هم اندیشی استادان دانشگاه باقرالعلوم با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دانشگاه باقرالعلوم(ع)، جمعی از استادان دانشگاه باقرالعلوم (ع) در محل رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی با دکتر ضیایی ملاقات کردند.
در این دیدار که به مناسبت سفر هیاتی از اساتید دانشگاه باقرالعلوم قم به مالزی و سنگاپور انجام شده بود در ابتدا دکتر علی اکبر ضیائی رایزن فرهنگی کشورمان ضمن خوش آمدگویی به اساتید، ارتباط و تعامل با دانشگاه و شناخت جوامع مسلمانان و ملت های دیگر را زمینه ساز قضاوت و کسب تجربه های جدید دانست و درسخنان خود ضمن بیان شرایط خاص کشور مالزی و نقاط قوت و ضعف فعالیتهای علمی و دانشگاهی گفت: در کنارمشکلات بسیاری که در جامعه مالزی وجود دارد سه تجربه مثبت از محیط های علمی مالزی را می توان برجسته کرد:
1- دعوت و حضور اندیشمندان و صاحب نظران متفاوت از ادیان و فرق و مکتبهای فکری متفاوت و ایجاد زمینه نقد و بررسی و بیان نظریات منتقدین در جهت ارتقا و تحول علم و اندیشه و بازشناخت افکار و نظریات علمی
2- با توجه وجود تنوع جغرافیایی و فرهنگ مالایی تجربه نشان داده است مالاییها نظام پذیر هستند و همین پیرو بودن و پذیرش سیستم و نظریات صاحب نظران باعث گردیده است تا قابلیت انعطاف و برنامه ریزی در سیستمهای مالزیایی بهتر اعمال شود، اما در کشوری که همه مدعی و صاحب نظر هستند ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی سخت و دشوار است.
3- وجود فساد در سیستمهای اداری امری گریزناپذیر است، اما چگونگی برخورد با این معضل خود نکته مهمی است. نوع برخورد با معضل فساد در مالزی تنها از جنبه نصیحتی و برخوردی صرف نیست، بلکه با ایجاد دانشکده ای همانند دانشکده مبارزه با مفاسد اداری با فرهنگ سازی و ذکر مصادیق فساد از محیطهای آموزشی تا رسانه ها، شرایط را برای شناخت مفاسد در روند جامعه پذیری افراد مهیا نموده است.
در ادامه این جلسه اساتید و مدیران گروههای علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ضمن بیان نقطه نظرات خود، سوالاتی در خصوص حقیقت و ماهیت داعش ، مقایسه وضعیت زنان و خانواده در دو کشور مالزی و ایران، مسئله حجاب، عوامل موثر در توسعه کشور مالزی و وجود گروههای افراط گرایان دینی و موضوعات مختلف دیگر از دکتر ضیائی مطرح نمودند:
دکترعلی اکبرضیائی ضمن تشکر از سوالات اساتید در پاسخ به سوالات مطرح شده بیان کرد: متاسفانه در روند تحقیق و پژوهش ضعف بزرگی دیده می شود و آن این است که محققان کمتر به صورت میدانی و زندگی در بین جوامع هدف، به تحقیق پرداخته اند. اگر محققان بتوانند در روند پژوهش های خود به خصوص در حوزه های شناخت فرق و ادیان در جایگاه تفکری آنان قرار بگیرند بهتر می توانند پژوهش های خود را به ثمر برسانند.
در خصوص ماهیت و حقیقت داعش متاسفانه شناخت مناسبی وجود ندارد و لازم است محققین برای درک بهتر ماهیت آنان نسبت به تحقیق میدانی در این خصوص اقدام نمایند.
وی گفت: تفکری که از داعش در افکار عمومی و حتی اقشار تحصیل کرده کشورمان وجود دارد بیشتر تحت تأثیر رسانهها می باشد و این موضوع را در نقادی ماهیت داعش از نظر فکری و اعتقادی در مقالات متعددی تبیین کردهام و گفته ام که داعش را معلول صرف وهابیت دانستن نشانه عدم اطلاع از ماهیت چندگانه فکری این جریان دارد، زیرا بخشی از اتاق فکر این جریان، وهابیت و بخش مهمی از جریانهای مذهبی سلفی و اخوانی و گروههای ماجراجوی غربی می باشند. در جریان به آتش کشیدن خلبان اردنی منابع فتوای داعش ابن تیمیه و نه محمد بن عبدالوهاب بوده است، لذا باید نوک پیکان را به سمت جریان سلفیسم و دیدگاههایی از نوع ابن قدامه مقدسی و ابن رجب و ابن تیمیه و از همه قدیمیتر ابن ابی العز دمشقی و نوع دیدگاه نص گرای دینی در مقابل عقل گرائی و اجتهاد متوجه کنیم.
