۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۴۴۵۶۸۰

گزارش معاون وزیر ارتباطات از روند کار فیلترینگ هوشمند

معاون وزیر ارتباطات از روند شناسایی مصادیق مجرمانه و غیر اخلاقی و نحوه مسدود سازی آن گزارشی ارائه کرد.
جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جواد آذری جهرمی معاون وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات امروز در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به طرح فیلترینگ هوشمند گفت: یک فیلترینگ سنتی از سال های قبل جاری بوده و آنچه که کشف می شد در کمیته تعیین مصادیق سابق و کارگروه تعیین مصادیق فعلی به وسیله دادستانی که گزارشات مردمی را جمع بندی و وزارت اطلاعات و سپاه گزارش می شده سالانه یک میلیون و 200 هزار شناسایی و مسدود می شد.

وی افزود: این تا قبل از سیستم فیلترینگ هوشمند بوده است، شیوه کار این گونه بود که تعدادی از جوانان مؤمن را می گرفتند تا با کلید واژه ها دنبال فرایند باشند سپس گزارش کنند تا مسدود شود، خود این کار آفتی برای جوانان بود که پس از مدتی آلوده می شدند و آمار آلودگی بسیار بالا بود.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این که هدف سامانه پالایش هوشمند این است که رفتار کاربران را به وسیله کامپیوتر نه به وسیله فرد نظارت می کند، اظهار داشت: این سیستم آنچه که با هوش مصنوعی تشخیص می دهد غیر مجاز است را مسدود می کند.

وی ادامه داد: چیزی که در کشور مورد استفاده قرار می گیرد را شناسایی و مسدود می کند، کما این که پلیس نسبت به جرمی که در کشور اتفاق می افتد ورود می کند، مهم این است که ذائقه کاربر ما چیست؛ در پالایش هوشمند ضعفی داریم که ضعف تکنولوژیک به شمار می رود و آن مقوله ای است که از رمز استفاده می شود، اگر ارتباط بین کاربر و سرور رمز باشد نمی توان آن را در پالایش هوشمند مورد بررسی قرار دارد.

آذری جهرمی با بیان این که در حال حاضر سیستمی تهیه شده که در سال گذشته و در اینستاگرام 95 میلیون مصداق غیرمجاز شناسایی و مسدود کرده است، ابراز داشت: قبل از شروع کار با هماهنگی دادستانی و مجوز قضایی از اطلاعات مردم نمونه برداری شد، بالغ بر یک میلیون عکس از چیزهایی که مردم می بینند بدون این که هویت افراد را داشته باشیم محتوا را برداشتیم.

وی عنوان کرد: پس از این کارشناسانی بررسی کردند تا ببینند چه شرایطی حاکم است تا بر اساس آن برنامه ریزی شود، متأسفانه قبل از شروع کار 5 درصد محتوا منافی عفت بود، سه ماه پیش هجمه ای به این سیستم شد و ما در عموم نمی توانیم توضیح ارائه کنیم چون دشمن درصدد بررسی سیستم و نحوه ورود در آن است.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: تیمی متشکل از دستگاه های مختلف نیز دوباره همان نمونه گیری را انجام دادند که آمار حاکی از رسیدن 5 درصد به هفت دهم درصد بود، برخی فضاها همانند تلگرام فضای رمز است و پالایش هوشمند توانایی مسدودسازی مطالب آن را ندارد، به واسطی ارتباطاتی که بر قرار شده طرف مقابل تضمین داده که روی شش مصداق غیر اخلاقی، کودک آزاری، خشونت، گروه های افراطی و داعش، مباحث ضد دین و ضد شیعه اگر مطالبی بود باید مسدود شود.

وی اضافه کرد: تا امروز بالغ بر 200 هزار مصداق اعلام و مسدود شده است، چیزی که ما اعلام کردیم بیش از 45 هزار مصداق نبوده است  یعنی 155 هزار مصداق را خودشان شناسایی و مسدود کردند، تیمی تشکیل شده که مرکز ملی، پلیس، وزارت اطلاعات و سپاه عضو هستند و مصادیقی که در این حوزه شناسایی کردند اعلام می کنند که در کمتر از 6 ساعت مسدود می شود.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این که باید قوت و قدرت شناسایی را بالا ببریم، گفت: اداره کل صیانت فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده تا پایش و رصد لحظه ای داشته باشند، مقدورات و توان ما چون منفعل است و ابتدا باید جرم صورت گیرد تا بررسی شود با هجمه متفاوت است؛ خوشبختانه اختلافاتی که در مرکز ملی فضای مجازی بود از بین رفته و روابط بهبود پیدا کرده  و همدلی ها بیشتر شده است.

وی افزود: امروز روزانه 4 هزار مصداق شناسایی می شود در آذرماه که پالایش هوشمند به صورت کامل بهره برداری شود پیش بینی می شود که روزی 200 هزار مصداق شناسایی کنیم./1323/پ202/ج

ارسال نظرات