران اندونزیایی نیز می توانند ایجاد کننده یک بازوی مدیریت دارایی اختصاصی برای اجرای سیاست های سرمایه گذاری و جذب مدیران مالی خارجی باشد.


این منابع مالی بیش از 800 میلیون دلار به صورت سالیانه از محل زائرانی است که قصد سفر به مکه مکرمه را دارند و هر یک از این افراد حدود 15 سال منتظر انجام این سفر می شوند.


به گفته این مشاور بانکداری اسلامی اندونزی، تشکیل کمیته ملی هماهنگی که احتمالا ریاست آن بر عهده 'جوکو ویدودو' رییس جمهوری اندونزی خواهد بود، باعث کسب اطمینان نسبت تحقق اهداف طولانی مدت از جمله افزایش سهم بانکداری اسلامی تا میزان 20 درصد در 10 سال آینده می شود./982/ب102/د

ارسال نظرات