دکتر ضیائی در پاسخ به سوال وضعیت زنان و حجاب بیان نمود: جامعه مالزی یک جامعه متکثر چند قومی، چند نژادی، چند فرهنگی و چند مذهبی است. همین شرایط خاص دینی، فرهنگی، اجتماعی و حتی جغرافیایی این کشور ایجاب می کند که نتوان برای تبیین حتی ساده ترین پدیده ها و موضوعات اعتقادی و رفتاری به یک یا چند عامل مشخص دست یافت. موضوع زنان و حجاب، به عنوان دو مساله مهم و اعتقادی با کارکردهای فرهنگی و اجتماعی نیز از این امر مستثنی نیست.
دکتر علی اکبر ضیائی درادامه افزود: در چند پروژه تحقیقی که توسط رایزنی فرهنگی در خصوص حجاب انجام شد در نتایج نشان داده شده است که جامعه مالزی، که مسلمانان اکثریت آنها را تشکیل می دهند، از لحاظ دینی یک جامعه معتقد و پایبند به اصول و هنجارهای مذهبی هستند.
دکتر ضیائی افزود: تاکنون، در جاهای مختلف در مورد دلایل دینداری و پایبندی مردم این کشور به اصول دینی و مذهبی دلایل مختلفی ذکر شده است که از جمله، نحوه ورود تاریخی اسلام به منطقه شرق آسیا و ورود صلح آمیز آن به این کشور در چند سده گذشته گرفته تا استفاده از اصول و ارزش های صلح آمیز در دوران مبارزه برای استقلال می باشد، بدین معنی که مسلمانان این منطقه شامل مالزی و اندونزی، تایلند و لائوس و کامبوج و برونئی و سنگاپور و ویتنام و فیلیپین برای پذیرش اسلام از عنصر تحمیل عقاید استفاده نشده و بازرگانان و مبلغان دینی منطقه خاورمیانه و منطقه هند اسلام را به مردم این منطقه ارائه و آنان با توجه به ارزشهای دینی اسلام ،آن را پذیرفتند، بنابراین حرکت تبلیغی همواره با نگاهی مثبت به آن نگریسته می شده و روحیه صلح طلب مالایی نیز به این مقصود سرعت بیشتری بخشیده است.
در ارتباط با مساله حجاب به عنوان یک هنجار اعتقادی دینی و مذهبی در بین مسلمان این کشور، نتایج تحقیق نشان داد که حجاب به عنوان یک فرهنگ و کنش اجتماعی مثبت بویژه در بین زنان و دختران این کشور پذیرفته شده است و این امر نه ریشه در فشارهای خانوادگی، قانونی یا حتی اجتماعی و فرهنگی، بلکه ریشه در اعتقادات قلبی و حقیقی آنها به دین مبین اسلام دارد.
همانطور که نتایج این تحقیق نشان داد، مجموعه ای از عوامل و فاکتورهای متداخل فرهنگی و اجتماعی که در مجموع واقعیت های موجود در این کشور را نشان می دهند، شکل دهنده نگرش آنها به موضوع حجاب است. به طوری که نفس دین را عامل رعایت حجاب دانسته اند مثلا حجاب نماد زن مسلمان است، حجاب عامل تمایز من از سایر اقوام و نژادها است و ...
و بسیاری دیگر نیز برای حجاب کارکردهایی دیگر (مانند؛ حجاب باعث کسب احترام می شود، حجاب باعث افزایش امنیت زنان در جامعه است و ...) قائل شده اند.
دکتر ضیائی در ادامه پاسخ به سوالات مهمانان افزود: از زمان قدیم بزرگان و اندیشمندان دوره باستان، ایرانیان را به پندار نیک، گفتار نیک و رفتار نیک توصیه می نمودند و این نشان دهنده این است که جامعه فکری ایران در آن دوران در این زمینه دچار ضعف و کمبود بوده و استمرار حکومتهای شاهنشاهی و استبدادی سبب شده است تا باورهای مردمی چند لایه و پیچیده گردد و برای زدودن این خصیصه نیازمند سالها کار فرهنگی می باشیم و همین پیچیدگی در حوزه فرهنگی است که ما را برای نهادینه کردن ارزشهای دینی با چالش روبرو می سازد.
دکتر ضیائی درادامه سخنان خود افزود: اگر ما در ارتباط با کشورهای جهان اسلام بتوانیم بر عقلانیت انقلاب اسلامی خود تاکید نماییم قطعا تاثیر گزاری بسیار خواهیم داشت، اگر بتوانیم بر دو جنبه و محور اساسی مبارزه با رژیم اشغالگر قدس و حمایت از فلسطین و مبارزه با استکبار تاکید نماییم جهان اسلام با تمام تفاوتهای اندیشه ای و راهبردی در این دومساله با ما همراه خواهد بود و این نکته مهم در باب تاثیر گزاری انقلاب اسلامی است./998/د102/ی